Hovar... BLIR TOKIG!

Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Foderkalk finns på tex granngården. Det är ett kalciumtillskott. Det är ju inte farligt att ge lite mer calcium än hästen behöver gentligen men jag skulle hålla mig nere på en matsked om dagen. Helst nalays på mineralerna i grovfodret så det inte blir föt galet med kvoten Ca /P. :)

Kalk (calcium) låter som att det bara skulle göra verkan om hästen har brist?
Har aldrig hört nåt om att överdos skulle vara bra för hovar i alla fall så innan man ger kalk skulle jag kolla upp mineralinnehållet i den totala foderstaten.

KISELGUR!!
Min pålla hade hemska hovar när jag köpte henne. Började ge kiselgur och idag har hon kanon fina hovar!
Jag rekomenderar det starkt då det är både effektivt och billigt :bow:
Kommer aldrig sluta ge det

Efter undegär ett års trassel med mins hovar så känns det lite ljusare nu. Hon har haft ett par hovbölder, blivit öm i sulorna och nu senaste en kraftig hålvägg. För har provat med salvor och oljor utan resultat, har även gett biotin i ett år utan någon skillnad på hovarna.

Nu har jag istället börjat ge Enzion och det verkar falla ut mycket väl. Jag ska tillbaka på återbesök om två veckor så då får vi som om hovslagaren säger något, annars tar det ju nästan ett år innan hela hoven har växt ut och man verkligen kan säga om det är någon skillnad.

Före och efter bilder finns här; www.bouncy.blogg.se/ny, jag kommer uppdatera fortlöpande hur hoven växer. Inlägget från 16/10 visar bilder på hoven.

Kalk (calcium) låter som att det bara skulle göra verkan om hästen har brist?
Har aldrig hört nåt om att överdos skulle vara bra för hovar i alla fall så innan man ger kalk skulle jag kolla upp mineralinnehållet i den totala foderstaten.

Tycker jag också det låter som. Men å andra sidan, har inte TS gjort någon grovfoderanalys och går efter kraffts rådgivare kanske foderstaten består mest av spannmål och kraftfoderblandningar och kanske inte några jättemängder hö, då kan det ju kanske bli kalciumfattigt och istället lite mkt fosfor. Hon kanske borde prova med lite kalk ändå. :confused:

Min hovslagare rekomenderade mig att fodra med Dr.Shaettes B-ursonne ört/mineralblandning. Hästarna har ätit det sen i fjol och senast förra gången sa att han hovarna har verkligen blivit jättefina. På den ena växer de så fort att han får komma var 6-7v istället :D

Så jag skulle rek dig att pröva, det verkar ju uppenbarligen gjort skillnad på mina hästar. Och jag har inte gett något annat än ett muslifoder och vanligt hö. Inga tillskott alltså.

jag ger min häst ÖB:s Biotin och tycker det fungerar bra...:)
hennes hovar såg mycket sämre ut i somras då hon inte fick biotin!
har även något som jag smörjer ibland som gör att hovarna inte torkar ut riktigt lika mycket.. kommer inte ihåg nu vad det heter men det fanns på granngården... en lite vit burk med grön etikett och rött lock!:confused:

Tycker jag också det låter som. Men å andra sidan, har inte TS gjort någon grovfoderanalys och går efter kraffts rådgivare kanske foderstaten består mest av spannmål och kraftfoderblandningar och kanske inte några jättemängder hö, då kan det ju kanske bli kalciumfattigt och istället lite mkt fosfor. Hon kanske borde prova med lite kalk ändå. :confused:

Joho! Jag har visst gjort en grovfoder analys, den är:

TS 84%
Smältbart råprotein 81 g/kg torrsub.
Energi 9,7 MJ/kg torrsub.
Kalcium 3,2 g/kg torrsub.
Fosfor 1,8 g/kg torrsub.
Magnesium 1,1 g/kg torrsub.
Kalium 15,1 g/kg torrsub.

Han är beräknad på 10 kg grovfoder/dag
2-3 kg KRAFFT Groov 125/dag (beroende på hur mkt han går)
1,5 dl blå mineraler från KRAFFT.

:( vad mer kan jag göra liksom?.....

Min tränare (som hållt på med hästar i typ 60 år :)) gav mig rådet att ge mycket morötter och pensla med fodertran. Min häst hade jättetaskiga hovar och blev bra efter hennes "behandling". Sen har du fått massor av bra tips så det är väl bara att pröva det du känner för :D

Lycka till med hovarna!

Ja detta med fodertran ska jag verkligen prova iallafall! ska införskaffa det på fredag! :D Och morötter blirré med snart, det är ju säsong för det liksom :p Tack! :bow:

Jaha va bra, det hade jag missat.:) Nä det var inte menat som nån jättekritik utan jag funderade mest på hur foderstaten såg ut. Vissa ger så lite grovfoder och mkt havre att det blir lite kalcium och mkt fosfor. Din häst får ju mkt grovfoder med mkt kalcium i, så foderkalket kanske är helt onödigt.

Vatten är gammalt nys, all forskning visar att det bästa att fukta hovar med är växtolja, påstår man att det är vatten så har man helt enkelt inte hängt med. :cool: Biotin fungerar bara om hästen har brist, annars så blir bara tillverkaren glad. Jag skulle satsa på kiselgur istället, som ngn annan redan tipsat om. :idea: Jag skulle även byta bädd, råspån är vad jag vet inte bra för hovar då det innehåller terpentin och istället verkar uttorkande.

Senast ändrad:

Hej!
Inget proffs men vet att fodret har ofta mycke med tillväxten o göra så som på oss människor. Sen är det aldrig fel att massera kronranden o hela hästen för att öka blod cirkulationen så att den kan få ner allt gottit till hovarna så dom kan bli bättre. Sen har tyvärr skor en nackdel då de hindrar mycke av blodcirkulationen till hoven. Då jag kör barfota o har fått starka fina hovar på min pålle, visst e han känslig som alla blir om de trampar på en för stor sten. Men kör med booa boots o det funkar jätte bra om han skulle ömma för mycke.. =)
Så jag rekomenderar o sko av o skaffa någon typ av gympadojor ist o skaffa en bra avverkare ist. så kommer hoven inte fransa sig alls. Kör efter vildhästmodellen på min o han flisar sig aldrig... =)
O kör med tjära om der eför bött o pissigt i hagen för o spara på hoven så den inte blir för blöt.
Jaja bara några fler tips i högen.. =)
Alla sätt e ju bra utom de dåliga. =)

KL:

Min ena häst har tunna sulor, är det någon som har ett tips på hur man kan få dom tjockare?

Jag har gett min häst Kerabol med gott resultat + smörjat med elastic hov.
Har fungerat bra på henne i a f.

HUR länge provade du de olika metoderna du räknade upp ? Jag är ganska skeptisk till folk som säger dom provat allt och sedan raddar upp vad dom testat utan att ens säga hur länge vaje kur varade. sen kan det vara så här med att: man får helt enkelt BYTA hovslagare eller åtminstone beslag och söm.

Ang foderstaten, kraffts foderrådgivare ger då jag inte mycket för...är det inte bättre att DU lär dig ? Krafft har ( om man läser runt) gett bra konstiga foderråd.

Som andra redan har skrivit så kan råspånet ställa till det, då det kan innehålla mycket terpentin som torkar ut hovarna, så byta strö borde vara en bra ide, prova halm eller torv.
Biotin hjälper, om hovkvaliteten är dålig pga bitotinbrist, men det är sällsynt.
Enzion rekommenderas av Flyinges hovslagare när jag var på kurs där, själv har jag provat det för att öka hovtillväxten utan resultat, men min häst har redan bra hovkvalitet så det kan mycket väl stämma att det förbättrar hovkvaliteten.
Jag ger kiselgur då min hovis rekommenderade det, men det är svårt att säga om hovkvalitetn har blivit bättre eller inte, dock är det billigt.
Eftersom det tar upp emot något år för hoven att växa ut helt, så behöver man ha tålamod vad man än provar.

Steel Joint är oslagbart!! Tar ett litet tag innan man märker skillnad men på mina hästar växer det bra mycket bättre nu när de får det

hej kan bara säga hur jag har gjort visst hon hade super tunna hovväggar hela tiden som sprack elelr gick sönder, från maj till oktober fick hon gå på bete och utan skor sen dess e det inga proplem alls men det e min häst min sitation

det som har funkat för mig är att ställa hästens hovar i blöt en halvtimme (har lärt hästen att stå i hinkar), därefter på med filtboots som varit dränkta i vatten och olja. Har hört och lärt mig att oljan får vattnet att stanna kvar i hoven, men jag vet inte hur stor effekt det egentligen har. Men vatten är det bästa, och det måste till mycket.

Undrar com någon annan, hur länge har du testat varje kur? Tror att du kan sluta med alla dessa salvor och blister, känns som att gripa efter halmstrån. Om du vattenbadar minst en halvtimme VARJE dag under lång tid ska du se att det blir effekt. Hovar växer inte ut på en dag så ge det tid.

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft min häst i 8 år och har alltid haft mer eller mindre hovbekymmer. Men nu när hon börjar komma upp i "mogen" ålder (16 år)...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 987
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar