Hovar Bilder

Bejbie

Trådstartare
Har ni några bilder på era hästars hovar?

Vad tycker ni om dem? Dåliga/bra? Varför?

Är mest intresserad av att se olika hovkvalité(:
:bump:

Sv: Hovar Bilder

Hovkvalité är nog svårt att se på bild.. Om du kan precisera(stavning?) lite mer vad du vill se, så kanske folk har bilder :idea:

hovsprickor, hovväg som är sönder, olika rötor, fång, m.m.:)

Sedan gärna hur hoven har förbättras under tiden när den har haft någon "sjukdom"

Det tycker jag också hade varit intressant. Om alla kan hålla sig till konstruktiv kritik, formulera sig på ett trevligt sätt och låta bli att kasta skit. Det blir nog svårt att hålla en trevlig ton i en sådan här tråd, tyvärr, för den kan vara lärorik!

Jag kan lägga in några bilder på min. Så här ser dem ut nu...

pF.NiCCbE

http://pbckt.com/pF.NiCCnE

Så här såg dem ut för ca ett halv år sedan...

http://pbckt.com/pF.NiCsUI

http://pbckt.com/pF.NiCagQ

Min häst hade lite konstiga vinklar och så på sina hovar när vi köpte honom för 8 månader sedan, nu ser alla hovar likadana ut dock men kan visa lite bilder på den som var mest onormal...Har dock bara bilder tagna innan han ska skos om

Så här så det ut några dgar innan vi köpte honom, det är alltså den vita som har en konstig vinkel, även den svarta men inte lika mycket dock

frn-provrdning_174221766.jpg

Så här var det efter två skoningar när han börjar få en normalvinkel upptill

blandat-064_174215562.jpg

Har tyvärr ingen bild på den hoven som är ny men den ser ut som den svarta hoven nu, alltså:

den-normala-hoven_177142612.jpg

Hans bakhovar var, väldigt smala och stupande när vi köpte honom vilket även det är åtgärdat dock inga bra bilder på hur de se ut nu, förövrigt har han väldigt bra hovkvalitet enligt de två hovslagare vi haft =)

Min connemara har HWSS (Hoof Wall Separation Syndrome) en genetisk defekt som gör att hovväggen inte fäster som den ska och hoven fransas upp nedifrån.

Kan pm länkar om det är någon som är intresserad av mer info, annars är det bara att googla.

Här är en bild på en av hennes bakhovar, tagen förra vintern, som det är nu är hon skodd runt om och hennes hovväggar ser okej ut runt om, men när hon hade som värst så gick hon på sulan på alla fyra, då hovväggen var bortfransad hela vägen runt som på bilden.

Jag har haft samma hovslagare i ett och halvt år och vi skor henne med väldigt korta tår och nb-skor fram och med smal sömm och det verkar fungera för henne.
Skorna sitter som de ska och hon är långt ifrån lika ömfotad som innan och förra gången sa hovvisen att det var nästan som att slå i sömm i en normal hov och vi hoppas att hon kommer gå upp en skostorlek, när hon kommer och skor i veckan.

Kan ta bilder då och visa hur hon ser ut ny skodd.

Det är inte så konstigt, det ligger en väldigt ny forskníng bakom den åkomman och man hoppas att de snart ska komma fram med ett gentest så att man vet vilka hästar som bär på genen, efter som en häst kan vara bärare utan att det är något fel på hovarna.

Okej ska googla lite och se om jag hittar någon fakta om det.

Putt / Lägg in lite bilder bukisar!:)
Ska försöka åka till stallet och ta lite bilder så ni får se vad ni tkr om de med^^

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?