Hostmedicin som verkligen hjälper

Nu har det övergått till rethosta.

Jag dricker så mycket att jag inte får sova längre stunder 😁

Jag hade tänkt säga varmt honungsvatten, men så såg jag att det var uteslutet ;)

Men då tipsar jag istället om Oleum Basileum, i lite vatten på ett fat under sängen :up:
Drick vatten, lite och ofta, för att minska rethostan.

Tror inte dessa finns i Sverige? Aldrig sett dem 🙂

För övrigt brukar Mollipect hjälpa mitt barn med hostan rätt bra, och hyfsat de få gånger jag har tagit det också!
Finns den att få tag på i Sverige?
Jag googlade innan jag skrev och såg att det finns någon slags blåa Strepsils i Sverige i alla fall, men jag kan tyvärr inte svära på att det är exakt samma sak. Vi får hoppas att @Sharpless har rätt!

Varm choklad har jag hört ska vara bra också! På riktigt alltså, inte bara för att det är gott 😁
Mjölk skapar mer slem.
Min syster använder kakao mot hosta. Tror man måste ha i kokosolja också för at kakaon ska blanda sig med vattnet. Jag provade kakao i vatten en gång men det var svårt att blanda ihop.
Mörk choklad kanske kan hjälpa.

Mjölk skapar mer slem.
Min syster använder kakao mot hosta. Tror man måste ha i kokosolja också för at kakaon ska blanda sig med vattnet. Jag provade kakao i vatten en gång men det var svårt att blanda ihop.
Mörk choklad kanske kan hjälpa.
Jag kan dessvärre inte dricka vare sig choklad, te eller kaffe utan mjölk.
Kokosolja är som honung för mig, d v s något jag inte får i mig. Likaså mörk choklad.

Så jag håller mig till te som kräver mindre mängd mjölk för att gå ner.

Mjölk skapar mer slem.
Näpp, men det ger en slemkänsla i munnen, vilket är något helt annat.
https://janusinfo.se/nyheter/tidnin...slemproduktion.5.44dda3921677d5b973d2b34.html

Om honungsvatten: Bättre än inget!
https://janusinfo.se/nyheter/tidnin...mhonungsvatten.5.44dda3921677d5b973d2ba8.html

Om Cocciliana Etyfin: Förskrivs väl mest för att man ska kunna få sova, dämpar hostreflexen, om det är slemlösande finns inga studier på.
https://janusinfo.se/nyheter/tidnin...ocillanaetyfin.5.44dda3921677d5b973d29e8.html

https://janusinfo.se/nyheter/tidnin...slemproduktion.5.44dda3921677d5b973d2b34.html
Om Cocciliana Etyfin: Förskrivs väl mest för att man ska kunna få sova, dämpar hostreflexen, om det är slemlösande finns inga studier på.
https://janusinfo.se/nyheter/tidnin...ocillanaetyfin.5.44dda3921677d5b973d29e8.html
Måste det vara slemlösande då? Jag kan nöja mig med att sluta hosta. ;) Jag får nån gång vartannat år hosta på ett absurt sätt, då hostar jag typ konstant till jag får det utskrivet. Sen ger sig hostan nästan alltid direkt. Då känns slemlösande eller ej otroligt sekundärt.

Jag som är astmatiker och speciellt vid förkylning hostar ju lungorna ur mig utan någon typ av kortison. Får först slemhosta som övergår i rethosta som sedan går tillbaks till slemhosta när jag börjar bli frisk.

Testat en del receptfria men tycker sällan de hjälper, har nog bisolvon hemma nu. Tagit någon gång ibland men som sagt tycker inte de hjälper jätte mycket ,men bättre en inget 🙄 Mig får de ju skriva ut kortsiontabletter till för att mig att sluta hosta. Och nu är man ju pestsmittad när man är som mig, jag hostar ju i veckor efter jag blivit fri från förskylningen, luftrören är otroligt känsliga och räcker att någon har parfym på sig för att få mig att börja hosta. Jätte bra när man handlar tex och något går förbi med massa parfym på sig, brukar sluta med att jag får gå ut ur affären 😏 Har dessutom hostat sönder mig den här omgången. Så jag har givit upp ringer direkt till VC när jag börjar känna att de är på G med förkylning eller liknande.

Måste det vara slemlösande då? Jag kan nöja mig med att sluta hosta. ;) Jag får nån gång vartannat år hosta på ett absurt sätt, då hostar jag typ konstant till jag får det utskrivet. Sen ger sig hostan nästan alltid direkt. Då känns slemlösande eller ej otroligt sekundärt.
Man hostar av anledning av slemmet och hostar man inte så stannar slemmet kvar i lungorna och blir ännu segare och vad det sen innebär, därav är inte cocilliana alltid det bästa för alla som hostar. Jag tror det är bra att påpeka det, i synnerhet här på ett forum för det blir lätt en sanning för många att DET ska man ha när man hostar och jag vet att det är ett vanligt tjat - inte önskemål, som framförs till våra doktorer...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
296
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 288
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka