Höstjacka

bollen__

Trådstartare
Jag undrar vad ni använder för jacka nu på hösten?
Jag blir galen nämligen. Antingen är det för varmt eller för kallt och jag vet inte hur jag ska klä mig. Jag har en skaljacka, men upplever att den blir för tät när man ex. går långpromenad. Sen är den liiite för liten också då jag tydligen gått upp i vikt sen förra hösten så när jag vill ha ex en fleece under känner jag mig så orörlig i den..
Jag vill ha en jacka man kan röra sig i, gå långpromenader i (svettas lätt) spåra i och vara ute i skogen länge i osv. Som är lagom fodrad för hösten. Och fickor förstås!
Vad använder ni?

Jag blir galen nämligen. Antingen är det för varmt eller för kallt och jag vet inte hur jag ska klä mig. Jag har en skaljacka, men upplever att den blir för tät när man ex. går långpromenad. Sen är den liiite för liten också då jag tydligen gått upp i vikt sen förra hösten så när jag vill ha ex en fleece under känner jag mig så orörlig i den..
Jag vill ha en jacka man kan röra sig i, gå långpromenader i (svettas lätt) spåra i och vara ute i skogen länge i osv. Som är lagom fodrad för hösten. Och fickor förstås!
Vad använder ni?

Antingen bara regnjacka, regnjacka med fleece under (bra när vädret växlar) eller en militärgrön typ parkas som går halvt över rumpan med plyschfoder vid kroppen (köpt på HM).

Vad använder ni?

Har du funderat på att använda en väst istället för jackor/tröjor. Då värmer man liksom de viktiga kroppsdelarna men är mer rörlig. Finns ju både tunnare, vindtäta västar (typ hundträningsvästar) och mer tjocka med dun.

När jag bara är ute med hunden har jag en nästan ofodrad lite längre med både luva, fickor och band i midjan som går att dra åt så den blir lite mer figuranpassad. Passar perfekt ovanpå olika tröjor :) Märket är Rut m. Fl, ingen aning vad det är dock :p

Har du funderat på att använda en väst istället för jackor/tröjor. Då värmer man liksom de viktiga kroppsdelarna men är mer rörlig. Finns ju både tunnare, vindtäta västar (typ hundträningsvästar) och mer tjocka med dun.
Jag använder Hööks hundförarväst, men jag tycker det blåste så igenom ärmarna..hm, kanske någon typ av vindtät tröja under?! Till "vardags" har jag en lätt-dunväst, men är dåligt med fickor i den så den är mer om jag far på stan el så och den funkar ju. Kanske ska leta något liknande med mer fickor :) Tack för tips!

Jag har en väst från Jacson (gjord för ryttare alltså) nu när det är "mellantemperatur". Det tycker jag är helt suveränt! Man kan anpassa värmen genom att välja om man har en tunn långärmad t-shirt under eller både underställ och en tjock fleece, och oavsett tycker jag det är svårt att bli varken för varm eller för kall eftersom de viktigaste delarna hålls varma samtidigt som det blir luftigt. :up:

Tack hörrni! Låter som att jag borde handla en vindtät tröja och köra på med väst! :) Fleece och underställ har jag ju :)

Vad använder ni?

Ylletröja + hurttaväst vid typiskt höstväder utan nederbörd eller en Didrikson Thelma vid ruskväder. Thelma höll tätt under en heldag med pissregn i norska fjällen i september så den litar jag på i det mesta. Bra rörlighet och stora fickor. Hurttavästen tror jag de flesta känner till men här är jackan:
thelma_womens_coat_561168_039.jpg

Jag har den här från Engelsons:
2964_alla_1.jpg

Den fungerar för mig från att det är ca 5 plusgrader ner till 10 minusgrader utan att jag har annat än en t-shirt under. Blir det kallare sätter jag på mig en långärmad tröja. Blir det 20 minusgrader eller kallare så har jag en fleecetröja också. Jackan andas, är lätt, smidig och helt fantastiskt bekväm och praktisk. Jag har den gula, inte snyggaste i världen men helt klart min favoritjacka trots det. Tyvärr är den för stor nu eftersom jag gått ner i vikt sen jag köpte den, så jag funderar på att sälja den och köpa en ny, likadan i mindre storlek. Gillar den på tok för mycket för att vilja ha annat som vinterjacka.

Jag har redan haft den några dagar, fast när det blåste hysteriskt tokkallt iofs... Knepigt väder ute nu på hösten!
Ja, vi hade några riktigt kalla nätter och då hade jag faktiskt kunnat plocka fram den. Var kring -10 då men nu har det vänt lite. Fast jag hade glömt att jag ägde en sån jacka så det var bra att du påminnde mig om den :angel: får åka till mamma och hämta alla vinterkläder tror jag bestämt. Kanske glömt bort något mer?! :P

Vad använder ni?

Jag gillar inte polyesterfoder när det är höst, är det ofodrat är det för kallt och när man rör sig och blir varm så blir det svettigt. På vintern funkar det, men inte i några plusgrader. Jag har en jacka från Pinewood med bomullsfoder och den är perfekt från sensommaren till det börjar bli vinter (och på våren och kalla sommarkvällar). Jag tror modellen heter Himalaya, den ser i alla fall likadan ut på bild. Det är länge sedan den var vattentät (har inte impregnerat om den) men själva jackan har superkvalitet! Har haft min i många år och det är min mest använda jacka. Men det finns säkert andra märken med liknande foder.

Jag gillar inte polyesterfoder när det är höst, är det ofodrat är det för kallt och när man rör sig och blir varm så blir det svettigt. På vintern funkar det, men inte i några plusgrader. Jag har en jacka från Pinewood med bomullsfoder och den är perfekt från sensommaren till det börjar bli vinter (och på våren och kalla sommarkvällar). Jag tror modellen heter Himalaya, den ser i alla fall likadan ut på bild. Det är länge sedan den var vattentät (har inte impregnerat om den) men själva jackan har superkvalitet! Har haft min i många år och det är min mest använda jacka. Men det finns säkert andra märken med liknande foder.

Låter kalasbra ju. Men jag hittar den inte när jag googlar, får bara upp byxorna. Men den skall finnas kvar fortfarande? :)

Ylletröja + hurttaväst vid typiskt höstväder utan nederbörd eller en Didrikson Thelma vid ruskväder. Thelma höll tätt under en heldag med pissregn i norska fjällen i september så den litar jag på i det mesta. Bra rörlighet och stora fickor. Hurttavästen tror jag de flesta känner till men här är jackan:

Någon som vet ifall den väldigt regntäta finns i stl 50-ish? Allt jag har nu läcker som såll och just större storlekar känns ofta omöjligt att hitta

En schysst regnjacka kör jag på. Är inne på min tredje från Didrikson. Man ska köpa de som är lite dyrare som andas, det finns dessutom olika grader av vattentäthet på dem (10 är bäst, jag vill ha minst 8).

Under har jag olika beroende på väder, men helst olika funktionsplagg. Det kostar mer, men de håller också väldigt länge och jag slipper den plastiga, svettiga känslan.

Någon som vet ifall den väldigt regntäta finns i stl 50-ish? Allt jag har nu läcker som såll och just större storlekar känns ofta omöjligt att hitta
Om inte annat borde det finnas i herrstorlek. Jaktkläder finns alltid i stora storlekar och är ofta bra, kolla där.

Inte ens där tycker jag att jag hittat, men kanske får kika igen. Ett problem med herrstorlek blir ju passformen också de är ju ofta smalast där en själv är bredast (läs rumpan :p )

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 046
Senast: Niyama
·
Småbarn Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han...
24 25 26
Svar
503
· Visningar
37 051
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 478
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka