Hostig häst *långt*

skogsridmulle

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister.
Min Dorri har torrhostat ett tag, ungefär samtidigt som han gick över på hö o han hostar även när jag borstar honom.
Igår var det första gången han hostade spontant flera gånger under ridtur. Dessutom var det första gången han hostat o det låtit rossligt. Red lektion i en halvtimme bara i skritt o hon poänterade också vikten av att inte rida en hosthäst hårt för att inte förstöra lungorna. Så började hon prata om kvickdrag o långsam död:cry: o jag började grina efter att ha smält in detta.:cry::cry: Min medryttare hoppade in o poängterade att han aldrig låtit så förut, så det är inte min egen uppfattning. Då sa instruktören att det var väldigt fuktigt ute o att det även påverkar hennes hosthäst negativt.

Känner att jag behöver lite feedback från er som har egna erfarenheter.
Nu går han i lösdrift, har halmad ligghall o fodras med hö. Skulle gärna ge hösilage men de som säljer foder tycker det är vansinne att köpa det när man bara har två hästar. Risken är visst stor att man får slänga hälften.
Jag har provat att blöta höet men då äter de inte. Undrar också hur det skulle bli när det blir kallare; isglasshö?

Har försökt få tag på vet idag utan lycka, ska fortsätta på måndag. Problemet är också att jag inte har nåt förtroende för den kvinnan från distriktsveterinärerna som brukar komma. Hon tycker det är bäst att hon kommer eftersom hon varit här förut o hittar(bor liiite avsides) men jag vill ha hit nån som kan något om hästar. O efter förra gången hon var här vet jag inte... min hovis kallade henne för marsvinsveterinär:devil: O de "riktiga" hästveterinärer jag känner till här har jag inte fått tag på heller.

Så för mig skulle det kännas bättre att åka till en riktig klinik, o jag såg hur maken började räkna skenande tusenlappar. O det är sant, den här månaden har vi investerat i bla fodergrindar bla, storhandlat krafft o vitaminer o inhandlat mer utfyllnadsmaterial till volten som vi dessutom har belyst... ja ni hör själva...
Men jag vill verkligen inte att han ska fara illa, hjärtegubben. Är ju fortfarande ganska oluttrad hästägare också, så hur är det? Är han döende eller kan det vara en förkylning? Hur allvarligt är hostande hos hästar? Vet ju hur doktorn låter när man själv åker till vc; det går över om några veckor....

Sv: Hostig häst *långt*

Ta det lungt! hosta behöver inte vara en dödsdom ;)

Min häst fick helt oförklarligt, över en natt, en rejäl torrhosta. Hostade tom i hagen när hon var stillastående. Det höll i sig i en två veckor ungefär, sen gick det över lika snabbt som den kom. Pratade med vet. osv men fick aldrig någon förklaring till hostan, förmodligen nåt hon ätit nåt skit i hagen.

Att du övergått till hö kan ju faktiskt ha med saken att göra. Min häst blir hostig och frustig av dammig hö.

Snorar han något?

Så innan du målar upp det värsta framför dig, se till at få ut en (bra) vetrinär, enda sättet att få svar.

Hej,
Det behöver inte betyda att det är nåt sånt allvarligt som att din häst är döende... får man ju verkligen hoppas att det inte är såå allvarligt...
Min häst började att hosta väldigt mkt förra året, det visade sig att han hade lunginflammation, så han fick behandling o så..
Nu har han börjat hosta igen, och hans hostningar är inte små, utan han tar i med HELA kroppen, plus att han har liiite feber :( :cry:
Hoppas verkligen inte att det är lunginflammation igen, han har hela tiden gått med varma, varma täcken så jag vet inte... Han har blivit fuktig av täcket en-två ggr då det regnade som bara den en hel dag, o då ja va i skolan, vet inte om det kan ha utlöst det hela... Och vårt hö är väl relativt fint ändå så...:cool: Ska ringa vet. imorrrn, så får se vad dem säger...
Men jag hoppas verkligen att det går bra med din pålle...
Peppar, peppar

Visst kan hästen vara förkyld men då brukar den även ha näsflöde. Det finns hösilage i småbalar också som du kan köpa. Det blir visserligen dyrare än storbalar men som du nämnde själv så kan du inte köpa storbalar till två hästar. Byt sedan ut halmen i ligghallen mot spå eller torv för halm och hö är det som gör hostan värre. Du ska inte ta några onödiga risker utan ta bort det genast. Om du inte har råd att åka till klinik kan du be din veterinär skriva ut både slemlösande och luftrörsvidgande medicin. Hästen behöver inte sjukskrivas om den är pigg för övrigt men du får rida den efter förmåga. Jag vet många hästar som fått diagnosen tex kronisk bronkit som kunnat leva helt syptomfria bara de har tagit bort de direkta orsakerna. Det är jättebra för hästen att du har den på lösdrift, det är det bästa för hosthästar. Lägg gärna på den ett täcke så den håller sig varm över ryggen om den hostar mycket.
Det kommer säkert att ordna sig!

Vissa hästar är helt enkelt känsliga för damm. Min häst hostar på ovattnad torv, dammig halm och om han får hö som inte är helt kanon. På spån /vattnad torv och med hösilage finns inga som helst tendenser till hosta.

Om hostan kom i samband med byte till hö skulle jag helt klart misstänka att det kommer därifrån.

Våran häst hade hosta i början när vi hade honom och det var rejäla hostningar och ibland kom det även upp slem. Han påvisade inte någon feber heller. Vi trodde de värsta, att det skulle utvecklas till att bli kroniskt el. något astma liknande. Vi hade in han på klinik och de gick ner i lungorna och enligt de veterinärerna var han fin i lufrören. Vi fick dock medicin som vi gav i ca 1 - 2 månader (kommer inte ihåg exakt).

De sa att det var bra att hålla igång honom och att han kunde gå som vanligt, just för att han skulle få upp slemmet. Såklart letade vi mycket info och fakta om hosta och ärligt talat tror jag att de finns väldigt lite forskning på hästar och deras luftorgan, hur stallmiljön påverkar i längden etc. Jag läste dock i en lite äldre bok "att hästar med hosta ej får ansträngas hårt". Det satte sej någonstans i bakhuvudet på mej och därför brydde vi oss inte om veterinärernas råd om att hålla igång honom, utan gick på vårat egna sunda förnuft. Vi promenerade lite ungefär varannan dag el. tömkörde i skritt, inget påfrestande. Sedan gav vi han även vitlök och fick även tipset att ge han alger vilket vi aldrig prövade, men det ska ge resultat. Vi provade även att blöta höet, men vi slutade med det eftersom att det kan bildas mögelsporer om det är blött för länge.

Hostan avtog efter det att månaderna gick och nu 2 år och 2 månader senare är han hostfri - från några få undantag vid luftombyte (torrt till mycket fuktigt ex. vissa höstdagar) och då hostar han ca 2 ggr när man just kommer igång för att sen avsluta med en frustning =) Inget märkbart alltså.

Hosta är dock väldigt individuellt från hur det utvecklar sej från häst till häst, men är det en hosta som kommer plötsligt tror jag att det är vila (skritt) som gäller för att undvika påfrestning. Sen finns de ju hästar som utvecklat en kronisk hosta el. astma (som kanske visar sej som hosta etc.).

Mina tips är att få din häst att må så bra som möjligt genom t.ex. lösdrift som du hade och sen tror jag också att det är viktigt att hästen inte blir avkyld (t.ex. att bli blöt och sen bli avkyld då graderna sjunker ute).

Det är min erfarenhet och det är ju såklart en av många, men det funkade för oss så därför kan jag ju dela med mej av det som funkade. Tänk utifrån dej själv och då du är hostig då du "behandlar" din häst så kanske det ordnar sej!

Lycka till!

Heej...
Har också 2 hästar som hostar mycket...vi blöter höet och det hjälper...det kan va att spånet är dammigt.testa torv..men luften i stallet kan vara dålig, fuktig. eller om det är väldigt smutsigt istallet.

Tack för era råd o att ni orkat dela med er av era erfarenheter:bow::bow::bow:
Nu känns det som att jag inte behöver ligga sömnlös hela helgen, han är ju trots allt inte akut sjuk så jag väntar till måndag med veterinär-spårning. Skönt att höra att ni har bra erfarenhet av veterinär på plats också.

Ja, då blir det till att tömma ligghallen på halm imorgon o börja jaga torv/spån istället. Köpte faktiskt i storhandlingen foderbaljor också för att minska spillet o då kan jag ju vattna där utan att det blir lerigare i hagen. OT: Kan det inte frysa på nån gång!!!

Tack för tipsen med foder o täcken. Näsan rinner inte men sen jag kom hem idag har jag inte hört honom hosta så mycket. Kanske hade hon rätt att det extremt fuktiga vädret spelade in igår.

Jag tror att du är inne på rätt spår med höt. Min häst (eller min dotters numera) har haft jätte kraftig hosta. Fick diagnos, bronkit. Jag släppte ut honom på lösdrift, ger hösilage (köpt i små bal, eftersom det bara är han som ska ha det) och sen aldrig ger honom torrt foder, borstar aldrig honom inne om han är lerig och soppar inte i stallet om han är där.
Nu har han varit helt symtomfri i över ett år.
Om du ska ha spån i hallen se till att det är damsuget spån, annars är det dammigt. De mesta av spån som säljs i balar är damsuget. Halm är det värsta man kan ha till en host häst.

Jag tror inte du behöver vara så orolig. Det går ju faktiskt att få en häst med bronkit att bli helt symtom fri.

Lycka Till

MVH Russin8

Tack Russin, pratade med tjejen som hade honom på foder o där hostade han tydligen inte. Han fick hö men hade spånbädd. Kanske är det halmen då, eller båda. Har iallafall hittat hösilage i småbal nu o spån så jag får väl vara glad att höet i stort sett är slut;)

Va bra. Då ska du se att det löser sig. Jag fick rådet av min vetrinär att rida honom fast han hostade, inte hårt men att han rörde på sig. Och jag har märkt att när han av någon anledning vilar kan han hosta lite. Annas mår han jätte bra idag, tävlar i hoppning.

För 1,5 år sedan trodde jag nästan att jag skulle få lov att ta bort honom, så dålig va han.

Så jag tror att det kommer gå jätte bra för dig.

Lycka till

MVH Russin8

Åk till kliniken om du inte gillar din distriktare! Jag gillar inte heller min...
Hur taskig tränaren än må ha verkat, hade hon helt rätt i att du måste göra något!!!!
Sist jag var på klinik, kostade det under 1000-lappen. De är billigare än distriktaren! Hälsa gubben att det blir betydligt dyrare längre fram! Kliniken kan dessutom kolla annat på din häst som är värt att veta och ge rätt behandling direkt.
Veterinären skriver ut Ventipulmin, som i geléform kostar 540 kr. Tror pulvret är lite billigare, men det smakar tydligen inget vidare...
När hästen är frisk igen, kan du prova örtkurerna som skrivs flitigt om här på sidan. De hjälper! Men ge medicin först!
Bra att din häst går ute, då bör det inte vara någon fara med hö. Min häst mår betydligt bättre av att vara i bra kondition och av torrväder. Hon står nu på halm och hösilage. Hon har haft kvickdrag i 5 år, periodvis symtomfri.
Lycka till!

Jag tycker du ska göra en analys på höet OBS en hygienisk analys inte näringsvärden eller prova hösilage eller ett annat hö.. är höet dammigt luktar det gott etc min erfarenhet av host hästar jag har en själv är att det nästan alltid beror på mögelsporer i höet, min häst hostar om höet är det allra minsta dåligt men är det ett bra hygieniskt hö så hostar hon aldrig1 Och som dom andra sa ut med halmen omgående...
Hostan kan ju även bero på en halsinfektion och för att få veta om det är så bör du ha en veterinär att kolla hästen i halsen det måste du nog in på klinik och göra... Jag tror inte du behöver tro att detta är slutet för din vän..;)
Lycka till!

Det första jag tänkte på var att du kan ha mögelsporer i höet. Håller med "Linna" om den biten.
Min ena häst reagerar på minsta lilla problem/damm i höet men inte den andra.
Går du nu över till hösillage så kanske problemet är löst. :-)

Hej!
Jag har bara ett råd, ha hästen ute så mkt som vädret tillåter och vattna höet åt bägge hästarna, det hjälper. Jag har en varsin stor fyrkantig plastback som jag lägger höet i vattnar med en vatten kanna över bägges hö minst en timme innan fodring, morgonhöt får stå vattnat över natten. Om det är över 2 minsusgrader på morgonen får de maten inne. På lunch när det är riktigt kallt skakakar jag isär höet ute torrt och det har gått bra för de får ju inte äta isigt hö, då kan de få kolik istället. Detta är ett jäkla mockel men man vänjer sig och man gör det så gärna när man ser att det är det enda som det hjälper.Något som också är bra att ge en kur av är örter mot hosta som t.ex(Hackaway.)

Lycka Till! ;)

Du skriver inget om hästen har dubbla flankslag?det är ett gaska säkert tecken på kvickdrag eller kronisk bronkit.
Eftersom detta, vad jag kan läsa, är första gången det händer så kan det mkt väl vara en engångsförteelse om ni börjar förebygga luftvägsproblem.

Har själv haft en häst med kronisk bronkit, hon fick detta när jag hade henne inhyrd i ett stall som tyvärr visade sig ha rätt dålig luft, men har alltid mått bra i mitt eget stall, som är kallstall.
Nu är hon hos en granne till mej som har lösdrift & det funkar med luftvägarna.
Ibland kan hon få lite hostattacker om hon stått & sätts igång men det brukar bara vara för att lungorna måste börja arbeta.

Behandling då..Kortison & slemlösande.Om hästen har slem vill säga.Annars ngt luftrörsvidgande.
Tyvärr skrev bara vet slemlösande utan att tänka på att hon behövde få upp det oxå¨, så det är viktigt att tänka på att fråga om.

Förebyggande:
Alla hästar med dessa problem behöver inte lösdrift, det kan räcka med ett kallstall eller stall med bra luft, högt i tak, bra entilation & inte alltför många hästar på samma yta.

Naturligtvis så mkt utevistelse som det går, från morgon till kväll.
Om höet är bra så går det bra att blöta det, man behöver inte nödvändigtvis ha hösilage då silaget brukar vara mer torrt än om man blöter hö.
Uppblött foder.
Så dammsuget spån som det går eller annat dammfritt underlag, tex pappersströ.

Många hästar blir bättre av alger så det kanske är värt att testa.
Tänk oxå på att hästar kan vara allergisk mot vissa fodersorter & kanske kan få hosta av det med.
Försök promenera med din häst när den fått ev medicin så lungorna får arbeta, men inte ngn hård eller vanlig ridning när den har hosta.
Ta framförallt ut en vet du litar på!

Det här blev säkert upprepning på sånt du redan vet & vad andra skrivit men jag orkade inte läsa igenom precis allt.

Hej, tack för alla råd.
Jag har börjat vattna höet o det har hjälpt.
Ute är han ju jämt eftersom vi har lösdrift;)
Dessutom har jag börjat borsta av honom på ett annat ställe, för innan var vindriktningen på något magiskts sätt alltid mot honom o eftersom han älskar att rulle sig så finns det alltid smuts att borsta bort, men efter att ha bytt plats hostar han inte vid borstning heller.

Jag har avvaktat veterinär för att se om dessa åtgärder skulle hjälpa, så att de slipper säga
-börja vattna höet o ring om några veckor om det inte blir bättre!

Men som sagt, det har blivit bättre!
Idag har han varken hostat vid maten, ryktning eller ridning:love:

Ibland har jag undrat om det påverkar att vi eldar också, huset är ju rätt nära hagen, men trots att min man tyckte jag var larvig så har jag iallafall flyttat foderhäcken längre bort från huset också. Det är några meter extra att gå, men lika många meter närmare gödselstacken så det känns som att jag har haft igen det:D

Jag får nytt hö om en vecka o ska då analysera det. Tyvärr blev det orimligt att ta hem hösilage, ialla fall från de leverantörer jag pratat med så jag gör mig beredd med vattenkannan istället:p

Men du ett tips!
Det rcäker inte med att vattna höet du måste dränka in det. Om du har hårdpressat hö så fyll en balja med vatten och dränk hökaka för hökaka. Lite pyssel men med bara vattenkanna blir inte höet blött rätt igenom. Naturigtvis påverkar det här nedrans regnvädret och fuktigheten pållarnas luftvägar.
Blöt ditt språn eller köp färskspån, redan blött!!!!!

95% av all hosta kommer av mögelsporer och dessa hjälper det inte att blöta upp. Jag läste nyss att en intervju med Roland Svanberg på Analycen där han sa att i år är det MYCKET vanligt med hö av dålig hygienisk kvalitet. Så är du inte heelt säker på att ditt hö inte är mögligt så fodra inte med det, det är när hästen utsätts för mögel den utvecklar kvickdrag. Vissa är känsligare än andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV