M

memsan

Min häst fick för inte så länge sen diagnosen bronkit. Sen dess har hon blivit behandlad med kortison och slemlösande, och är nu iprincip bra. Men nu till saken: Jag har hört en del om att folk ger sina hästar olika örter, i förebyggande syfte. Min häst får nu redan vitlök och äppelcidervinäger, men finns det något mer?

Söker även tips om hur man lättast får bort gallor.. :smirk:

alla idéer som ni har välkomnas ;)

Sv: Hosthäst

vi ger våra hästar linfrökaka. Det gör dels man och svans glansigare:) ;)

Har inga bra tips annat än att vitlök tydligen ska hjälpa. Men det funkar inte på min häst.

En liten avsidesfråga: vad fick din häst för slemlösande medicin?

Jag har en häst med kroniskt inflammatoriskt tillstånd i lungorna, hon är utredd på veterinärklinik och endoskoperad. Normalt är jag väldigt skeptisk mot naturläkemedel, men provade som en sista utväg det då hästen trots medicinering hostade så gott som dagligen. Jag använder en örtmix från Wendahls herbs som heter special respiration. Ger ett mått om dagen, ca en halv dl, i fodret och det funkar faktiskt! Våran häst är helt host fri. Vi har hästen på sågspån och den är ute ca sex timmar per dag på vintern och hela natten på sommaren. Naturligtvis är vi noga med att fodret håller en god hygienisk kvalitet och är så dammfritt som möjligt, det gäller alla våra hästar även de som inte hostar. Vi undviker också att kasta ner foder från loftet och sopa när den hästen är inne. Riktigt leriga hästar borstar vi av utanför stallet och vi undviker att rida på dammiga ridbanor i onödan.

En liten avsidesfråga: vad fick din häst för slemlösande medicin?[/QUOTE]

Hon fick equimucin (tror att det stavas så) , samma som min häst , med samma diagnos. Han har dock kvar lite slem i luftvägarna ännu :( Men han är på bättringsvägen :banana:

tackar för alla bra tips! fortsätt att skicka in om ni har fler ;)

Vår hosthäst äter Breathe Free örtmix från Dodson&Horrell, funkar bra på honom.
Som kraftfoder får han Fibergi eller så blöter vi maten.

Hej!

Jag har själv en häst som fick samma diagons, och hon mådde inte allt för bra! Dock är hon helt symtomfri idag till min stora glädje! Detta är genom att vara mycket noggrann, stirra inte dig blind på mirakelkurer utan satsa på mycket utevistelse det bara går! (6 tim är för lite!) Hellre tjocka täcken om det är kallt, bra kvalité framförallt på höet! Bra luftkvalité i stallet, ha öppet i stallet på dagarna så det är genomluftat till din häst ska in! Det är mina erfarenheter! Hoppas det blir bättre!
MVH Emilie

Om din häst är dammallergisk! Sluta med torrt hö, halm. Blöt all mat. Minst 12 timmar ute även vintertid. Helst ett stall med högt till tak eller utebox.

Min kompis häst har också haft hosta (det är en islänning med eksem om det skulle göra skillnad) och han har blivit bra, på alla möjliga vis, med hjälp av MSM. :)

Med hosthästar är ventilation och utevistelse A och O.
Många stall har så dålig luft att om det hade varit en arbetsplats så den blivit stängd, men folk låter gladeligen sina hästar BO i en sån miljö.
Alger skulle jag akta mig för eftersom det i vissa fall har gett struma hos häst.
Ströa gärna med torv eller papper om du har hosthäst.

jag har en häst som fick bronkit och den var klassad som kronisk, då hon inte svarade på behandlingar längre heller.
jag provade alger och det hjälpte verkligen. idag är hon helt symtomfri och har varit det sedan 1995. Står på spån och äter ensilage med försås. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag skulle vilja utbyta erfarenheter av olika sätt att sko pållen på vintern. Eftersom vi har ett avlångt land med vitt skilda väder...
2
Svar
21
· Visningar
2 240
Senast: Sagohöst
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar