Hosthäst?! Hjälp!

L

Lord Owen

Min häst har börjat hosta lite ibland (någon gång i månaden) när han springer efter att ha stått stilla etc. När han började med detta började jag direkt vattna höet och spånet i boxen och allt annat dammigt samt vädra ur stallet varje dag (det gjordes hur som helst innan också) och, då blev det bättre, nu har han inte hostat på 1 ½ månad. Men igår gjorde han det igen, han hade iåf stått i transport och ätit oblött hö i 2 ½ timme och sedan kom han ut och fick trava och då hostade han två gånger men sedan var det bra igen, kanske det beroddde på att han andats in hödamm ur det torra höet när han åt ur hönät?

När han hostar så hostar han bara 1-2 gånger och sedan är det slut så det får mig att undra om det kanske bara är så att det inte är något allvarligt utan bara lite hosta som hos människor?

Jag har övervägt att kolla upp hans luftvägar men eftersom han bara hostar då han ätit torrt hö (vad jag märkt) så undrar jag om någon här har någon teori?

Vad finns det för förebyggande åtgärder mot sådan här hosta? Förutom att blöta höet och liknande?
 
Sv: Hosthäst?! Hjälp!

Hästen hostar för att få upp slem ur luftvägarna.
I transporten med hö är det inte konstigt att den hostar. Dels står hästen uppbunden och kan inte röra huvud och hals normalt. Dels så är transporten ett litet utrymme där hästen andas in dammigt hö (det behöver inte damma så man ser det).
Förebyggande är att utsätta hästen för så lite damm som möjligt. Inte bara mögelsporer utan även "vanligt damm" typ jord. Mocka och sopa inte när hästen är inne. Blöta höet eller kassera och köp bättre hygienisk kvalité. Låt hästen vara ute så mycket som möjligt och håll igång konditionen så lungorna mår bra. Låt gärna stalldörr och fönster vara öppna så mycket som möjligt. Frisk luft är nyttigt!
Är hostan inte värre än du beskriver så behöver du inte ta ut veterinär. Förmodligen är det höet som irriterar luftvägarna som bildar slem. Skulle det bli värre så kontakta veterinär. Luftvägsproblem kan utveckla sig till farliga sjukdomar.
// Linda
 
Sv: Hosthäst?! Hjälp!

Jag har en hosthäst. Han stod i stallet förut. Där kunde han inte stå i mer än ca 3 nätter då började han hosta när jag red. Om din häst hostar när du börjar galoppera fortsätt då att galoppera så att hästen får hosta ut det som finns i halsen.
Byt till hösilage om du kan. Helst ska hästen inte stå på halm. Men du skriver att din häst står på spån. Är det spån som du har köpt i bal på granngården? I så fall ska det ju inte damma.
Jag har som tur är, en loge bredvid stallet med högt i tak. Där har vi 4 boxar. Jag ställde in honom där på nätterna, ger honom hösilage och all mat blöts upp i krubban. Nu hostar han inte alls peppar, peppar.
Fast han t o m står på halm.
Har du eget stall? Är det lågt till tak? Är det så, så kommer han nog inte att kunna stå där så länge till om du inte byter ut hö till hösilage.
Eller också är han förkyld.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 764
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 603
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 316
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp