Höstgryta

Sorbe

Trådstartare
Jag har precis köpt en gryta från Le Creuset och är jättesugen på att göra en god gryta som måste få koka en bra stund för att köttet ska bli bra osv...
Någon som har ett recept som ni kan tipsa om? Utan svamp! :)

Sv: Höstgryta

Grytbitar, rotfrukter och köttbuljong och så får det stå minst två timmar.
Extremt simpelt men gott, valfri kryddning och en skvätt vin om du vill

Grytbitar som brynes så de får färg
(gul eller scharlotten)Lök i klyftor
pressa i vitlök
Häll i köttbuljong
riv det gula skalet av en citron och lägg i
Pressa i citronsaft
Ha i en skvätt soja.

Låt det puttra under lock i ett par timmar (2-3-4 eller så)
knaperstek bacon att ha i på slutet
Creme Fraiche som blandas i innan bacon.

Salt och peppar efter smak.

Jag blev bjuden på en helt fantastiskt god vildsvinsgryta igår kväll, det kanske vore något? Jag har tyvärr inte receptet men det var bla. grytbitar av vildsvin, rödvin, enbär, lagerblad, gele och timjan i. Det kanske går att googla fram något liknande?

När jag gör gryta på älg brukar jag ha i lite kalvfond och mushroom soy. Kryddar med salt, svart-vit-rosépeppar, kryddpeppar, lagerblad, timjan, persilja, vitlök, chiliflakes, mangochutney och grädde. Och på slutet häller jag i en kork whisky :D
Grytan får puttra i 3-4 timmar.
Fräser köttet, lök och morötter i grytan, sen på med vatten och allt utom grädde och whisky. Puttra i ca 3 timmar under lock. Tillsätt grädde puttra en stund utan lock och red ev. grytan. Häll i whisky puttra ytterligare några minuter. KLART!
Ett tips är att smaka av "kokvattnet" ofta det ska ha STARK smak så det drar in fint i köttet och smaken blir mycket lenare sedan när man häller i grädden

Jag gjorde en så god gryta idag!!!
Brynte grytbitar av nöt i smör med salt och vitpeppar.
Hällde på kalvfond och vatten.
Sedan i med hackad gul lök, morötter, lagerblad och kryddpeppar.
Sedan fick det hela koka i två-tre timmar och sist av allt hällde jag i vispgrädde.
Sedan servering. Den blev sååå god. Men jag höftar alltid, så jag har inga mått att dela med mig av.

Här kommer 3 tips från mig:)

Köttgryta

1 kg grytbitar av nöt (eller vilt)
2 stora lökar
1 dl grädde
1 dl creamfraiche
1 dl öl
ca 5 dl vatten
1 buljontärning
2 msk kalvfond
2 msk tomatpure
1 tsk rågad sambal olek
1 morot
salt,peppar
smör till stekning

Klyfta löken och bryn dem ordentligt tillsammans med köttet som ska vara i tärningar efter smak. Salta och peppra under tiden.Stek/bryn gärna i omgångar så det inte blir kokt istället.

Lägg i resterande ingredienser och låt allt koka ihop tills köttet är så mört att det nästan faller sönder (ca 1-3 timmar beroende på köttets storlek och kvalite)Vätskan ska ungefär täcka köttet,så hur mycket vatten man behöver kollar man under tiden.

Ta upp moroten (den är bara för smakens skull).

Smaka av om det behövs mer krydda. Gör eventuellt lite mjölk/grädde och mjöl redning för en tjockare sås och häll i.

009.JPG

Enkel köttgryta 4- 6 portioner

ca 800 g kött (jag använde vanliga fläskotletter denna gång)
1 gul lök
2 msk vetemjöl
1 dl grädde
1 dl mjölk
1-2 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk oxfond
1-2 tsk soya
1 tsk krossad rosmarin
salt,peppar

Skär köttet i mindre bitar och bryn i en stekgryta/panna med lite smör.
Krydda med salt och peppar.
Hacka löken och låt bryna med i köttet en liten stund
Rör i mjölet och tillsätt sen vätskan.
Krossa rosmarin och häll i.Lägg i köttbuljongtärningen,oxfonden och soyan.
Låt allt puttra på låg värme i minst 20 minuter för fläskkött,och 1 timme för nöt.
Desto längre du låter grytan puttra,desto mörare kött.

008.JPG

Älggryta ca ca 6 portioner

ca 1 kg älgkött
2 vitlöksklyftor
2 lökar
2 morötter
1 köttbuljongtärning
1/2 dl rött vin
1 dl coca cola
2 msk svartvinbärsgele
2-3 dl kantareller ( kan ju uteslutas)
5 enbär
2 lagerblad
2 msk tomature
ca 5 dl grädde
salt,peppar

Hacka köttet i mindre bitar,och bryn det i omgångar i lite smör.
I slutet av bryningen pressar du i vitlöksklyftorna och en av de hackade lökarna och låter de steka med.
Häll över vinet,coca colan och så mycket vatten att det täcker köttet och lite till.
Krossa enären och lägg i. Lägg även i köttbuljongen,2 hela morötter samt de två lagerbladen.
Låt köttet koka riktigt,riktigt mört,vilken kan ta allt ifrån 1 till 3 timmar beroende på vad du har för köttbit. En gammal älgko tar längre tid en älgkalv tex;-)
När köttet är så gott som färdigt, steker du upp kantarellerna med lite svartpeppar,salt och den sista löken som ska vara hackad. Häll över kantarellerna i grytan.
Ta upp lagerbladen och morötterna (kasta)
Fyll upp den vätska som kokat bort med köttet, med grädde,Snåla inte,då detta blir såsen.
Häll i svartvinbärsgelen och tomatpuren och rör om ordentligt.Smaka eventuellt av med lite salt och peppar mot slutet.
Låt grädden och alla smaker få koka ihop sig ca en halvtimme till i grytan.

002-1.JPG

Liknande trådar

Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
649
Senast: Caoimhe
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Tjatter Vad ser ni mest framemot vad gällande hösten? Jag ser framemot krispig luft, massor av tända ljus, stalla in hästarna, tända brasor och...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
5 885
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar