Höstgräsets innehåll.

mirage

Trådstartare
Vi har väldigt bra bete där min häst går och han kommer att få gå ute en bit in på hösten. Gräset är kort och saftigt och hagarna klipps och sås regelbundet med "hästbetesvall". Om det kommit nytt gräs i augusti och september, har det då samma innehåll som det nya sommargräset dvs tillräckligt med protein och energi? Vi förutsätter att mängden bete räcker, tror ni att man kan ha hästen på bara bete om gräset växer eller blir det bara bukfylla?

Mvh Linda

Sv: Höstgräsets innehåll.

Ingen som vet? Jag frågar alltså inte efter värden i sig utan mer om gräset innehåller nåt öht på hösten (aug-sep) förutsatt att det är kort och frodigt.

Det beror på. Om sommaren fortsätter vara så här torr så har ju gräset oftast en uppdämd växt förmåga. Så ibland på sensommar/hösten kan gräset komma igen och växa med full styrka igen och ha samma näringsinnehåll som ett vårbete. Men vanligast är ju att näringsinnehållet sjunker efter midsommar.

Ok tack. Men om det är bra/nytt gräs som kommer och finns in i september så borde det räcka med gräs?

Liknande trådar

Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: Solei69
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 675
Senast: Niela
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama