Vi äter middag 17.30-18, alla ihop och lagad mat (han äter det vi äter). Sen är det bad, smörja, borsta tänderna, eventuellt leka en liten stund beroende på vad klockan är och sen i säng. Jag gör alltid en flaska ersättning som han erbjud vid läggning, ca 19-19.30. Är dock extremt sällan han äter hela, ibland ingenting alls. Han får ersättningen i nappflaska i sängen då den hjälper honom att komma ner lite i varv vilket underlättar läggningen.Hur gör ni andra med kvällsrutiner och ev välling?
Vi har gett sista måltiden för dagen ca 17.15-17.30, då har det varit gröt med ibland frukt eller bär i. Efter det pottning, nattblöja, pyjamas, sovpåse, tandborstning, bära upp till sängen och nattas i sängen. Dvs jag eller min man sitter bredvid och pratar, sjunger (eller är tysta), med en hand på honom eller inte efter vad han önskar, tills R somnat. Förfarandet i sovrummet brukar ta vanligen 10-40 minuter. Ibland 5 eller 60 minuter.
Då det känns som att läggningen blir tidigare och tidigare tänkte vi testa med att ge mer lagad mat ca 16.30 (och att alla äter då tillsamans) och sedan välling direkt innan läggning vid 17.30-18. Men då kommer det massa funderingar. I vad ska han äta vällingen? I kväll blev det från nappflaska. Var ska han äta den, tex i matstolen, sängen, annat? Ikväll blev det i mitt knä i en fåtölj i vardagsrummet. I vilken ordning ska man göra med tandborstningen? Jag vill borsta efter vällingen = antingen inte ge vällingen i sängen, och annars ha med tandborste till sovrummet och borsta där.
Tankar och idéer? Hur gör ni andra?
Storasyster fick välling vid läggning fram tills hon var 2,5år, alltid i sängen precis innan hon somnade.