Apropå mat då, vad har ni börjat med för mat vid ca 6 mån? Kör ni puré eller BLW eller en blandning? Vad har era barn för favoritmat?
Vi ska börja lite mer med mat nu när K blir 6 månader, jag ser fram emot att börja delamma istället för helamma. Hoppas bara att hon gillar något annat än bröstmjölk
Vi började med smaksensationer vid 4 månader som snabbt blev smakportioner då L blev helt galet förbannad när han inte fick mer än en liten sked
Han är nu 6.5 månad och äter:
- En portion gröt till frukost, en liten klämmis efter då han inte blir mätt på bara gröten
- Ersättning 120-150ml till mellanmål
- Någon mat till lunch (hemlagat eller 1/2 burg färdigmat)
- En frukt eller ersättning 120-150ml till mellanmål
- Mat till middag (hemlagat, samma som vi äter)
- Ersättning vid läggning 120ml (äter oftast inte ens hälften)
- 1-2 flaskor med ersättning under natten
Han är mer förtjust i min hemlagade mat än den färdiga burkmaten. Tror att burkmaten smakar för lite så har gett lite burkar som egentligen är från 8 månader och dom går bättre. Han får äta ris och majs själv, samt rån och idag fick han sin första majskrok efter att han ätit klart. Rån och majskrok får han bara efter att han ätit mat och då för att vi andra ska få äta klart innan han ska in i duschen
Favoriten är helt klart frukt! I princip all typ av frukt är poppis. Han äter det mesta som serveras förutom fisk. Har försökt nu ett par gånger men han får kväljningar och tillslut kräks han. Enda fisken han lyckats få i sig är lite lite lite mosad fiskpinne, alltså enbart fisken inte paneringen.
Han serveras allt vi äter. Pasta, ris, potatis, köttfärssås, köttbullar, korv, kyckling, lövbiff osv. Allting görs pure av förutom ris och majs som sagt. Han har börjat förstå att man behöver tugga lite ibland så när maten tillåter så mosar jag bara med gaffeln, annars i mixer.
Han är riktigt matglad och det känns ibland som om det gått alldeles för fort men vi har följt hans utveckling och vilja. Många gånger ratar han flaskan med ersättning, därav såpass många mål vanlig mat per dag.