Höstdepp??

torsdag

Trådstartare
jag blir alltid deppig och trött på hösten, mycket hungrigare och mer sugen på godis vilket resulterar i viktuppgång. På våren sommaren kan jag lätt vara vaken till 12 på natten men nu somnar jag som en stock redan vid 9-10.

Jag försöker äta bra vara ute träna mm men ändå är det såhär. Någon som har några tips? Vad kan man göra? Läste om någon som fick seratonin på recept hjälper det?

Serotonin kan du nog inte äta som medicin. Det du kan ta är SRRI-preparat t ex Sertralin som är en serotoninåterupptagshämmare. Det är en antidepressiv medicin och om du känner att det kan vara läge för det så ta upp det med läkare. Du kan också testa D-vitamintillskott, de soltimmar vi får så här års räcker sällan utan vi behöver få i oss det via maten eller extra tillskott.
Men om du upplever att du blir deprimerad, inte bara lite hösttrött så tycker jag du ska boka tid till läkare för att diskutera.

Samma som mig. Äter rosenrot hela hösten och vintern. Vissa personer hjälper det ingenting och de som mig får underbar hjälp.
Dvitamin tar jag också när solen försvinner.
Dricker en pressad citron varje morgon.
Har vinterdeppression diagnosticerat.

Brukade göra ''shots'' att ta efter maten.
4 citroner
200g ingefära och lite vatten.
Riv ingefäran och koka upp i typ 2dl vatten, dra genom en sil, låt svalna och tilsätt citronen.
Ställ i kylskåp.

Ingefära shot, dvitamin. Det fungerar hyfsat för mig. Har övervägt att köpa en ljusterapilampa, någon som provat?

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu. Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat...
Svar
4
· Visningar
1 270
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama