M

Midnattssol

Jag är lite fundersam eftersom min häst plötsligt börjat hosta. Antar att det är någon slags förkylning, men man blir ju lite orolig eftersom jag är bortskämd med att han alltid har varit frisk. Ska ringa och rådfråga veterinären imorgon, men ni kanske kan hjälpa mig lite sålänge?

Han går på bete nu, så i onsdags när jag kollade till honom rann det gulaktigt snor och han hostade till några gånger, men han hade ingen feber. På fredagen hade han slutat snora, men hostade fortfarande. Ibland kom det när han stod stilla, men värst blev det när han sprang. Dock ingen feber.
Likadant var det igår, hostade till lite då och då, men inget snor och ingen feber. Ingen av de andra hästarna i hagen visar några symptom.
Vad kan det vara? Kan jag göra något?

En teori som vi har är att det kan ha med luften som har varit nu i några veckor, det har varit så otroligt hög luftfuktighet här under en väldigt lång tid, kanske det kan ha varit en orsak?

Sv: Hostar

Kan hästar bli förkylda i den bemärkelsen som vi? Jag tar hosta som ett varningstecken om det aldrig förekommit förut.

Sv: Hostar

Min häst var hosthäst och hade det värre när det var fuktigt ute. Så det kan mycket väl ha med det att göra. Jag tycker absolut du bör rådfråga veterinär som du skriver, hosta med gulaktigt slem ur näsan skulle jag ta som lite varningstecken. Framförallt eftersom han aldrig haft hosta förut. Det kan säkert vara en förkylning, men kanske bör kollas så att man kan utesluta andra sjukdomar.

Min fick kronisk bronkit till slut och det är aldrig kul att ha eftersom man då måste ändra hela situationen med hästen. Strö, utevistelse, foder m.m. Min blev dock bättre när han rörde på sig, slemmet kom upp mer och kunde andas bättre.

Det finns en del grejer som hjälper hosthästar, men det är endast saker som tar bort symptomen och inte själva sjukdomen. Så det bästa är att ta reda på anledningen till hostan med veterinär först och sedan utgå från det. Annars underlättar man bara för hästen med tex Nostrilvet.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
5 255
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar