P

Petra_S

Hejsan, har lite frågor. Det är så att min ponny har börjat hosta.
Det började med att han verkade vara förkyld, började hosta, var lite seg, snorig, svullen mellan ganacherna osv. Han var så några dagar, sen blev han pigg igen, han fick vila ca en vecka då ja ville att han skulle ta det lungt och bli frisk. Han slutade hosta ganska fort, bara lite vid enstaka tillfällen. Sen i förrigår skulle jag rida igen, i skritten var han helt som vanligt, han hostade inget, andades nomalt, som han gör i hagen osv också. Men så fort jag började trava började han andas tungt och hosta. Jag saktade ner och då gick det bort. Provade bara och börja trava igen och det kom igen.
Kan det vara så att det forfarande är av förkylningen? Eller kan det vara av någon annan anledning? Någon som vet? Hur länge brukar det ta för dom att återhämta sig efter förkyldning? Finns det något som kan sätta sig på halsen även efter?
Något man kan göra så att han blir frisk fortare eller liknande?

Mvh Petra

Sv: Hostar

Det är förmodligen sviter efter förkylningen med ökad ansamling av slem och svullna slemhinnor i luftvägarna. Ta kontakt med en veterinär så kan hon/han lyssna på lungorna och ta ett blodprov. Utifrån de svar detta ger kan man sedan sätta in en behandling, antingen med slemlösande för att hjälpa hästen att transportera upp slemmet i lungorna eller en kur med antibiotika, kanske i kombination med slemlösande.

Ibland bedömer veterinären att en utökad undersökning i form av t ex endoskopi krävs, men eftersom hästen har en så kortvarig sjukdomshistoria så kan det säkert avvakta.

En infektion med irritation och inflammation i luftvägarna anser jag ska behandlas (veterinärkåren är oense om detta) för att förhindra att kroniska förändringar med ökad risk för bronkit uppstår.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 626
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 421
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka