Hostar under uppvärmningen

Rhaven

Trådstartare
Hejsan, min häst har sen en tid tillbaka hostat en eller ibland ett par gånger när jag börjar trava igång henne under uppvärmningen. Både vid longering och ridning. Ingenting i skritten eller i stallet eller i hagen för den delen. Bara när jag sätter igång henne i trav. Oftast så är det en liten host följt av några frustningar samtidigt som hon sänker huvudet till marken. Ibland har det varit en kraftigare hostning följt av en mindre hostning och sen frustningar. Men sen fortsätter det inte utan sen verkar det vara lugnt. En annan sak är att hon flåsar lite då och då under passet. Kan det ha att göra med att hon gått lite på sparlåga under vintern och att jag nu sätter igång henne försiktigt?
Tänkte först om det hade med väderomställningen på något vis att göra från kyla till varmt men nu börjar jag undra. Är detta något farligt? Hon är frisk i övrigt, inget snor eller rinnande ögon eller dylikt. Äter som vanligt .

MVH Helena

Sv: Hostar under uppvärmningen

Hosta kan bero på många olika saker. De vanligaste är att det kan vara en förkylning eller för dålig ventilation och början till luftvägsproblem.. Men är hästen annars helt frisk så skulle jag misstänka ventilationen. Men börja med att ta tempen på hästen. Vet du vilken temp hästen brukar ligga på normalt? Är bra om man tempar hästen flera dagar i rad för att ta reda på normal temp. ex. Min häst har runt 37.8 i normaltemp, medan en annan häst i stallet brukar ligga runt 37.2, -så när den hästen börjar komma upp i 37.8 så är det något som inte står riktigt rätt.

Ventilationen är egentligen ett ganska enkelt problem att lösa: öppna dörrar och fönster i stallet. Sopa endast när stallet är tomt på hästar, vattna gärna grovfodret för att binda dammpartiklar som finns i fodret, vattna stallgången innan sopning, vattna torra ströbäddar osv, Men som sagt, viktigast är att släppa in ny luft och ventilera ut "gammal".

När min förra häst började bli lite till åren (alltså typ i 16-årsåldern) började han hosta när jag satte igång honom. Han var jättefräsch i övrigt, men just när jag hade satt igång första traven hostade och frustade han.

När han började hosta brukade jag sakta av till skritt, ge lång tygel och ställa mig lite lätt i sadeln tills han hade hostat klart. Vanligen två-tre hostar och nån frust och sen kunde vi jobba igen. Han hostade aldrig annars, utan det var just när vi satte igång att arbeta.

Tack för svaret :) kan nog vara så att ventilationen är problemet när jag tänker efter då.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av tillskott som sägs hjälpa till vid mildare luftvägsbesvär hos häst? Mitt sto har under de år jag känt henne...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Bison
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 922
Senast: Capybara
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 078
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka