Hostande hästar!

Eliteanka

Trådstartare
Hej!
Jag har min häst i ett stall med 10 hästar, dom senaste dagarna har 4 av dessa hästar börjat hosta. När dom andas så är det rossligt i halsen på dom, en häst hostar slem. Dom andra står bara och hostar och en annan andas som jag skrev, rossligt/krassligt. Är detta en "vanlig förkylning"? Och smittas andra hästar verkligen så fort? Peppar peppar, min häst har inte hostat än och andas normalt.
Stallet är relativt dammfritt och det är bra luft, alla äter bra foder och går ute på dagarna.
Ska man hoppas på att det bara är en förkylning som går över eller kan det vara något annat?
Väldigt tacksam för svar då jag inte vill stå med en sjuk häst till jul! :eek:

Sv: Hostande hästar!

Jag skulle räkna detta som en infektion i nuläget och hantera det som en sådan. Dvs hålla alla hästar hemma, ingen åker iväg på träning, tävling etc och avvakta i fall någon mer börjar hosta. Tempa och kolla efter feber.

Sv: Hostande hästar!

Okej.. Ingen av hästarna har feber men börjar fler hosta så är det nästan bäst att ta kontakt med vet och undersöka dom ordentligt..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 999
Kropp & Själ Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 475
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 060
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka