Hostande häst!

B

**BORTTAGEN**

Så nu var det dax...
Har för drygt en månad sedan flyttat till ett nytt stall. Tog det mycket lugnt ibörjan med ridning osv. eftersom jag
ville att min häst skulle få en bra start. Innan flytten hade hon toppen kondition. Har bara ridit 3 ggr i veckan fram tills nu... I förrgår red jag i paddocken och då hostade hon ganska mycket så jag avbröt träningen (djupa hostningar). Hon har ingen feber och har god aptit. Bra ventilation i stallet och höet är analyserat och av bra kvalité. Någon som har någon aning om vad det kan vara...en vanlig lätt förkylning? eller vad...(influensa vaccinerad).
Kramis :(

Det kan vara en vanlig förkylning, eller så kan det vara bronkit.
Eftersom du skriver att stallet har bra ventilation och höt är bra i kvaliten så kan man ju luta åt förkylning kanske...
Snorar hästen?
Men mycket spelar in i stallmiljön, en bra ventilation är inte allt-tyvärr.
Sopning med hästar inne, ammoniaklukt osv. är inte bra för hästarna.
Även fukt i stallet är skadligt om luftfuktigheten är för hög.
(mycket hänge ju ihop med ventilationen dock :p)
Fortsätter hästen att hosta så tycker jag att du ska ta ut veterinären för att kolla upp hästen.

/Nyx- ägare av häst med kronisk bronkit

Tack för svaret. Det känns lite lugnare med andras åsikter :) Om det håller i sig och jag märker att hon blir sämre tillkallar jag självklart vet.
Kramis

Min häst som jag haft i tre månader började hosta efter ett par veckor i nya stallet, bytte då till hösilage och hostan försvann. Den återkom dock efter ca en månad, försvann efter några dagar och för ca en vecka sedan hostade han lite igen, inget efter det.

Jättekonstigt, tycker jag. Har dock noterat att han verkar jättekänslig för väderomslag, som det varit vid dessa tidpunkter. Men han har inte hostat mycket alls, max tio gånger på hela tiden jag varit i stallet, ca 2,5 timmar, och nu sist bara två gånger i två dagar. Ingen feber, ingen snuva, ingenting... Mystiskt.

Men han verkar må bra i övrigt (TA I TRÄ!!!!!!) och det kanske är något sådant din häst reagerat på också - eller nya baciller????

Min bronkithäst är väldig känslig för väderomslag.
Jag tycker att det låter som om din häst hostar väldigt mycket (10 ggr!!)
En häst ska inte hosta så där.
Ät höt/silaget ok? Stallmiljön?

Tycker du ska kolla upp hästen och det övriga.

Min lilla tvååring har också börjat hosta lite. Först var det ganska ytliga hostningar, men nu är de djupare. Hon snorar inte alls.
Vet. kommer ut nästa vecka.

Stallmiljön är okej, med bra ventilation om nätterna.

Hej!

Du bör rådfråga en veterinär om hostan håller i sig. Ju snabbare du får ett svar från någon kunnig som undersökt hästen desto bättre.
Om det gäller bronkit, kan veterinär ge mediciner som gör att sjukdomen avstannar. Bronkit är en sjukdom som uppkommer av att hästens känsliga luftvägar utsätts för retande partiklar; damm av olika sorter, amoniakångor, fukt och mögel.
Då blir luftvägarna irriterade - hästen hostar. Om man inte gör något kommer sjukdomen att fortlöpa: det blir inflammation i luftvägarna. Då samlas slem i luftrören och hästen får svårare att andas. Hästen andas med dubbla "utandningstag", den får en sk. kvickdrags fåra längs flanken eftersom den använder bukmusklerna för att pressa ut luften ur lungorna. Hästen blir sämre och sämre, dålig syresättning av blodet och nedsatt lungkapacitet, då kan man inte anstränga hästen för då får den alltför svårt att andas.
Vad jag vet (enligt en veterinär jag träffat) så ska en frisk och välmående häst inte hosta alls. Kanske nån enstaka gång, ev. om den satt foder i halsen (då kommer hostan när hästen äter).
Om det var mycket dammigt i paddocken kan kanske en mycket känslig häst reagerat med hosta, men att hosta mycket som du beskriver, då tror jag att något annat ligger bakom.
Du kan höra med veterinär, även om hästen inte hostar längre. Bronkit är en sjukdom som smyger sig på och är svår att upptäcka. Om hästen börjar hosta har ju luftvägarna redan irriterats och för att hästen inte ska bli sämre måste åtgärder göras.

M. v. h. Lisa

En sak som också kan spela in när de reagerar på väderomslag är att ventilationssystem ibland inte hinner med om vädret ändras fort. Har man dessutom öppna dörrar etc så försämrar man ytterligare funktionen på många nya anlägningar (jfr AC i bilen...)

En tanke bara :smirk:

Hästen veterinärbesiktigades i juni innan jag köpte honom, och då var jag med. Hur skall veterinären på plats i stallet kunna undersöka honom mer menar du, när han inte hostar för tillfället? Är det inte om hostan kommer tillbaka som man får ta ut veterinären, eller åka in till klinik på en gång och titta i lungorna?

Första gången hostan kom hade jag fodrat med hö, och inte med hösilage som han hade fått tidigare (alla hästar åt hösilage där han kom ifrån). När jag bytte till hösilage tre mål av fyra per dag försvann den. När dn sedan kom tillbaka hade hästen första gången stått i regn och troligen blivit kall, och den andra gången var när det blev sådär kallt rätt var det var, så antingen hade han blivit kall eller så var luften kall. Tror jag iallafall, inget annat hade förändrats. Men det är klart att han är känslig, så helt optimalt är det ju inte, det begriper jag också.

Hej!!

Jag hade samma problem med min häst och trodde bara att det var en föskylning, men när hon fortsatte att harkla sig och hosta så fort hon kommer i gång med ridningen.Under uppvärmningen var det inte så mycket, men sedan efter första långa traven eller galoppen så började hon hosta...

Känner du igen detta på din häst så tycker jag du skall kalla på vet. Min häst hade luftrörskatarr och fick gå på dubbeldos pencilin innan det gav med sig...

Lycka till med hästen :bump:

hur länge har hästen stått på de nya stället då??
det tar u ett tag att bo in sig lr man ska säga...e nog förmodligen bara lite förkyld,tän själv så många gånger man bara känner isg hängig,har lite huvudvärk,lite hostig utan att de e nåt-hästen kan ju aldrig precist tala om hur de har de..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästvård Kadde har oroväckade nog börjat hosta. Något som han aldrig gjort förr mer än när man börjat rida honom efter att han har stått ett tag...
Svar
10
· Visningar
1 600
Senast: Varmblod90
·
L
Hästvård Min pålle började hosta för några dagar sedan. Har nyligen (ca en vecka sedan) köpt hem nytt hö som jag ganska snabbt insåg var dammigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 183
Senast: lindgreen
·
Avel Mitt dräktiga sto har fått en rejäl förkylning, hostar och snorar ordentligt. :crazy: Jag blir ju självklart orolig att hon ska...
2
Svar
25
· Visningar
3 936
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar