Hostande häst!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare handsup
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 133
H

handsup

Mina barns ponny flytta hem till oss för några veckor sedan. Nu i kväll när vi var i stallet så visade det sig att han börjat hosta. :crazy: Vad kan detta bero på? Han har enligt förra ägaren aldrig hostat förut så jag vet inte om det är farligt eller inte. :crazy: var länge sedan jag höll på med hästar. Ska jag ringa veterinären i morgon, i kväll eller kan jag vänta till på måndag?

Sv: Hostande häst!

Om hästen äter, dricker, inte är allmänpåverkad eller har hög feber så skulle jag i det här fallet vänta till måndag. Det låter inte akut.
Är den kanske dammkänslig? Den verkar ju gjort ett miljöombyte. Står den på stall eller går ute? Äter den hö - hur är i så fall kvaliteten? Är den snuvig eller hostar den enbart?
Det kan bero på så mycket och behöver inte vara något allvarligt.

Miljöombyte blev det eftersom de flyttat ca 30 mil. Enligt förra ägaren så är den inte dammkänslig eller något sånt. han går ute på bete ihop med andra hästar och nog dricker han en hel del alltid. Har sett honom fler gånger dricka och betar gör han nästan alltid när vi kommer.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag skulle vänta några dagar och se hur det utvecklar sig och kolla upp med veterinär om det inte ger sig.

Hosta kan vara lurigt och besvärligt, men du behöver nog inte oroa dig än. Det kanske är något tillfälligt. Vänta lite och håll koll på ponnyn.
Ni kan ju prova att motionera och se om det blir värre vid ansträngning eller ingen skillnad.

Tack för era svar! Då var det som jag trodde ingen superpanik utan ha lite koll och se åt vilket håll det utvecklar sig.

Inte lätt när man varit borta från hästar i flera år och nu är tillbaks.

Om den bara har hostat vid enstaka tillfälle nu idag så behöver du nog inte oroa dej. Den kan lika gärna fått en fluga i halsen ;)
Det du ska kolla efter är "hostlinjer", det ser ut som en muskel som går längs med hästens mage upp mot virveln. Om den har det så är det värre för då kan det vara en kroniker :(

Besiktigade ni hästen innan köp?

Om hästen inte hostar mer eller inte har någon "hostmuskel" så behöver du inte oroa dej. Däremot är ett tips att tempa en ny häst morgon och kväll i en veckas tid så att man vet normaltempen om hästen skulle bli sjuk.

Vi gjorde en liten gårdsbesiktning bara. Billig och ganska gammal ponny så ingen av oss tyckte det var nödvändigt med mer. Han gick igenom UA med påpekan att han ömmar på grus så han kommer behöva ha skor.

Hostmuskel? Ska kolla det i dag. Om han skulle vara kroniker (hoppas inte veterinären borde sagt något då) kan man ändå använda honom till lättare ridning och körning? Klarar han gå på lösdrift då eller ska jag försöka få honom installad?

Jag tycker inte att du skall behöva ta ut det värsta i förväg. Men för att svara på din fråga:
Ja, skulle han vara kroniker så mår han bra av lösdrift - så mycket frisk luft som möjligt och så lite damm som möjligt. En jämn temeratur och luftfuktighet mår de också bättre av - alltså lösdrift eller stall med mycket god ventilering.
Motion kan hjälpa dem och stärka dem. Sedan beror det på i vilket stadie de är - luftvägar lungor blir ju med tiden nedsatta.
Jag har levt med en kronisk "bronkitare" i sju år.

MEN oroa dig inte än!

Var upp till stallet en vända nu på förmiddagen och då hostade han inget alls. Ska åka upp i kväll igen och kolla. Håller tummarna för att han inte hostar då heller.
Försökte titta efter den där hostlinjen och jämförde med andra hästar i hagen och han såg ut som de andra tyckte jag

Vid en gårdsbesiktning lyssnar ju veterinären på lungorna och kollar allmäntillståndet så vore det en kroniker så borde veterinären ha upptäckt det. Jag tror du kan vara lugn, det var nog en fluga i halsen ;)

De flesta hosthästar mår bäst på lösdrift och många av dem kan användas till lugn ridning och körning. Men som sagt, jag tror inte att du behöver oroa dej.

Han hostade inte nu på förmiddagen men jag vill ändå upp och kolla i kväll. (oroligt lagd som jag är) :) Kändes ändå skönt att han inte hosta i fm.

Jo han ska vara läromästare och lite handikapp ponny så det blir inga hårda ridpass utan hitintills har det mest varit korta skrittpass så att barnen lär sig styra lite.

Han hostade inte nu på förmiddagen men jag vill ändå upp och kolla i kväll. (oroligt lagd som jag är) :) Kändes ändå skönt att han inte hosta i fm.

Jo han ska vara läromästare och lite handikapp ponny så det blir inga hårda ridpass utan hitintills har det mest varit korta skrittpass så att barnen lär sig styra lite.

Jag blir glad av att läsa om när folk tar saker på allvar och inte bara viftar bort det.
Jag håller tummarna för att det bara var tillfälligt och att ni får mycket roligt med er ponny.

Åh tack! Förmodligen oroar jag mig helt i onödan men då får jag ha gjort det. :)

Helt off topic, men nu tror jag att jag läste ditt användarnamn lite annorlunda till slut. Jag har tänkt Hand-sup och tyckte "att det var ju lite annorlunda" nu kom jag istället på att det kanske är Hands up. Hihi :D
Det blev något helt annat....

Helt off topic, men nu tror jag att jag läste ditt användarnamn lite annorlunda till slut. Jag har tänkt Hand-sup och tyckte "att det var ju lite annorlunda" nu kom jag istället på att det kanske är Hands up. Hihi :D
Det blev något helt annat....

Tanken var hands up men hand sup kan ju vara skoj det med. :D

Vad skönt! Då är det nog lugnt, de kan ju få lite tillfälligt skräp i halsen precis som vi. Toppen!

Inget hostande i dag heller så nu har oron släppt och jag är ganska säker på att det var något tillfälligt.

Tack för alla svar och uppmuntrande ord. :D

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: Murray
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka