Royal_724

Trådstartare
I våras fick min häst hosta. Hade ute veterinären som sa att det pga av det dåliga vädret vi haft! Hans hästar lät likadant!
När sommaren närmade sig så slutade det!
Nu har hästarna kommit in. Och för nån dag sen så började hon att hosta igen!
Det är bara torrhosta, inget slem eller nåt och kan va kanske en hostning till några stycken hostningar. Och bara på morgonen.
Finns det nåt man kan testa för att se om det slutar?

Sv: Hosta!

så mycket utevistelse som möjligt, så dammfritt stall som möjligt, sörj för god ventilation, ingen sopning när hästarna är inne och vattna gärna betongen lite innan sopningen, borsta inte skitiga hästar jämte din pålle eller helst inte alls när din pålle oxå är inne. hösilage istället för hö, vattna ev. kraftfoder och ha inte torr sågspån i boxen, utan så dammfritt strö som möjligt (jag föredrar välbärgad halm, helst havre halm).

fick ni inte ventipulmin av veterinären ? och kanske fabrol ? har veterinären kollat med kamera i luftstrupen/lungorna ? bukandas pålle ? det finns ju risk för att pållen har/utvecklar bronkit/kvickdrag.

Nej, hade bara ute veterinär var inte iväg med henne!
Utan hon lät bra och kändes bra! Han sa då att blev hon värre kunde jag ringa så skrev han ut penicillin till henne. Men det avtog, och nu hostar hon ju bara ytters lite av vad hon gjorde då!

Hon har inget dammigt hö, stallet sopas aldrig när någon häst är inne, har en stor och bra luft "fläkt" eller vad man ska säga! Och nu står även dörren öppen. Och hon får inget torrt,dammigt att äta!
Tänkte ifall det fanns nåt som man kan testa och se om det hjälper, annars får jag ringa veterinären!

Har tipsat om det här förut och gör det gärna igen:)
Har en sk. hosthäst och hon får detta, funkar verkligen jättebra!

RECEPT:
ca 1,2 liter vatten
ca 40 g anis
ca 30 g timjan
ca 1 msk lakritsrot (finns i hälsokostbutiken)

Koka vatten och anis i ca 10 min, ta sedan av kastrullen från plattan och häll i timjanen och lakritsroten. Sätt på locket igen och låt det stå och dra i minst 12 timmar. Ta sedan bort fröna och bladen och pressa vätskan ur dem. (Det är alltså vätskan som man ska använda). Detta avkok ska sedan kombineras med vitlök och äppelcidervinäger.
Varje dag ger jag mitt halvblod ca 1,5 dl avkok, ca 1 dl äppelcidervinäger och 1 msk vitlökspulver, fördelat två gånger om dagen, i kraftfodret.

OBS! Den här kuren ska dock inte ges till dräktiga ston.

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka