blue12

Trådstartare
Hjälp
Min häst har börjat hosta?? hörde för ca en vecka sen en liten hostning, sen har jag hört någon gång i bland, inte ofta, men han hostade inte på hela sommaren, har han blivit förkyld?? vad gör ni andra, avaktar eller ringer veterinären.
Han är pigg, äter och ser ut att må bra, jo det "gurglar" från magen.
Vad ska jag göra?

Sv: Hosta

I vilka situationer hostar han?
Min har för vana att börja hosta lite vid väderomslag, särskilt när det blir väldigt torr luft. Då brukar han kunna hosta lite precis när vi börjar trava fram och sen är det inget mer med det. Jag har inte kollat upp honom för "hostan" (dock för en massa andra saker) och planerar inte att göra det heller.
Vet inget nämnvärt om förkylning, men är du osäker så ring och fråga en veterinär.

Hej
Han hoster lite, ibland ute, ibland inne inget särskilt händer innan, och vädret ja det är som det är, i dag har han inte hostat alls.
Jag får nog ha lite koll på han, har ridit försiktigt och han verkar inte påverkad av det heller.
Tack i alla fall för ditt svar.

Har du kontrollerat höet? Kraftfodret? Kan vara mögelsporer i det som vi inte ser/känner av, men hästarna gör det. Hade liknande situation i stallet för en tid sedan. Min ena började plötsligt hosta, kunde inte förstå varför. Ingenting hade ändrats hos oss. Gick då till fodret. Kontrollerade hö osv. Hade då nyligen köpt en ny havresäck och dök till sist ner i den då jag inte hittade någon annan orsak. Luktade och kollade men kunde inte märka något, ända tills jag hällde kokhett vatten över det, då kände jag en svag lukt av mögel från det! Tog bort havre och bara någon dag senare hostade han inte alls längre. Ibland kan det vara sådana saker som det beror på.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: Murray
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna