Hosta. vad göra?

S

speedygirl

Min lille plutt har börjar hosta lite. Det är inte så mycket så det finns ingen anleding att ta ut en veterinär tycker jag. Hostar några få gånger och det kommer inget slem eller så heller. Har läst att man kan ge hästar Bisolon eller nåt som ska vara receptbelagt på apotoket. Någon som vet om det blir något bättre med det eller ej.

Sv: Hosta. vad göra?

Jag har tyvär inget svar på din fråga men har en pålle med samma problem som din. Han hostar emellanåt men inte så att det verkar påverka honom direkt negativt. Jag har frågat runt och läst på en del och delar med mig av det jag funnit.Tyvärr har jag precis påbörjat åtgärderna och kan inte säga vad som hjälper bäst eller om de hjälper alls...
- Försök att ta reda på orsaken och utgå från det. Dammigt, förkylt, mögligt...kräver olika åtgärder.
- Om damm verkar vara orsaken: Sopa inte när hästen är i stallet, försök att ha en så dammfri miljö som möjligt...städa, vädra mycket, undvik dammigt strö, blöt höet, blöt havren...byt höet mot ensilage, ta bort havren och ersätt med kraftfoder.
- Om mögel verkar vara orsaken: Finn möglet, avlägsna det tex. med "Boracol", åtgärda orsaken till möglet...Vilket ofta är dålig ventilation men kan även vara kvarglömt fuktigt hö, halm eller annat gjort av material som kan bli fuktigt och mögla.
- Vid misstänkt förkylning: Vänd dig till apotek eller veterinär
- Oavsett orsak så behöver hästen vara ute mycket och ha fri tillgång på vatten och man kan kan även ge örter mot slemm eller irritation i luftstrupen:Vitlök är bra mot mycket och fungerar även slemlösande. Persilja är slemlösande. Även urindrivande. Ge 1näve färsk eller 10-15gr torkad. Timjan är slemlösande, hostdämpande och hjälper mot slemhinnekatarr och infektioner i bröstet.Är även kramplösande. Ge 1näve färsk eller 15gr torkad. Vallmo är slemlösande...smärtstillande, och allmänt stärkande. Ge 5gr.torkade kronblad eller 5-10gr frön. Vallört är slemlösande...stärker lungor, underlättar sårläkning och hjälper mot inflammationer i lederna. Ge 1 näve krossade färska blad eller 10-15gr torkade. Anisfrön är slemlösande och hjälper även mot rethosta...samt är kramplösande. Ge 1 näve.
...Hoppas att nåt kan funka på din "lille plutt" ;)

När hostar hästen? Morgonen, när den kommer in, i hagen, vid fodring, vid ridning?

OM det är dammhosta så ska du INTE vifta bort det med 'inget farligt', för kroniska bronkithästar blir inte så över en natt utan det börjar lindrigt och sen om man inte tar bort det som retar hostan så blir det värre och värre, tyvärr brukar folk inte reagera förrän det är för sent att vända trenden.

Vad är det för strö i boxarna? hur är höet/hösilaget? Sopas det inne? Hur mycket står hästarna inne? hanteras hö/strö när hästarna står inne?

Min dam är dammkänslig/dammallergiker. Hon har aldrig hostat så himla mycket, men hon hostade då och då i boxen, enstaka host och ingets nor etc. Jag bytte först ut ströet mot spån, men för att få hostan att HELT försvinna fick jag byta höet mot hösilage. Det sopas aldrig inne, det är BRA luft i stallet (kallstall, samma luft som ute). Men hon kan fortfarande inte äta hö mer än ungefär en vecka innan hon börjar hosta. Och jag tar INTE risken att hon utvecklar bronkit. Nu är hon 'bara' dammkänslig.

Men som sagt, det var enstaka hostningar, ingets lem och inte så hon verkade påverkad. Men OM jag hade struntat i det och inte gjort något hade det bara varit en tidsfråga innan hon utvecklat bronkit..

Min ena hä'st hade hosta vid den här tiden förra året, hon var lite snorig oxå & då hjälpte BISOLVON jättebra (finns för HÄST receptfritt på apoteket).
Har nu i år hosta på min andra häst, men det är bara när hon kommer ut i hagen som hon hostar 1-3 ggr. & samma när man börjar rida. (fast inte varje dag, verkar bero lite på hur kallt det är) Hon är annars som vanligt, ingen feber, inget snor. Funderar på att prova ge henne bisolvon oxå, för nu har det hållt i sig i två månader, men bisolvon är ju slemlösande... vet inte om det hjälper mot detta...?

Nån med bra tips vid "igångsättningshosta"? Vet att jag frågat folk förr, som sagt att det försvinner ofta efter ett tag av sig självt... men man blir ju ändå lite bekymrad...

Men är det verkligen bra att ge hästar medeciner "i onödan"? Förstår om man har en tävlingshäst och vill undvika avbrott i tävlingssäsongen, eller om den redan är riktigt sjuk, men annars borde det väl vara bäst att låta hästen läka sej själv?. Vi människor är ju lite väl duktiga på att ta medeciner till oss själva så det vore synd om hästarna också blev så bortklemade :angel:

Ta ut en veterinär. Då hinner du stoppa en ev. allvarlig åkomma i tid. Börja inte mixtra med en massa preparat innan du vet orsaken till hostan.

Totola skrev:
Men är det verkligen bra att ge hästar medeciner "i onödan"? Förstår om man har en tävlingshäst och vill undvika avbrott i tävlingssäsongen, eller om den redan är riktigt sjuk, men annars borde det väl vara bäst att låta hästen läka sej själv?. Vi människor är ju lite väl duktiga på att ta medeciner till oss själva så det vore synd om hästarna också blev så bortklemade :angel:

Faran med att hemmamedicinera när det gäller hosta är att man kan SYMPTOMlindra. Hästen blir eg inte ett dugg mindre dammallergisk/dammiriterad men man dämpar symptomen och tror hästen är bra. När man märker den inte är det har det blivit onödigt stora skador =/

Så medicinera gärna de som behöver det men det ska vara EFTER veterinärutredning.

När hostar hästen? Morgonen, när den kommer in, i hagen, vid fodring, vid ridning?

Hästen kan hosta ibland då han kommit in, men det är typ bara någon gång. Inte så att han står hela itden. Enstaka gånger har jag hört ett litet host i hagen men väldigt sällan där också. Han hostar inte vid fodring utan det är mer innan maten ligger i krubban. Under ridning och annan motion så hostar han inte.

Vad är det för strö i boxarna? hur är höet/hösilaget? Sopas det inne? Hur mycket står hästarna inne? hanteras hö/strö när hästarna står inne?

Jag har både halm och spån i boxen till han. Vill inte ha han på bara spån med tanke på att det yr omkring så mycket. Han får bra och fint hö från sommaren. Inte dammigt! När hästarna är inne i stallet så soppas det aldrig. Någon vi är rätt hårda med. Han kommer ut ca 06.30 på morgonen och in vid 15.30. Och varken hö eller strö hanteras då alla hästarna är inne.

Så frågan e nu då vad jag ska göra. Om jag ska rusa till apoteket och köpa lite slemlösande för jag tror inte att veterinären kommer att göra så mycket annat än att skriva ut det. Han har ingen feber och pigg osv för övrigt. Och inget slem kommer det när han hostar.

speedygirl skrev:
Hästen kan hosta ibland då han kommit in, men det är typ bara någon gång. Inte så att han står hela itden. Enstaka gånger har jag hört ett litet host i hagen men väldigt sällan där också. Han hostar inte vid fodring utan det är mer innan maten ligger i krubban. Under ridning och annan motion så hostar han inte.

Den hostan skulle jag defenitivt ta på allvar. Ta ut distrikts vet eller åk till klinik och gör en endoskopi.
Tänk på att om du här hästen hosta någon gån ibland så hostar ju hästen även dygnets övriga timmar när du inte hör det.

speedygirl skrev:
Jag har både halm och spån i boxen till han. Vill inte ha han på bara spån med tanke på att det yr omkring så mycket. Han får bra och fint hö från sommaren. Inte dammigt! När hästarna är inne i stallet så soppas det aldrig. Någon vi är rätt hårda med. Han kommer ut ca 06.30 på morgonen och in vid 15.30. Och varken hö eller strö hanteras då alla hästarna är inne.
Jag skulle prova med att ha hästen ute minst ett par timmar till. Hur bra luften än är i stallet så är den mycket sämmre än ute (utom möjligen hos Alexandra_W ;)).
Halm känns inte som det bästa strömedlet till hästar som hostar. Spån är inte bra alla gånger heller men det beror mycket på vad hostan beror på. Min häst står på torv och det blev en svag förbättring (men dock en förbättring) när jag bytte strö.

speedygirl skrev:
Så frågan e nu då vad jag ska göra. Om jag ska rusa till apoteket och köpa lite slemlösande för jag tror inte att veterinären kommer att göra så mycket annat än att skriva ut det. Han har ingen feber och pigg osv för övrigt. Och inget slem kommer det när han hostar.
Jag skulle som sagt fundera på vet och då helst klinik där du direkt kan få svar på hur det ser ut i halsen på pålle.
Desstutom skulle jag börja göra ett antal miljöförändringar för hästen. Mer ute, ta bort halmen fundera på att byta spånet till att börja med. Det som är problemet är att dom andra hästarnas halm och spån kan ge din häst reaktioner. Dessutom skulle jag allvarligt börja fundera på att byta stall. Jag vet det låter hårt men troligen är det den enda lösningen varesig det är en dammhosta eller en mögel/allergihosta. I sammband med detta skulle jag börja fundera på att byta från hö till silage. Det är vad JAG skulle göra men jag är inte du och min häst och din häst kanske reagerar helt olika :).
Rusa inte iväg till Apoteket för att köpa slemlösande. Bisolvon finns inte längre receptfritt. Det försvann ur sortimentet 31/8-04 däremot kan vet skriva ut Bisolvon.

Shaggy skrev:
Den hostan skulle jag defenitivt ta på allvar. Ta ut distrikts vet eller åk till klinik och gör en endoskopi.
Tänk på att om du här hästen hosta någon gån ibland så hostar ju hästen även dygnets övriga timmar när du inte hör det.

Jag ska fundera med detta på att åka till en klinik eller ta ut vet.

Shaggy skrev:
Halm känns inte som det bästa strömedlet till hästar som hostar. Spån är inte bra alla gånger heller men det beror mycket på vad hostan beror på. Min häst står på torv och det blev en svag förbättring (men dock en förbättring) när jag bytte strö.

Han har hela sitt liv stått på spån och halm och alla i stallet har precis likadant för samma bonde så det finns inget konstigt med det.

Shaggy skrev:
I sammband med detta skulle jag börja fundera på att byta från hö till silage. Det är vad JAG skulle göra men jag är inte du och min häst och din häst kanske reagerar helt olika :).

Tyvärr så kan jag inte ge han ensilage för att han är så känslig i magen.

Vet inte om detta har något med det att göra men han får både e-vitamin pulver och sen foderjäst tillsammans med hans kraftfoder. Han får ingen betfor då han lätt blir lös i magen och det bara rinner om han då. Ska jag sluta helt med något utav det.

speedygirl skrev:
Han har hela sitt liv stått på spån och halm och alla i stallet har precis likadant för samma bonde så det finns inget konstigt med det.
För hästar är det precis som för människor helt plötsligt blir man allergisk mot något man tidigare tålt, därför gav jag den rekomendationen.

speedygirl skrev:
Tyvärr så kan jag inte ge han ensilage för att han är så känslig i magen.
Hur har du provat silage? Om man introducerar silaget snabbt så får många hästar problem med det men tar man det lungt så går det oftast bra. OBS! oftast det finns hästar som inte tål silaget, ibland beroende på pH värdet. Vet en sådan häst som står på en ridskola där man fodrar med silage och den hästen får kalk på sitt silage och då går det bra. Om man kan kalka silaget beror ju givetvis på hur mycket kalk det finns i det annars kan man ju få kvoter som är helt fel.

speedygirl skrev:
Vet inte om detta har något med det att göra men han får både e-vitamin pulver och sen foderjäst tillsammans med hans kraftfoder. Han får ingen betfor då han lätt blir lös i magen och det bara rinner om han då. Ska jag sluta helt med något utav det.
Jag kan inte se att det skulle vara någor problem men se till att blöta det så det inte dammar.
Jag hoppas att du kommer tillrätta med problemen för hosta är definitivt inte kul :crazy:.

[/QUOTE]Jag kan inte se att det skulle vara någor problem men se till att blöta det så det inte dammar.
Jag hoppas att du kommer tillrätta med problemen för hosta är definitivt inte kul :crazy:.[/QUOTE]

Hans hosta har kommit efter att jag har gett han detta och ingen betfor. Men nu då så får han ytterst lite betfor bara för att det inte ska vara så tort. Så jag hoppas att det slutar upp snart med hostan.

Låter hostan som slemhosta eller låter det som 'torr' hosta? Jag tycker du kan spara pengarna för slemlösande som inte är på revept för det är osannolikt det ska hjälpa så himla mkt.

Jag skulle ta hästen till klinik då de där har MYCKET bättre möjligheter att utreda hosta, t ex genom endoskopi, än vet på fältet har.

Vad har du för spån? Du måste ha balat, dammavskiljt spån om det ska vara någon större nytta (inte damma). Ang halm så halmen bildas det LÄTT svampsporer etc i, och de är rena döden för känsliga luftrör. Sen, för att en allergi ska uppkomma MÅSTE hästen ha varit i kontakt med ämnet. En allergi uppkommer inte förrän det bildats antikroppar, och antikroppar bildas när hästen (eller människan) komemr i kontakt med ämnet.

Min lilla hade stått på halm sedan födelsen, och det tog ett knappt halvår för henne att inte tåla det, dock så i hennes fall utlöstes det av två täta luftvägsinfektioner som gav skador på lungorna som gjorde det lätatre för henne att bli överkänslig.

Jag tog först bort halmen för ALLA hästarna i stallet och hostan minskade men försvann inte, sen bytte jag till hösilage och hostan försvann helt och har aldrig *peppar, peppar* kommit tillbaka. Men försöker jag ge hö eller ha halm så är det dags igen.

Sen, problemet är att man måste byta t ex strö och hö/hösilage till ALLA hästarna om man har otur. Även om du byter strö och hästen blir bättre av det så kommer den inte bli helt bra så länge boxkompisen står på halm.

Nu finns det många anledningar till hosta, men se till att ta reda på anledningen och vidta åtgärder INNAN det blir kroniskt

Hej har inget svar på din fråga. Men jag har en d-ponny som också hostar hon är pigg och vill springa och jobba och går ute hela tiden men hon får typ som hostanfall och hostar fyra fem gånger sen går det bra ett tag, mäst i trav och galopp. Tips på vad man kan göra och om hon är förkyld eller så hur länge kan det hålla i?

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 317
Senast: Zetly
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
480
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Klösmöbel