Sv: Hosta. vad göra?
Jag har tyvär inget svar på din fråga men har en pålle med samma problem som din. Han hostar emellanåt men inte så att det verkar påverka honom direkt negativt. Jag har frågat runt och läst på en del och delar med mig av det jag funnit.Tyvärr har jag precis påbörjat åtgärderna och kan inte säga vad som hjälper bäst eller om de hjälper alls...
- Försök att ta reda på orsaken och utgå från det. Dammigt, förkylt, mögligt...kräver olika åtgärder.
- Om damm verkar vara orsaken: Sopa inte när hästen är i stallet, försök att ha en så dammfri miljö som möjligt...städa, vädra mycket, undvik dammigt strö, blöt höet, blöt havren...byt höet mot ensilage, ta bort havren och ersätt med kraftfoder.
- Om mögel verkar vara orsaken: Finn möglet, avlägsna det tex. med "Boracol", åtgärda orsaken till möglet...Vilket ofta är dålig ventilation men kan även vara kvarglömt fuktigt hö, halm eller annat gjort av material som kan bli fuktigt och mögla.
- Vid misstänkt förkylning: Vänd dig till apotek eller veterinär
- Oavsett orsak så behöver hästen vara ute mycket och ha fri tillgång på vatten och man kan kan även ge örter mot slemm eller irritation i luftstrupen:Vitlök är bra mot mycket och fungerar även slemlösande. Persilja är slemlösande. Även urindrivande. Ge 1näve färsk eller 10-15gr torkad. Timjan är slemlösande, hostdämpande och hjälper mot slemhinnekatarr och infektioner i bröstet.Är även kramplösande. Ge 1näve färsk eller 15gr torkad. Vallmo är slemlösande...smärtstillande, och allmänt stärkande. Ge 5gr.torkade kronblad eller 5-10gr frön. Vallört är slemlösande...stärker lungor, underlättar sårläkning och hjälper mot inflammationer i lederna. Ge 1 näve krossade färska blad eller 10-15gr torkade. Anisfrön är slemlösande och hjälper även mot rethosta...samt är kramplösande. Ge 1 näve.
...Hoppas att nåt kan funka på din "lille plutt"