Hosta utan känd anledning?

prinsonemmy

Trådstartare
Vänder mig till alla duktiga människor på bukefalos.

Jag har en ponny som har varit hos mig i ca 1 månad, innan kommer hon från skåne och har nog varit där något år eller liknande, och före det är hon född i Danmark. Hon är fem år. Hon har börjat hosta både i hage och under motionspass. Först tänkte jag att det antingen kunde vara för hon har ganska dålig kondition/fått in smuts i luftrören under ridturen, men det har upprepat sig. Det rinner lite, lite ur näsan. Eftersom hon är ganska nyköpt är hon även nybesiktag och det stod inget om detta eller övriga problem.

Någon som har några aningar?

Sv: Hosta utan känd anledning?

Enligt "vår" veterinär ska man i såna här fall kolla upp sjukdomen RAO. Det är en luftrörssjukdom som ger hosta och andningsbesvär. Du kan ju prova och googla på den och se om den överensstämmer med din ponnys besvär.

Förkyld?

Hon kan ju ha varit dammkänslig sen tidigare, men hållt sig symtomfri tills hon bytte till nytt stall där det finns något hon reagerar på... Vad äter hon för grovfoder/står på för strö?

Min hade samma symtom som din.
Åkte in till klinik och tittade i luftvägarna, han hade då
Luftvägsinflamation. Mycket antibiotika och slemlösande . Och det
Försvann på några dagar.
Konstigt nog hade han ingen feber och var pigg som
Vanligt.

Hur ser miljön ut runt hästen?
Dammar grovfodret? Sopar ni stallgången när hästarna står inne? Hur pass ventilerat är stallet?
Många gånger är det stallmiljön som är "boven" , det kan också ge luftvägsinflamation.

Hur ser miljön ut runt hästen?
Dammar grovfodret? Sopar ni stallgången när hästarna står inne? Hur pass ventilerat är stallet?
Många gånger är det stallmiljön som är "boven" , det kan också ge luftvägsinflamation.

Dålig stallmiljö är en stor bov. Inte ovanligt att hästen får kronisk bronkit.

Hon står inte inne alls utan går ute dygnet runt, har varit bra väder för det.

Hon äter vanligt torrt hö av bra kvalité och eftersom hon som sagt inte står inte har hon inget strö. Hon är lite rinnig i näsan med, men hon är ju pigg som vanligt...

Nu har även storhästen börjar bli lite "snuvig"...

Låter som en förkylning (virus) som ev fått fäste i luftrören och då kanske behöver behandlas. Så be en veterinär komma ut. Hästar får lätt infektioner i ny miljö. Så länge de inte har feber kan de vara hur pigga som helst ändå men det är ingen anledning att inte kolla upp dem om inte hostan går över på några dar.

Låter som en förkylning (virus) som ev fått fäste i luftrören och då kanske behöver behandlas. Så be en veterinär komma ut. Hästar får lätt infektioner i ny miljö. Så länge de inte har feber kan de vara hur pigga som helst ändå men det är ingen anledning att inte kolla upp dem om inte hostan går över på några dar.

Håller med!

Ungefär som att människor ofta blir förkylda när de börjar nytt jobb, ny skola, eller nytt dagis= en massa nya vírus och bakterier.

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 045
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V