Hosta - receptfri medicin

Miran

Trådstartare
Har för mig att det ska finnas något bra receptfritt medel mot hosta men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Alla tips på hjälp mot hostande pålla mottages tacksamt. Vad har ni gjort.

Obs! Det handlar alltså inte om den typen av hosta som kommer från damm utan förkylningshosta, typ.
Hästen går ute dygnet runt nu, så det är alltså inte dålig inomhusmiljö som får henne att hosta ibland.

Hon är inte direkt förkyld heller. Ingen feber och yttepytte färglöst rinn i näsborrarna.

Ja, Bisolvon har jag också använt till min häst. Det verkar slemlösande, och brukar underlätta för hostande hästar. Finns att köpa receptfritt på apoteket.

Perfekt - det var namnet jag sökte. :)

Hur ger man det och hur fungerar det? Är det bra?

Det är i pulverform, och man ger det i maten bara. Själv blandade jag det i betforen så att det säkert åts upp. :)
Jag tyckte att det fungerade bra, om man köper minsta burken, räcker det i ca 10 dagar tror jag, vilket väl är en normalkur. Första dagarna kan hästen dock verka sämre, och hosta mer, men det beror på att den börjar få upp slemmet.

Jag kan rekommendera Rosenlund Specialörter, de har 2 varianter för luftvägsproblem. Använder den ena varianten med god effekt. Det används också i samråd med vetrinärer i Danmark. Kolla på deras hemsida för mer info (sök på namnet).

Leovets bronchianaexilicir! Helt suverän!
Var bor du så kan jag tipsa dig om närmaste butik som har den.

Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla är de närmaste större orterna.

Vad är det för något och hur fungerar det?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 227
Senast: Rosett
·
F
Hästvård Min häst (17 år) har en återkommande hosta. Hon har haft den förra våren, förra hösten/vintern/våren.. och hållit sig fräsch tills nu :(...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: arabia
·
Hästvård Hej Ni som har hästar med kronisk bronkit eller kvickdrag (heter något annat nu men jag minns inte vad det är - några bokstäver?) - hur...
Svar
14
· Visningar
2 301
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård