Hosta och näsblod???

A

Amelia__

Hejsan! Jag har en Nordsvensk på 16år och har i stort sätt aldrig varit sjuk. Men nu i veckan så har han börjat att hosta (torr) inget snor eller rinner i ögonen. Hänging och slö men ingen feber. Imorse upptäckte jag att han blödde näsblod? Vad kan detta vara? Bör jag vara orolig??? :crazy:

Tacksam för svar..!

Sv: Hosta och näsblod???

Ring veterinären och fråga, det kostar inget.

Om min häst var hostig, hängig och fick näsblod utan att ha ett sår eller något annat skulle iaf jag ringt min veterinär. Och efter telefonkontakt bedömt vad som ska göras och hur orolig jag ska vara.

Gå inte och vänta och låt folk gissa på internet, ring och fråga den som vet bäst istället.

Jo veterinären e redan ringt nu, dom ska komma ut o kolla på han. Tänkte bara se vad andra säger också, i väntan på veterinären. Lite dumt av mej kanske att glömma skriva att jag skulle ringa dom =) Men tack ändå får se vad dom säger och hoppas att det inte är något allvarligt.

Vad sa veterinären? Är inte näsblod rätt allvarligt, eller har jag bara drömt det? :o

Det beror på. Hästar kan ju, precis som wi människor, få ganska kraftigt näsblod pga att ett kärl i nässlemhinnan brister. Orsaken är ofta en infektion i öwre luftwägarna och oftast blöder det bara ur den ena näsborren. Om det blöder rikligt ur båda kan man däremot wara rädd för lungblödning eller blödning från luftsäcken; och det är inte lika kul. Men direkt liwsfarligt är det inte.

Tycker att det låter som att ts häst åkt på en lindrig infektion, troligen wirus. Man kan ju förstås inte utesluta en uppkommen allergi mot mögelsporer i fodret heller, men det kollar säkert den utringda weterinären!

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 954
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Ace
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 870
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?