Hosta och lite snor..

M

Moja

Hejsan. Min lille pålle hostar och frustar ibland när vi börjar trava.
Aldrig när han står i hagen, skrittar eller är inne i stallet.
När jag tar lektioner med honom i ridhuset hostar och frustar han oftast mycket mer.
Jag har kollat och ibland så är han lite snorig (vitt snor).
I boxen har vi torv. Och de får hösilage.
Han är väldigt pigg och hostar inte när vi kommit igång.
Han hostar även fast han går ute dygnet runt, dock har jag inte tänkt på om han hostar mer eller mindre då.
I somras ringde vi en veterinär och hon sa ungefär att "så länge han inte hostar när han står stilla, eller att han har feber eller mår dåligt på något annat vis så är det ingen fara"

Någon som har något liknande eller som vet vad det kan vara?.

Kan det vara så som det är ör oss människor att när vi anstränger oss måste harkla oss ibland?

Vet att det funnits liknande trådar men hittade inga nu.

Sv: Hosta och lite snor..

Hej!
Frusta tycker jag flesta hästar gör för att meddela att de slappnar av.
Angående hostingarna när ni börjar rida..jag tycker man blir sådan när man är i dålig kondition. Skulle tipsa dig om att rida fram MER innan ni började , kanske skritta fram vid hand en stund först? Kanske är konditionen i behov av uppbyggnad?

tack så jättemycket för svar!:D
han hostade även hos de förra ägarna, däremot verkar han ha hostat lite mindre där. Känslig för damm?
Jag brukar värma upp rätt länge och jag rider ca 6 dagar i veckan varav 1 är lektion så hans kondition är det inget fel på.

En fråga till. Kan hästen ha bronkit fast han bara hostar när han värms upp?

Min hostar vid uppvärmning och är vad vet. kallar "kronisk" hosthäst men med rätt stallmiljö fungerar han fint....:)

Han är värre om luften är torr och kall och vid dammiga ridbanor kan man lite gärna ge upp....

//Domino_s

okej hostar han mycket?..
Min hostar kanske 3-4 gånger

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 871
Senast: Capybara
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka