Hosta hos föl

CosmicQueen

Trådstartare
Har ett 3 månaders föl som har börjat att hosta för någon vecka sedan. Hostar i princip varenda morgon då vi tar ut dom, men bara då jag hört det.
Ingen temp att tala om, inget näsflöde och är pigg i övrigt. Bara det att han hostar.
Det är ingen torrhosta, hostan är svår att förklara. Låter mer som att han skulle satt något i halsen han försöker hosta upp, tuggar och låter som han skulle kräkas typ och hostar samtidigt.
Dålig förklaring, men den bästa jag kunde ge...

Npgon som har nån teori :confused:

Sv: Hosta hos föl

Spolmask!! När är den avmaskad sist och med vilket medel?

Dom har spån inne. Han äter hö, gräs och krafftfoder utan problem. Ett matvrak är han. ;)

Stoet avmaskades med Ivomec efter fölning. Sedan avmaskades dom båda med Fyranthel då han var 10 veckor, då dom kom hem från betet. Han fick en dos för ca 100 kg, kanske var det lite?
Han är nu 13 veckor.

Bör jag göra en ny avmaskning nu? Med vad isf?

Ingen annan som kan hjälpa mig med avmaskningen?

Kan jag avmaska honom nu igen? Bara han, el stoet osså?
Vilket preparat ska jag använda?

Tacksam för svar.

100 kg känns lite snålt kanske. Men jag har skickat PM till dig.

Ja tack. :)

Har fixat med följesedel och kuvert till träckprov nu så jag ska skicka in det idag. Ska bara gå och plocka upp träcket. Får avvakta och se vad det säger...

Hur länge tar det innan man får svar?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 074
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 160
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30