Hosta, den ger sig inte (behöver massor av råd)

Shaggy

Trådstartare
Nu måste jag ha hjälp och råd.
Novan har som jag skrivit om tidigare fått problem med hosta. Hon har blivit kollad på klinik med endoskopi och med den hittade dom ingenting i halsen på henne. Hon var verkligen urfin. Det gjordes också ett EKG vilket visade på en förstorad högerkammare och vet sa att det beror på att lugnorna inte funkar riktigt som dom ska, även ett blodprov togs som inte visade på någontong konstigt. Jag fick recept på ventipulmin och skulle ge det i 3 veckor och se till att hon var ute mycket och att hon rör mycket på sig och dessutom blöta höt och såna saker.
Nu har hon fått ventipulminet i ca 3 veckor och hon hostar fortfarande om än inte i riktigt samma omfattning som tidigare. Hon hostar rejält dagen efter att hon har vilat. Vilodagar går hon antingen ute till kvällsfodringen eller så tar vi en promenad i skogen.
Jag pratade med vet igår och han gav en mycket tydlig vink om att hon ska stå på utebox inget mer stall, men sa även att det kan ju ibland vara svårt att fixa. Jag känner som så att lösdrift vore det bästa men jag hittar ingen annan som vill ha sin häst ute året runt för den kan ju frysa :smirk:. Om jag inte får ut Novan dygnet runt snart så är jag rädd att det helt enkelt är kört :cry:. Vet pratade även om att om inte ventipulminet och utevistelse räcker så får man ge nåt kortisonpreparat. Jag började då prata om fångrisken men han sa att det finns studier som visar att risken inte är särskilt stor och att det finns preparat som aldrig gett fång. Vad ska man tro :confused:
Vad gör jag, jag har funderat på att skaffa en häst till (sällskaps häst för att kunna ha henne ute dygnet runt) men jag har inte tid för en till, och vilken ras ska man skaffa. Novan lär ju behöva äta silage och jag har hört att t.ex. shettisar kan vara svåra att få att fungera på silage (fångrisk) stämmer det??
Byta stall men det blir nog samma problem igen. Hon är ju helt klart alergisk mot nåt och då troligen i stallmiljön.

Den här frågan platsar under ett antal olika forum men jag lägger den på vård nu eftersom jag skrivit om problemen där tidigare. Moderator kan väl flytta om det blev helknas :bow:.

Jag kan bara prata av egen erfarenhet men jag hade tidigare en "host-häst" som fick problem med hosta på äldre dagar. Vi provade allt, alla mediciner och procedurer men det hjälpte inte så mkt och oftast bara tillfälligt.
MEN när vi byggde uteboxar och gav ensilage så var han inte sjuk en enda dag efter det!!! Och han hade verkligen varit ett "hopplöst" fall innan dess...
Han mådde som en prins i flera år efter detta!

Min häst har kronisk hosta. Han har haft det i flera år och så här gör jag:
Daglig utevistelse, från 7 på morgonen till 8-9 på kvällen. (Dvs när vädret inte är USELT)
Box närmast dörren (dragigast och mest ventilation där)
Blöter allt kraftfoder
Lång betesperiod, ute dygnet runt

Han håller sig nästan helt hostfri med detta, särskilt de år jag avmaskar med ivermectin-preparat.

Om hosta tillstöter, särskilt under pälsfällningen, brukar jag komplettera med att blöta höet också. Jag har också provat att låta honm stå på pappersströ, men tyckte inte att det fungerade. Periodvis brukar han också få vitlökspulver, men jag vet inte om det egentligen fungerar... Man får nästan prova sig fram till vad som fungerar för varje enskild häst... Lycka till!

Tyvärr finns det inget ställe istallet som är dragigare. Hon går ute mycket ,ok igår fick hon gå in redan 18.15 för att jag skulle träna kl 19 men annars är hon ute längre, när dom går ut på morgonen vet jag tyvärr inte troligen är det vid 8 tiden.
Jag blöter allt foder hon får inomhus okej hon får lite äthalm som är av väldigt bra kvalitet som är torr. I hagen får hon torrt hö kanske skulle börja blöta det också men jag vet inte hur vi ska få till det praktiskt (att springa runt med en stor blöt höpåsen till hagen är nog inte så populärt).

Sätt höet i hönät och blötlägg ca tio minuter, ta upp och låt det rinna av (på ett ställe där det är OK att det droppar, t ex vattenspiltan). Servera sedan.

Släpp henne på bete NU. Du löper rejäl risk att det blir kroniskt. Om du så måste ställa av henne och skicka iväg henne, se till att få ut henne NU. Dygnet runt.

Sen får du ägna sommaren åt att se om du kan hitta en lösdrift eller en utebox eller ett stall som är REJÄLT välventilerat (som mitt typ).

Jag har ju berättat förr om Kele vars hosta inte gav sig efter två ganska täta luftvägsinfektioner. Infektionen var borta etc men hostan kvar. Vet var MYCKET tydlig med att det var väldigt, väldigt lätt att det blir kroniskt om man inte lyckas häva det.

Nu gick de redan ute i 12 - 14 h per dag (minst) och står i kallstall med 15+ meter i takhöjd (samma kvalitet på luften som utomhus). Men likförbaskat hostade hon.

Jag bytte då från halm till spån i boxarna och bytte från hö till hösilage inne (hö ute). Två veckor senare var hostan borta. (Hon har efter det stått på halm och ätit hö t ex på kliniken utan problem).

Men vore det minns häst så ut med den NU, och ägna sedan sommarmånaderna åt att hitta utebox eller lösdrift. Enligt mig är det tyvärr enda sättet. Du är antagligen lite hjälpt av att byta till hösilage MEN, problemet är att såvida inte ALLA i hela stallet byter så är hela stallet fullt av sporer iaf =/

Säger som förr, synd du inte står närmare, jag har ju idealiska miljön för din Nova =/

Du kan prova att ge alger (Carageen)... Det ska i alla fall vara väldigt bra till hosthästar sägs det.

För övrigt ger vi våra shettisar hösilage och de har aldrig haft eller visat tendenser till fång.

Jo jag vet hon SKA ut och det ikväll om jag så ska kidnappa en häst för att få till det :idea:.
Hösten tänkte jag att jag kanske kan få till en lösdrift åt henne vi måste bygga lite men det borde gå men jag måste ha en kompis till henne. Har blivit erbjuden en box i ett kallstall men vill hellre lösa det där jag står nu. Jag trivs bra där och Novan verkar också trivas.
Vill inte att hon ska få nåt kroniskt elände :crazy:

Håller med Aleandra_w

Ut med henne nu! låt henne stå ute frånå med nu bygg hage leta efter kompis under tiden,min herre får gå ute själv å han stor trivs med de å då är han inte host häst men jag har haft en ponny som sa hade kronisk bronkit idag funderar jag.
Vi städade ur hela tsallet köpte jätte bra pappers strö bortsade inte inte gav hösilage å efter de slutade hon hosta,plus att hålla hästen i god kondition ;p

Hoppas du hittar sällskap åt din häst!
vet här hemma tre st mini chettisr till salu (100okr) men de kanske är lite långt tänkte inte på att kolla vart d bor.

Lycka till!

Ps jag ger vitlök för d är ju även bra mot annat än just hosta.

honung och färsk vitlök fungerar på "vanlig" hosta.. Gav min gamla valack det när han var hostig, och han har aldrig hostat sen dess..

Hon kan tyvärr inte vara ute själv hela natten. Att vara ute själv ett par timmar går men sen stressar hon upp sig.
Jag fick låna en häst igår att ha med henne på nätterna och det fungerade bra mellan dem :). Novan fick sin kvällsmat i hagen och när hon ätit upp släppte vi ut ponnyn som fått mat inne (dom ska ha väldigt olika mat). Så nu hoppas jag att alla här håller tummarna för att hon blir bättre (och att ponnyn som haft fång också kommer att fungera). Nu ska hon vara ute hela tiden förutom den lilla stund jag gör iordning henne för ridningen.
Igår fick jag ett nytt förslag inför hösten. Det visade sig att det i ett grannstall finns uteboxar så jag hoppas på att kunna få en box där (fast lösdrift är ju fortfarande drömmen :p).
Hon får redan vitlök för övrigt :).

Åk till Ultuna

På Ultuna är de "extra duktiga" på luftrör verkar det som.

Jag vet flera hästar som behandlats på olika sätt i rätt långa perioder men inte blivit helt bra. Efter ordentlig utredning på Ultuna har de blivit hjälpta - oftast med det speciellt kortisonet Prednisolon som tydligen är extra effektivt mot luftvägsproblem.

Ultuna rekommenderar också andningsmask - alltså att hästen får andas in cortisonet.

Att släppa på bete och samtidigt behandla med Prednisolon är nog inte en dum idé.

Du kan ju alltid ringa till Ultuna och be att få prata med någon duktig "luftrörs-veterinär" och be om råd. Eller fråga din vanliga veterinär om Prednisolon.

Just ja - fångrisken

Kompisen fick Prednisolon att behandla med förra året - i samband med utsläpp på bete.

Tydligen är det inte alls lika hög fångrisk på det preparatet - som det är på t ex Opticorten.

Re: Åk till Ultuna

Tack för tipset. Ska ringa min vet på måndag och diskutera. Vet vill iofs att hon skulle vara ute dygnet runt i 2 veckor innan vi tog till ytterligare åtgärder men jag får se om det blir någon förbättring under helgen blir det inte det så ringer jag bums.

vi har en häst i vårt stall som har hosta o inte lite heller... han står i en box längst in i stallet fast han har en egen "dörr" som han står o tittar ut i.. han har vanligt hö men står på torv.. han e ute så länge som möjligt men han kan inte gå ute när dset e som varmast på dagarna... på sommaren så får han stå i sommar hage över nätterna men får gå in på dagarna.... det funkar :) :)

En bekant till mig har en numer symptomfri hosthäst.

De har byggt till en extra "kallbox" på gaveln till stallet, med fönstr in till de nadra hästarna. Lite tråkigt för hästen att stå själv kanske, men man kan ju bygga två boxar när man ändå är igång. En vägg är försedd med skjutdörr som leder ut till en utefålla. Vid varmt väder hålls dörren uppe dygnet runt så att man får en utebox, vintertid kan man stänga dörren. (Dock har hästen ofta inga problem med själva kylan, det är värre med rått, fuktigt väder.)

Nyfiken: Vad är det för ras du har? (Normal EKG-bild finns inte för alla raser - vissa raser uppvisar naturligt vad som liknar högerkammarförstoring utan att ha problem.) (Att din häst hostar indikerar dock lungproblem)

Min häst är en korsning halvblod arab.
I natt kom jag på att jag någongång har läst eller hört att hosta kan indikera mask. Nån som vet något om det.
Jag tycker personligen att den här hostan är lite märklig. Novan stod vintern 02-03 i ett stall med mögel i tak och på väggarna. Luften i stallet var under all kritik (fläkten brummade men den drog inte ut nåt) och många av bäddarna där stank. Tyvärr kunde jag inte flytta min häst därifårn eftersom stallet var stängt pga smittsam sjukdom som vandrade runt bland hästarna. Vi fick pga detta inte heller rida ut utan det enda som fanns var ett ridhus. Hästarna var på detta ställe ute max 6 timmar/dag.
Så fort jag fick chansen flyttade jag därifrån och hamnade på ett jättebra ställe. På det nya stället så var luften mycket bättre och hästarna var ute mellan 10 och 11 timmar. Skillnaden var att här åt dom hö (hösilage i första stallet)och det kanske inte alltid var bästa hygieniska kvalitet på höt men hon hostade inte. Nu i Januari så flyttade jag till en annan ort och stallade in Novan i ett stall där dom tyvärr var ut mindre än på det förra stället men höt var mycket bra (luktar alltid friskt och fräscht och är det minst dammande höt jag sett nångång). Felet på det här stället är att man kastar ner höt i stallet och sen travar upp hela dagsbehovet i gången. Novvans box ligger alldeles vid hönedkastet och hon fick väl endel damm på sig men jag försökte alltid kasta ner höt innan hästarna gick in. Nu den sista månaden har Novan inte varit inne en enda gång vid nerslängning av hö (har hostat i 2 månader). Endel dagar har jag tom fodrat kvällen innan hon har fått komma in. Trots detta så tar inte Ventipulminet utan hon blir som jag ser det hostigare. Hon ser frisk och kry ut och är pigg och glad förutom när hon måste stanna för att hosta :confused:.
Det stämmer inte varför börjar hon hosta i ett stall med bra luft och bra hö när hon tidigare har klarat det där :devil:la mögelstallet med mindre utevistelse och stallet med inte alltid världens bästa hö där hon dessutom vilade i 3 månader under vintern :confused: hostan kom för ca 2 månader sedan och vi flyttade till det här stallet för 3 månader sen.

Jag tycker tyvärr att det låter som om det enda alternativet för din häst är utebox eller lösdrift. Du får helt enkelt se till att släppa henne på bete så fort du kan och hitta en uppstallningslösning med utebox/lösdrift till hösten. Inte kul att byta stall, men jag tror det är det alt du har om du vill att din häst ska leva o må väl.

Min gamle valack blev ju dålig lika fort som din (om inte ännu fortare) vintern för 5 år sedan. Han blev helt symptomfri på 2 dagar i utebox, och gick fälttävlan på Lätt/Msv-nivå under följande sommar, så ge inte upp: Men som sagt, ut med henne NU!

Lycka till!

Min häst har kronisk bronkit, och våren är skitjobbig för henne.
När jag var på scandinavuim köpte jag någon slags hostmedicin, 20 örter var det väl i, luktar som örtsalt ungefär. Equistro Secreta Pro heter det.
Och Norpan hostar nästan inte alls längre..! :eek: ;)
Kanske max en-två host om dagen.
Kommer garanterat köpa det igen :bow:
Kostade ca 400 spänn, pulvret skulle räcka i nån månad

Återförsäljare i Sverige:
Equistro Sweden AB
Malin Andersson
SRakered Frälsegard
S-59051 Vikingstad
Telefon (+46) - 13 - 81042
Fax (+46) - 13 - 121443
E-mail: rakeredfralsegard@telia.com

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar