Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl
Min gumma går nu på dagarna med 200 g täcke utan hals ute. Dock har jag börja låta henne gå naken i hagen från em nu några dagar så kanske hon kan gå utan helt sen. Hon är klippt i Sep-Okt men har inte vuxit ut mycket av pälsen.

Så vad har din häst för täcke just nu?
H1 Rambo California
H2 Rhino Orginal Medium
H3 Amigo 600D Medium
H4 Rambo Supreme Heavy

Vad är det för väder?
Någon plus, molnigt men uppehåll lite vind.

Står hästen i stallet eller är den ute?
Alla är ute.

*kl*

Nu är det några plus och mulet, regn i luften. Helklippta hästen har fleecefodrat regntäcke, övriga är utan.
Igår gick han utan täcke några timmar i solen, det var 8 plus och helt underbart! Men precis när jag tänkte att han kunde gå utan några timmar till så drog molnen ihop sig och det blev helt svart o blåste som tusan, så då åkte det på igen.

Det går åt rätt håll nu i alla fall!

Här är det någon plusgrad och solen kikade precis fram. Min oklippta som har fällt halva sin lilla vinterpäls går med 100g regntäcke ute.

kl

Inne: Tunt fleecetäcke runt 5 grader i stallet

Ute: 100 grams regntäcke
över 5 grader ofodrat regntäcke

Hästen har varit helklippt, men pälsen har växt ut, fäller massor.

KL

Här är det plusgrader och mildväder, och det klippta fullblodet går med ett regntäcke i hagen.

Pålle har gått naken och rullat sig massor i helgen :love: Det är vår :bump:

Vi har det ju så smidigt att de går ute 3 pass om dagen så de första två gick han utan både lördag o söndag, det sista när det blev kyligt efter skymningen hade han täcke på. Hoppas han kan gå det mesta naken framöver, han var mäkta nöjd i helgen :D

Båda mina går nakna nu :) Om det ska komma mycket regn lägger jag på regntäcket på fullblodet igen, annars får han vara utan. Ligger på plus alla dagar fast molningt. Men biter pålle i täcket och ser sur ut så får han vara utan. Det kliar ju så gött nu ;)

Senast ändrad:

Så vad har din häst för täcke just nu?
H1 Naken
H2 Naken
H3 Amigo 600D Medium 200g
H4 Rhino Orginal Medium 200g

Vad är det för väder?
5+ och sol:love:, tyvärr blåsigt.

Står hästen i stallet eller är den ute?
1,2 och 3 är ute, 4 inne.

Idag är det 8 grader varmt strålande sol å blåser inte så min häst går naken är det regn så har han ett Sverigetäcke med mesh foder för att inte bli dyngsur å e det lite kallt å äckelväder brukar han få ett fleecetäcke under det...

Pratade just med mor min, hon har inte orkat lägga på hästskrället ett enda täcke sedan jag åkte hem i söndags :D Jag börjar funderar över om min lilla kamin ens behövde täcke när han var nyklippt mitt i snöstormarn :cool:

Aja, han trivs som fisken i vattnet iaf. Hemma är variernade antal grader plus, varierande blåsighet och uppehåll. På nätterna är det 3 plus ett bra tag till (stenväggar som håller svalt lääääänge). Hästapållen helklipptes i slutet på dec och fäller för tillfället den lilla päls han har. De är ju dock inne och fodras 4 ggr/dygn och alltså ute i 3 stycken ca 4 timmars pass och ahr en bra kuperad hage med massa skog plus regn/vindskydd så han behöver ju inte direkt står i en platt ruta 7-16...

Dessutom leker han ju som vanligt satan, nu har han lämpligt nog både dragit av en doja och skrapat upp ett ben och tycker mycket synd om sig själv. Men inte fan slutar han busa för det :D

Jobbigt med sjåpiga hästar för man vet aldrig om det är salvtuben eller skadan som får dem att skrika "ajajaj!" och fly undan vårdande händer. Men med tanke på att beteendet visar sig så fort man tittar för länge på en pälsfläck eller man tar fram flugsalvan på sommaren så tror jag på det tidigare :cool:

Nu har min ett fleecefodrat regntäcke.
Och det är varmt, har varit runt 7+ och sol idag, men vi har precis bytt stall och för första gången (antagligen i hela hennes liv) står hon där det är väldigt öppet, och det blåser ordentligt.
Och hon har blivit förkyld, så täcket får sitta på en stund till..

*kl*

Ponnyn:
Ute: HW Amigo 200g
Inne: HW Rhino 200g

Stora:
Ute: HW Amigo regntäcke + hals
Inne: Dubbla fleecetäcken

Pollarna har precis fått börja gå ut igen efter en mycket långdragen boxvila, de rullar sig gladeligen och springer runt lite och äter så de fryser verkligen inte :D
Ponnyn är helklippt och är i snart tillbaka i kondition igen, den stora är oklippt men har inte jättetjock päls, hon är uppe i ca en timmes skrittmotion per dag.

Min står naken inne och har ett ofodrat regntäcke ute. Temp. varierar mkt, från några få + grader typ upp till typ 5 grader. När tempen ligger över 5 grader i medel och det är uppehåll utan blåst kommer hon gå naken. Blåser det och/eller regnar kommer hon få ha på sig regntäcke, pga känslig rygg , har kissinge spines så måste hållas varm över rygg.

Idag är min naken för första gången sen i höstas! jätteskönt tycker hon! :laugh: det är ca + 7 grader och nästan vindstilla! :)

kl

Inga täcken :) Oklippt travare och helklippt ponny går och myser i solen, och har bara täcke på sig vid nederbörd nu.

KL
här är det 10-11+ och sol två av hästarna har 200 gram täcken och dom andra ofodrade regn, en går utan.

Idag är det rått, kallt, ca 1-3 plusgrader och snö/regn. Gick nyss ut och la på det fleecefodrade täcket. Han såg inte ut att lida ännu men han har fällt rätt mkt päls, och ikväll lär det bli kallt innan insläppet. De närmsta dagarna ska det visst vara skitväder,till och med flera minusgrader och pappa sa nåt om 1 dm snö :eek: Så det är väl täcke på i några dagar nu.

Står med 350 g Amigo täcke och tunt stalltäcke under. Rakad och står i utestall. Ngn + grad.

*kl*

Här vräker det ner snö, nån plusgrad.

Storhästen: 150gr innetäcke + regntäcke m halvhals
Ponnnyn: 100gr halstäcke

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama