Hoslagare/Islands/Vanlig...

Sv: Hoslagare/Islands/Vanlig...

..Att sko tar max 1 timme och då är det en j*vla bra timpenning enligt mig.

Om det görs snabbt och hafsigt ja... Min hovslagare, som tar det dubbla mot din, och jag skulle gladeligen betala de tredubbla oxå om han begärde det, han tar ca 1,5 timme på sig för en häst. Han gör ett nogrannt jobb med perfekt passade skor.

Han skor 4 hästar om dagen. Och det begränsar han för att kroppen tar så mycket stryk, han är trött efter 4 omgångar.

Så dina påhitt om 6 pass, o enorm lön stämmer nog inte riktigt. Fråga din hovslagare nästa gång vad han tjänar personligen (räkna inte firmans pengar, det är en annan sak).

Jag har aldrig fått kvitto och betalar 900 för helskoning.

Men det är väl bara att säga till, så får du det. Skulle du inte få det, gör dig av med den hovisen och skaffa en som ger dig kvitto på utfört arbete.

Min hovslagare skor alla sorts hästar, så det är inget speciellt. Alla är nöjda med honom. Han har haft islandshästar själv och nu har han någon spansk ras och vi har haft shettis mm. och andra han skor åt har också ofta en salig blandning av hästraser.

Han tar 650 kr för helskoning, något mer när det är broddar och sulor. För bara verkning tror jag han tar 300 kr eller något.

Är jättenöjd med honom, och har inte fått någon anmärkning på tävlingar eller så :)

Jag har uppfattat det som att "islandshovisar" ofta håller på med gångartsskoning? För är det inte så att man kan verka hoven på något speciellt sätt som ska "gynna" gångarterna eller nåt? Och sen det här med tyngre skor hit och dit osv.!

Ok...jag har varit tävlingshovslagare vid 2 SM och ett antal Norrlands. Jag har sett sveriges elit i Islandshästridning, jag jobbar ett antal månader om året på nämnda ö. Så ajg tror jag kan svara på den här frågan.

"Gångartsskoning" är en placeboskoning för ryttare som inte har kunskap/känsla/vilja att bli en bättre ryttare.
Jag har sett skoningar inom islandshästvärlden som i de flesta fall skulle rubriceras som djurplågeri!
Jag har skott åt en världsmästare ett antal gånger, han har vid något enstaka tillfällle bett mig lämna "någon millimeter" i tån. När han ber mig om det då gör jag också det för han är en av de ytters få som kan rida fram den lila skillnaden!

De gånger jag skott åt tränare(företrädesvis svenska) i mellersta skiktet - De skor OFTA med skyhöga trakter, långa tår kort sagt, det ser bedrövligt ut! hur länge de hästarna kommer hålla med tanke på slitage på alla mjuka strukturer vill jag inte ens tänka på...(gaffelband, böjsenor osv...)

Enligt min erfarenhet och min "vetenskapliga" undersökning så är det mediokra ryttare som vill köra den enkla vägen ut som hålller på med sån här skit-skoning! Måhända att halva islandshästsverige blir sura nu, men så här är det....tyvärr.

För inte påverkas den utökade tölten för att hästen är 2cm högre?

Visst, man kan sko en 4gångare lite annorlunda än en 5gångare, men för 99% av sveriges alla ryttare kommer de inte märka skillnad eller ännu mindre RIDA fram den skillnaden!

Jag blir iaf inte sur, håller med dig:laugh:!
Men då har jag rätt med andra ord? Att "islandshovisar" (inte alla naturligtvis) mixtrar mer med gångartsskoningar än normala hovslagare?
Ska förtydliga att jag gillar alltså inte gångartsskoning. (Därför jag skrev gynna gångarterna inom parentes.)
Tycker inte man ska hålla på att mixtra med hovarna för att hästen ska gå bättre. Och speciellt inte när det är skadligt! Då är det bättre att som du säger, lära sig rida fram det istället.

3000 mil per år, det var lågt räknat, jag kör minst det dubbla:o

/Migo
som kan skriva under på att det knappast är gratis att driva firma.

Vi är överens igen! Jag snittar i runda slängar 6000 mil om året....att multiplicera med 12:-/liter diesel osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

jag betalar 1050kr / 6 vecka.
Dyrt javisst men hästen blir bra och noggrant skodd.
Tämligen nyutbildad hovis som skor alla sorter häster men mest islandshästar då det är den ras han har själv.
Skos med inrikting på att hästen skall hålla.
Min häst hovar växer som kalle anka fötter, flyter ut och är svår att få upp trakterna på. Så hovis kämpar tappert och länge vid varje skoning.
Sko för bättre gångarter är helt bortkastat på både hästen och mig.
Hade en outbildad islänning som skodde för många år sedan, snabbt gick det och han hade bara en skostorlek med sig.
Så min pålle blev trångskodd och sned då hovarna var olika höga.
Så kan det gå när man är oerfaren nybliven hästägare.
Bytte snabbt till en utbildad dyrare hovis.

Det jag irriterar mig på med min nuvarande hovslagare är att hon varierar priset heeela tiden.

Förr förra gången tog hon 1400kr för alla 3,förra gången 1500kr och nu denna gången 1600kr :confused:
Blir det liksom 1700kr nästa gång då eller....:crazy:

Olika priser kan även jag få, väljer jag fyra häl så kostar det mer än två. Om hovis kan lägga om skor så blir det billigare osv, däremot köper jag inte egna skor vis av andras erfarenhet. Har varit med om när ena pållen liksom krävt ett större nummer mot gången innan, då sitter man där med borstad rygg om man själv köper dojjor och inte har rätt storlek.

Hon har tagit olika betalt för exakt likadant arbete alla 3 gångerna!!

Jag köper aldrig skor själv och hon har aldrig lagt på samma skor igen.

Hon kanske försöker pika att du är en besvärlig kund?;) (OBS humor OBS)

Fråga henne vettja!:idea:

Betalar 300 för verkning, 900 för sommarskoning o med 2 hål, Sen tar han 1050 för vinter skor med 4 brodd hål + brodd.
Skulle villigt betala vad han än sa till mig att betala bara för att jag och min pålle är nöjda. Nu har ju min gått barfota fram till nu så vi får väl se vad han säger om våren sen.
Men gör det nån skillnad HUR mycket man får betala för att sköta sin hästs fötter? Borde man inte vara nöjd om den som skor/verkar vet vad han gör, klara av att handskas med hästen och att man litar på att hovslagaren inte skadar hästen på något sätt.
Då anser ju inte jag iaf att pengarna är viktiga, sålänge hästen mår bra. :)
Men jag kan ha fel...:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka