Hösilagevärden

Smurfmodesty

Trådstartare
Hejsan

Har fått analysprotokollet på hösilaget som jag funderar på att köpa.
Vill höra från er andra om det verkar ok, värdemässigt.
Det är ett varmblod som kommer ha fri tillgång till det ute i hagen.
Han är för tillfället i bra hull, men det gör inget om han lägger på sig lite mer.

Torrsubstans 70,4%
Råprotein 83g/kg TS
Smältbart råprotein 46g/kg TS
Omsättningsbar energi 8,7 MJ/kg TS
Kalcium 7,0 g/kg TS
Fosfor 1,8 g/kg TS
Kalium 12,8 g/kg TS
Magnesium 1,4 g/kg TS

Vad tror ni?
Är väldigt dålig på vad som är bra/dåliga värden.
Höet han äter idag är inte analyserat, pga att jag har köpt av ett annat ställe än den vanliga som jag ska få levererat i mellandagarna någon gång. Vet ej värdena på det höet ännu.

Sv: Hösilagevärden

Äter han något kraftfoder nu?

Silaget har ganska högt MJ-värde så kvoten smrp/mj blir väldigt låg.
Vetekli kan vara ett bra komplement eftersom det är rikt på både protein och fosfor vilket balanserar upp både både smrp/mj- och ca/p kvoten

Varken korn eller F.bas har särskilt mycket protein i förhållande till energi.
Du har redan tillräckligt med energi i silaget, det är protein du behöver.
Soja, vetekli eller lucern t.ex. Eller färdigfoder som Kraft breed eller Krafft protein.
Beror ju lite på vad din häst gillar, min senaste vägrade äta blöt mat och då begränsas möjligheterna en del.

Smurfmodesty skrev:
Torrsubstans 70,4%
Råprotein 83g/kg TS
Smältbart råprotein 46g/kg TS
Omsättningsbar energi 8,7 MJ/kg TS
Kalcium 7,0 g/kg TS
Fosfor 1,8 g/kg TS
Kalium 12,8 g/kg TS
Magnesium 1,4 g/kg TS
Omräknat till per kg foder så har du värdena 6,1 Mj och 32,2 gr smbrp vilket ger en kvot på 5,2. För "normalhästen" räknar man med en kvot på minst 6.0. Du får uppskatta hur mycket din pålle äter och så ge proteintillskott så att din pålle kommer upp till 6,0 i kvot. Det finns gott om olika fodersorter som innehåller skapligt mycket protein. Billigast är ju soja men det ska ges med viss restriktion, max 100 gr/100 kg häst och vänjas in mycket långsamt. Lucern är en bra proteinkälla som dessutom räknas som grovfoder och innehåller runt 100 gr smbrp/kg
//marti

Okej, tack så mycket för svaren.
Då ska jag fixa något tillskott med protein.
Har tidigare när jag räknat ut foderstat alltid haft lätt att det blivit för mycket protein, pga proteinrikt hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 989
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama