Hösilagehantering sommartid?

Tussemaja

Trådstartare
Jag måste gå över till hösilage eftersom en av mina hästar hästar visar tendens att hosta. Jag kan få tag i fyrkantsbalar på 300 kg. Jag kan dela med ytterligare en hästägare. Finns det en möjlighet att hålla hösilaget fräscht låt säga en dryg vecka nu under sommaren. Hur ska jag förvara - i solen ute? (när det är sol vill säga) Övertäckt ute? Inomhus? Vilket är bäst anser ni med erfarenhet?

Sv: Hösilagehantering sommartid?

Det kan även på vintern ibland vara svårt att få hösilaget att hålla så pass länge. Jag skulle vara tveksam till att det är tillräcklig bra kvalite på det på sommaren efter en vecka. Snarare skulle jag tippa på 2-3 dagar, ibland ännu kortare (beror på hur pass tort det är och hur välgjort det är samt såklart hur pass varmt det är där det förvaras).

Men för att optimera hållbarhetstiden så gäller det att förvara det kallt inomhus och dit solen inte har tillgång.

Mvh

Tora

Enkel tumregel när det gäller förvaring av grovfoder:

* Ensilage/hösilage har samma hållbarhet och förvaring som en öppnad mjölkförpackning (mörkt, svalt och rent)

* Hö har samma hållbarhet och förvaring som knäckebröd (torrt, mörkt och rent)

skaka i sär allt hö. om du har en ledig box så skaka i sär i boxen, brukar vara svalt på golvet.

Eller så blir det dåligt mycket fortare för att syret verkligen kommer åt överallt. Vissa säger att det går att torka hösilage, andra säger att det i princip garanterat blir dåligt då. Jag har inte själv provat att torka så jag vet inte tyvärr.

Men om du ändå tänker torka hösilaget kan du lika gärna ge torrhö,det blir ingen skillnad i slutändan

Antingen måste man hålla hösilaget svalt, som säkert redan skrivits, det tar annars till sig värme & blir dåligt.

Får du inte tag på torrhö, så kan en idé vara att rulla ut hösilaget & låta torka,då håller det.
Det är ju aningen lättare(iaf här omkring) att få tag i höbollar än torrhö.
Dock ska det nog inte vara för blött hösilage från början utan ganska torrt.

Max 4-5 dagar fick vi höra när vi frågade förra året i april,alltså då det fortfarande kunde vara något sådär kallt ute.

Så,jag tycker nog inte att det är så smart att ha det en hel vecka ute i solen,och IFALL det skulle funka,då ligger det runt 22 kg/dag som hästarna ska äta,om du ska kunna hålla dig innom gränsen jag hört så lär dom äta ca 30 kg/dag.

Ni kan inte få tag på hö som är absolut dammfritt,och vattna det lite då? (om det nu hjälper med vattning)

hur länge det håller kan variera väldigt. min erfarenhet är när vi haft sådana fyrkantsbalar, att vi ställt balen på pall (plastad) i stallets svalaste del. öppnat i ena änden och använt "skiva för skiva" oftast håller balen sig bra runt en vecka, på vintern något längre (sedan har det ju betydelse hur det skördats med har jag fått info. om). ute i solvärmen blir det snabbt dåligt öppet (särskillt om man "täcker in" öppnad bal efter användning. syre+värme är inget bra)

väljer du att "torka" så måste du "vända" silaget varje dag, helst många ggr. för att få det att torka överallt (det möglar fort i botten annars) men frågan är ju om det förändrar den hygieniska biten på silaget ?

det finns ju små silagebalar på 30 kg upp till 100 kg med analys att köpa hos dom flesta foderleverantörer ;) brukar vi göra när det är sommar och åtgången inte är stor nog.

Jag skulle ge hö, men dränka varje hökaka i en stor balja vatten före utfodring. Då sköljs damm och småpartiklar bort. :idea:

allt sköjs inte bort ;) vår bronkit pålle kan INTE äta dränkt hö utan att hosta, inte heller torkat silage. men med silage hostar hon inte alls :)

ska man skölja bort merparten av partiklar och sporer så ska man inte "bada" det. allt finns ju då kvar i vattenbaljan och följer med vattnet och höt upp :idea: bättre att lägga höt i tex hönät och spola av höt i omgångar med rikligt av vatten, samt att använda det med en gång, ju längre det får ligga så ju mer sporer kan bildas.

Jag menade dränka/doppa en hötuss i taget i en stor balja vatten och utfodra omedelbart. Funkar för vissa vet jag.

jo, men då sköljs ju inte partiklar och sporer bort, det finns ju kvar i vattnet som höt doppas i, och följer ju delvis med höt upp ur vattnet. då är det bättre att skölja genom höt i ett nät (då rinner ju sporer och partiklar av) det va så jag menade ;)

Vi öppnar och rullar hela ut hösilagebollen under tak på sval betongplatta. Håller sig fräsht länge, men det beror väl kanske på vilken typ av hösilage man har också..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka