Hösilagefrågor

S

Saima

Hur påverkas hösilaget då det ensileras med för låg ts-halt?
På vilket sätt förändras processen?
Håller en torrare hösilageball längre?
När vädret blir varmare, kan man då sprida ut hösilaget från en öppnad ball så det torkar, för att det ska hålla längre? Håller kvaliten? Varför, Varför inte?

Anledningen till mina hösilagefrågar är då jag och stallägaren börjar planerar nästa säsongs foderinköp. Jag betalar själv mitt foder och de två åren jag stått i stallet så har jag valt att köpa tillsammans med stallägaren. Vi har köpt hösilage från den hobbybonde som stallägaren tidigare handlat av. Vårt hösilge har i stort sett varit lika torrt som hö båda åren. Tyvärr vet jag inte ts-halten eftersom vi inte har någon analys. Men jag är ganska övertygad om att kvaliten på hösilaget förändras till det sämre när det ensileras så torrt. (Mjölksyrningsprocessen kommer ju aldrig i gång.) Stallägaren håller inte med utan vill köpa samma hösilage som tidigare. (I grund och botten tror jag det beror på priset, även om hon kommer med nya argument hela tiden.) Jag vill däremot vill köpa något annat stråfoder. Framför allt då min häst förhoppningsvis blir/är dräktig i år och då vill jag ge henne bra foder.
Givetvis blir det enklast om vi köper samma stråfoder, det tycker vi båda. Men jag har inga problem om hon vill ge sina hästar sämre stråfoder än mig. Däremot så vet jag att hon har svårt att acceptera att jag gör ett annat val än henne. Och jag, liksom våra gemensamma vänner som också håller på med hästar, lär få höra om det i evigheter.
Därför vill jag ha mer fakta, så jag kan förklara för henne varför jag väljer att köpa annat foder. Så denna diskutionen får ett slut en gång för alla.

Sv: Hösilagefrågor

Varför inte bara be producenten plasta några timmar tidigare?

I ett för blött ensilage finns det risk för klostridetillväxt, grödan bör förtorkas till 35-45% ts. Förtorkning är bl.a. viktigt för att förbättra ensilerbarheten då det koncentrerar sockerhalten vilket gynnar mjölksyrabakterierna (förtorkningen missgynnar klostridierna). Pressvattenförlusten (förlust av näringsämnen) minskas även vid inläggning av en torrare gröda.

Här finns det mycket bra info om ensilage: http://www.ensilagenytt.se/

Hur påverkas hösilaget då det ensileras med för låg ts-halt?
På vilket sätt förändras processen?
Håller en torrare hösilageball längre?
När vädret blir varmare, kan man då sprida ut hösilaget från en öppnad ball så det torkar, för att det ska hålla längre? Håller kvaliten? Varför, Varför inte?

Tillsätter man t.ex. kofasil Ultra så funkar det att ensilera ned mot 20% ts-halt. Men det blir väldigt mycket pressvatten så det är inget man eftersträvar. Däremot kan ts-halten bli för hög och då uteblir processen. Och så länge det sker en process i fodret så är det ett ensilage, och det fungerar uppemot 70% ts-halt.

Sprider du ut fodret och det börjar torka så mister det lite av sin smaklighet, samt att, beroende på ts-halt, så är det väldigt svårt att sprida såpass mycket foder tillräckligt tunnt utan att det börjar att ta sig värme. Så det är inget jag rekomenderar.

En välensilerad bal håller bättre än en med för hög ts-halt, ett väl processat foder är det bästa. Många eftersträvar alldeles för hög ts-halt på sitt foder, och många gånger är det hö som är plastat. Den höga ts-halten kan göra att det plastade fodret blir lite unket iom. att det varken är bu eller bä som pågår i balen.

Har grovfodret kännts som hö så har det ju i princip varit hö åxå, skillnaden är inte många procent från det man känner i handen.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Inte ens med en tork är det enkelt att torka ensilage så effektivt att man undviker dålig hygienisk kvalité. Konstigt nog så har väldigt få funderat på hur mycket vatten det finns i ensilage/hösilage.

Har man en hösilagebal på 300 kg som är riktigt torr (TS=70%) och ska nå TS för hö (84%) så motsvarar det cirka fyra hinkar vatten!!!
(läs mer i den gamla tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=916993

Tyvärr vet jag inte ts-halten eftersom vi inte har någon analys.
Fast att mäta TS gör du ju enkelt själv, det behövs ingen laboratorieanalys för det! Sök här i foderforumet, det finns flera beskrivningar hur du går tillväga.

Den höga ts-halten kan göra att det plastade fodret blir lite unket iom. att det varken är bu eller bä som pågår i balen.

Har grovfodret kännts som hö så har det ju i princip varit hö åxå, skillnaden är inte många procent från det man känner i handen.

Jo, vårt foder är snarare inplastat hö än hösilage. Men det enda som förändras är smaken då? Förutsatt att höet var av bra kvalitet då det plastades in.

Det är mycket svårt även för den som är mycket van att utan att mäta avgöra om TS är 65%, 70% eller 80%. För att snabbt torka till hö (84%) åtgår mycket energi eftersom det är så stora mängder vatten som ska avdunsta. Det är som jag visade i mitt inlägg ovan svårt (jag vill påstå omöjligt) att sluttorka ensilage utan att riskera den hygieniska kvalitén.

När vi torkar hö på vallen så utnyttjar vi solenergi och eventuellt sluttorkar med skulltork. Vi har svårt att efterlikna de förhållanden som råder under höskörden under andra tider på året.

Däremot kan ts-halten bli för hög och då uteblir processen. Och så länge det sker en process i fodret så är det ett ensilage, och det fungerar uppemot 70% ts-halt.

Vad händer med inplastat foder som har en högre ts-halt, men som inte är hö?
Ruttnar det bara?
Vad händer då i en bal som har både hö och partier som har en ts-halt på 70-80% ?
Borde inte fukten i de fuktigare partierna göra att höet möglar?

Det är mycket svårt även för den som är mycket van att utan att mäta avgöra om TS är 65%, 70% eller 80%. För att snabbt torka till hö (84%) åtgår mycket energi eftersom det är så stora mängder vatten som ska avdunsta. Det är som jag visade i mitt inlägg ovan svårt (jag vill påstå omöjligt) att sluttorka ensilage utan att riskera den hygieniska kvalitén.

När vi torkar hö på vallen så utnyttjar vi solenergi och eventuellt sluttorkar med skulltork. Vi har svårt att efterlikna de förhållanden som råder under höskörden under andra tider på året.

Jag menar ts-halten innan inplastning.

Jag har varit i exakt samma sits som dig, fast jag gav bara höet i några dagar. Det kallades hösilage, men var ju inplastat hö, med tanke på TS-halten. Då jag inte ville att mina hästar skulle få i sig detdär, så köpte jag eget. Riktigt hösilage, med en TS på 60-65. Det innan hade en TS på ungefär 85-87, alltså torrare än hö.

Jag har fått lära mig att ju torrare det är, desto svårare att hålla god hygien.

Köp ditt eget, det är det bästa man kan göra för sin häst i ett sådant läge!

Ruttnar det bara?
Vad händer då i en bal som har både hö och partier som har en ts-halt på 70-80% ?
Ett stort problem när materialet är så torrt är att man inte kan komprimera balen lika hårt och man får då mer syre i balen. Stråna blir även styvare och risken att man får hål på balen ökar också. Ser man sedan till smakligheten så upplever i alla fall jag att hästarna hellre äter ett något fuktigare ensilage.

Ruttnar det bara?

På denna frågan gav Strajder ett bra svar, sällar mig till det! :laugh:

Jo, vårt foder är snarare inplastat hö än hösilage. Men det enda som förändras är smaken då? Förutsatt att höet var av bra kvalitet då det plastades in.

Smak och konsistens, samt hållbarhet i vissa fall. Beror ju på hur torrt det är. Blir det ett "mellanläge" om man säger så, är det ju inte riktigt lyckat, även om det inte behöver innebära ett större problem.

vi skördade 2008 ett hösilage med TS 73% ibalarna och har aldrig haft en så fin skörd tidigare.
vare sig tidigare år när vi tog hö och senare år när vi tagit hösilage.
vi har inte haft tillstymmelse till mögel el dyl på denna skörd och hästarna tycker om det.

Ett stort problem när materialet är så torrt är att man inte kan komprimera balen lika hårt och man får då mer syre i balen. Stråna blir även styvare och risken att man får hål på balen ökar också. Ser man sedan till smakligheten så upplever i alla fall jag att hästarna hellre äter ett något fuktigare ensilage.
Precis så sade min foderrådgivare, och att ett torrare hösilage el. "inplastat hö" förstörs fortare om balen går sönder. Men han sade också att om det är hög TS så kan man sprida ut det när man öppnar balen så att det börjarlufttorka. Jag ville nämligen ha hösilage till en häst när jag frågade om detta. TS på det var 76%
Jag upplever att det funkade så också. Är absolut ingen expert men han jag pratade med är det.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod