Hösilageförvaring i stallet

A

atti

Tips önskas på bra förvaring och hantering av stora hösilagebalar i stall!
Som vi har det nu rullas balarna in mot en vägg och man får ofta slita o dra för att få ut hösilaget. Balarna får ju inte ta upp för stor plats men enklare och bättre hantering borde finnas. Hur har ni det?

Sv: Hösilageförvaring i stallet

Vi har att litet höskjul byggt just för detta. Tre väggar som har små springor i panelen och upphöjt golv, även det med springor i. Tak med plåt på och stort "häng" över framsidan som är helt öppen. Fristående byggnad dock och inte som du efterlyste, i stall. Sen ger vi aldrig ensilage utan att "fluffa" :) upp hela balen innan. Så vi vet att hela är fin. Balen håller sej mycket bättre när den är helt upplöst. Sen är det lätt att packa och väga eller hur man nu gör!

Är det rundbal eller fyrkantsbal?

För att effektivt hantera rundbal tycker jag en ensilagekniv är ett måste.

Om det är rundbalar så är en enkel variant att ställa dem med den platta sidan ned på en vanlig lastpall. Då får man upp balen så pass att det är lätt att skala av lager efter lager utan att den "låser" sig.

Vill man investera lite pengar så finns det andra lösningar i form av upprullare och rundbalsspjut.

Jag har haft det så att balarna förvaras utomhus på lämplig plats och så tar jag in en i stallet när det behövs. Den balen öppnas då på riktigt och allt plast etc tas bort.

Jag köper fyrkantsbal, ställer dem två på höjd på en lastpall. Förflyttar dem på logen (har en rymlig sådan) med hjälp av handtruck. Det behöver vara två personer för att flytta hösilaget.
Fyrkantsbalarna "skivar sig" praktiskt när man öppnar dem, lägger sedan i IKEA-kassar och bär. Funkar bra. Men jag behöver inte gå utomhus för att gå mellan stall och loge, heller.
Ger allt foder utomhus på sommarsäsongen, endast kvällsfodringen i stallet på vintern.
Killen som levererar (traktor och lastbilssläp) hjälper till att dra balarna inne på logen. Ett rejält gympass då och då:D
Jättesmidigt.

KL

Jag har sett lite olika varianter. Den som TS beskriver med balen mot en vägg är klart sämst enligt mig. Har även haft balen stående på högkant så att man kan gå runt den, fungerar om man har plats till det. Det som jag tycker är bäst är en variant av det som någon föreslagit med lastpall - en lastpall med 4 rejäla hjul på. Balen kommer upp från golvet och man kan vrida lite på den för att enklare komma åt att ta runt hela balen. Som bonus kan man köra foderbordet till dörren så att man kan lyft upp balen på bordet med traktorn:)

Vi hänger upp balen i takbjälkarna i stallets foderdel. Har ett specialtillverkat järnspett med ett stoppjärn längst ner. Detta träs in i balen och sedan lyfter vi upp hela klabbet i en krok med lastmaskinen. Fungerar kanon då man kan "nysta" av grovfodret precis som på en trådrulle.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

På ridskolan (där jag håller till) förvaras rundbalarna utomhus och körs sen med traktor till stallet, traktorn har speciella gripklor som används för att lyfta balen.
I stallet finns en låg vagn på hjul och med en löstagbar dragstång där balen ställs. Sen går det lätt rulla balen vart man vill i stallet.

Där jag står förvaras balarna utomhus på olika platser. Sen tas en bal i taget in i en stor byggnad som saknar vägg utmed ena långsidan. Där finns halm, hösilage och diverse maskiner. Funkar skitbra, det är några meter från stallet men det gör inte mig nånting. Det är väldigt skönt att stå under tak och packa sina påsar.
Det viktiga är ju att inte lägga dem emot en vägg eller för tätt mot varandra, man måste kunna rulla av höet.

Tillägg: balen står alltid på lastpall så den inte står direkt på backen.

när jsg hyrde stall ett tag hade jag det i en box med träpallar under för luftens skull och tog lös allt de förvarades som sa luftigt visst de torkade en aning men inget mögel och hästen älskade det.

Jag förvarar balarna utomhus, sen rullar jag in en och en i stallet, Jag rullar ut den på sidan istället för att ställa den upp, så att hela balen rullas upp, och sen lägger jag ihop det i en stor hög som vil plockar av. Mkt jobb på en gång men oj så skönt att slippa varje dag att stå och rycka i en hel bal:)

Kan tillägga att jag har plastat hö dock, och inte hösilage/ensilage.

Senast ändrad:

Jag köper fyrkantsbal, ställer dem två på höjd på en lastpall. Förflyttar dem på logen (har en rymlig sådan) med hjälp av handtruck. Det behöver vara två personer för att flytta hösilaget.
Fyrkantsbalarna "skivar sig" praktiskt när man öppnar dem, lägger sedan i IKEA-kassar och bär. Funkar bra. Men jag behöver inte gå utomhus för att gå mellan stall och loge, heller.
Ger allt foder utomhus på sommarsäsongen, endast kvällsfodringen i stallet på vintern.
Killen som levererar (traktor och lastbilssläp) hjälper till att dra balarna inne på logen. Ett rejält gympass då och då:D
Jättesmidigt.

hahah så gör vi oxå exakt på samma sätt ..
Visst är det smidigt !
tur att man har plats att baxa runt på balarna

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama