V

vigmir

Vårat hösilage är ganska blött i år. Ca 40% vatten. Även om man ger det dubbla hinner de pilla i sig det ganska fort. Är det någon som vet om det är bra att ge någon hackelse eller liknande för att förlänga ättiden?

Sv: Hösilage

40% vatten = TS-halt 60%, det är inte speciellt blött silage? Eller menade du 40% TS, dvs 60% vatten - det är rejält blött.

Enklast är att ge mer helt enkelt, och för att få tillräckligt med TS måste du ju ge mer jmf med ett torrare grovfoder.

Du kan om du har tillräcklig proteinhalt ge halm, annars kan du fodra i hönät/foderlåda/annat som begränsar äthastigheten. Men du måste se till det är tillräckligt med TS oavsett.

Men finmaskiga hönät, foderlåda med nät etc är att rek annars.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka