SiZo

Trådstartare
Jag ska nu ev prova hösilage för första gången i mitt liv, anledningen är att höet jag fick tag på inte motsvarade mina förväntningar i kvalite..

nu till min fråga, vad är att före dra, hög eller låg ts?

har ett hösilage med 61% ts och ett med 52% ts, det med 52 %ts har en något högre kvot, och det skulle väl vara bättre till mig med dräktigt sto o allt.

jag är helt ny på detta med hösilage så hjälp mig lite :D

Sv: hösilage

Det är individuellt vad hästarna föredrar.
Jag hade valt det med bäst värden för mig.
Är det även bättre värden i 52% ts? Eller bara högre kvot?

lägger in värdena här då... börjar med det på 61% ts

Råprotein 110
Smältbart råprotein 72
Energi 10.7
Kalcium Ca 4.7
Fosfor P 2.7
Magnesium Mg 1.7
Kalium K 18.1

det med 52% ts

Råprotein 112
Smältbart råprotein 74
Energi 10.0
Kalcium Ca 4.8
Fosfor P 2.7
Magnesium Mg 1.8
Kalium K 21.5

för att göra det så lika som möjligt så lägger jag in /kilo ts värdena, sen vill jag påpeka att när jag betalar för detta fodret så betalar jag oxå för kilo ts, inte för kilo foder, jag förlorar inget om jag köper ett foder med mer vatten alltså, för vattnet betalar jag inte för...

Det är bra värden i båda, så jag hade valt det med högre ts.
Högre ts minskar risken för botulism.

Beror väl på du måste ju ge mer i antal kg med det blötare för att hästen ska få i sig samma mängd energi mm. Sen är det väl olika vad de gillar. Har själv ett hösilage på 60 och tkr det är ganska blött, så kan nog tänka mej att hästarna kan bli lösa i magen av det med 50 % ts. Är många hästar i mitt stall som inte klarade av att äta hösilaget på 68 % ts förra året, utan de fick blanda med hö.
Sen beror det ju såklart på värdena, men jag skulle nog välja det torrare om värdena var ungefär lika.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka