Z

ZitaGolden

Är det lämpligt att ge låt säga 5-10 hästar en hel ensilagebale (stavas) som de jämt har tillgång till? Undrar samma sak vad gäller höbale.

Hur påverkas deras magar av detta?

Sv: Hösilage

Funkar kanon att ha storbale som fri tillgång.

De äter tills de är mätta helt enkelt och blir harmonsika av att aldrig bli hungriga

Det låter ju bra. Min erfarnenhet säger mig dock att det kan vara bra att bara servera bitvis av balen för att ha koll på om det finns djur eller mögel i balen. En massa mer jobb men vi tycker iaf att det blir värt det. Våra hästar äter o sen går de en sväng i hagen, kommer tbax o så rullar det på. Ingen har blivit jättetjock eller verkar må illa av det. / C

Det påverkar magarna på så sätt att tarmsystemet mår prima. Hästar är ju gjorda att äta nästan hela tiden och så mkt de vill, tänk på betet.

Däremot så kan magarna bli väl runda på utsidan av fri tillgång, det får man försöka styra via innehållet i hösilaget eller höet =)

Ensilage är komat.
Hösilage är hästmat.

Analysen är alltid viktig att se till för att avgöra om fodret är lämpligt såklart.

Ensilage är inte lämpligt foder till häst.
Angående hösilage så vet man ju ännu inte riktigt vad det kan medföra för problem. Botulism har ju ingenting med fodret i sig att göra utan är ju en bakterie som kan skapas om hösilaget blir dåligt av tex döda djur eller dålig foderhantering. Men i övrigt råder delade meningar om själva fodret är lämpligt för hästmagen eller ej.

Ang storbal så är det ju så att hösilage kräver nogrannare hantering är torrt hö. Det fungerar bra att ge hästarna hela balar om man ser till att hösilaget inte står så för länge och att det står torrt - alltså att det inte står och badar i vatten i botten. Därför skulle jag aldrig ställa en bal med plasten kvar på undersidan om jag inte hade ett ordentlgit tak över som inte släppte in vatten varken ovanifrån eller vid regn som kommer in från sidan. :) Ett tips är att ställa balen på en lastpall, då kan ev vatten rinna igenom balen och rinna ut under så att balen står garanterat torrt.

Enligt min erfarenhet är 4 hästar minimum för att en bal ska gå åt inom 5-6 dagar vilket jag anser är minimum om man har ett relativt torrt hörilage. Så som du beskriver borde fungera aldeles utmärkt.

raderat***********

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka