Hösilage??

R

reykurboy

Är det kraftigt?
Kan man ge det till en fånghäst? (utan symptom i ca två år)

Kan inte mycket om ensilage så är det någon vänlig själ som vill berätta??:)

Sv: Hösilage??

Innan du ger hösilaget till en fånghäst bör du i alla fall ta analys på vad det innehåller så du vet om det är kraftigt eller ej. Detsamma gäller givetvis hö även om en del anser att fånghästar ändå är känsligare för hösilage (vet att inte alla anser detta). Att hästen varit symtomfri i två år innebär inte säkert att den inte kommer att få fång igen.

Undantaget är ifall den haft belastningsfång. Detta innebär då inte att den fortsättningsvis är känslig för foder. Som tidigare svar angav var alltid försiktig vid invänjning.

Sv: Hösilage??

Nej, jag menade inte att han blivit bra från fången på det sättet att han aldig får det igen. Jag menade att han har klartat sig från det i två år nu pga inget bete och lite "sämre" hö och noga i största allmänhet med honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II