H

hästig

I år ska vi för första gången ta eget hösilage. Om man hugger det Dag 1 och det är soligt och torrt väder hur många dagar ska det ligga innan man plastar det om man vill ha ca 70% TS. Någon som vet? Hoppas vädret bättrar sig. När ska ni hugga? Mitt gräs är egentligen färdigt att huggas men vågar inte chansa förrän vädret bättrar sig.

Sv: Hösilage

Det beror mycket på i vilket tillväxtskede du hugger och hur torrt det varit innan du hugger. Förra året högg vi inte förrän näst sista veckan i juli. Högg mitt på dagen, låg hela nästa dag och mitt på dagen därefter pressades och plastades det. Fick mycket hög ts halt, minst 70% och det har varit fräscht hela tiden. Hugger du nu i juni bör du nog låta det ligga 2-3 dagar och pressa och plasta 4de dagen. Du kan vända på gräset om du vill att det ska torka snabbare men det är alltid bra att röra i det så lite som möjligt innan man pressar. Sedan har det stor betydelse vad för gräs du har, hur mycket klöver och maskrosor det är m.m.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 919
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar