L

Liljan80

Hur länge kan man räkna med att en öppnad bal håller sig bra?
Hur mycket ger ni era hästar av hösilage? (Skriv gärna med viken TS det är)

Vad kan vara extra bra att tänka på när man fodrar med detta isf hö?

Kan inte ha hö till hästen pga hosta så nu behöver jag veta så mycket som möjligt om hösilage.

Flera faktorer påverkar hur länge en silagebal kan vara öppnad och fortfarande vara ok. Bl a vädret, ju varmare desto sämre hållbarhet. Ett torrare silage brukar hålla lite längre. Viktigt är också hur den öppnade silagebalen förvaras.

Väldigt olika. Varierar från 3-10 dagar (det senare endast om hösilaget har hög ts halt och förvaras vid låga temperaturer (dvs funkar endast vintertid). Har det en ts halt på runt 50 % kan du räkna med att balen är fräsch i ca 3 dagar sommartid, 5 dagar höst/vår och en vecka eller mer när det är minusgrader.

Hur länge kan man räkna med att en öppnad bal håller sig bra?
Hur mycket ger ni era hästar av hösilage? (Skriv gärna med viken TS det är)

Vad kan vara extra bra att tänka på när man fodrar med detta isf hö?

Kan inte ha hö till hästen pga hosta så nu behöver jag veta så mycket som möjligt om hösilage.

giva:
TS = 60% ~ 1,7 kg/100 kg häst
TS = 50% ~ 2 kg/100 kg häst
TS = 40% ~ 2,5 kg/100 kg häst

hållbarhet:
3-4 dagar i normal stallteperatur på 15 grader..
vid varmare väder håller det 1-2 dagar
och kallare 4-6 dagar.. ibland ännu längre beroende på TShalt.

ska du bara ha till en häst så satsa på mindre balar.. 25-35 kilosbalar om du ska ge 7-9 kg silage om dagen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
585
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama