Hösilage vs hö

Sv: Hösilage vs hö

Har lite svårt att prata med henne just nu.. Men jag vet att hon är jättemån om hsäten och att hon inte ger något hon ser är dåligt. Men som sagt, allt syns ju inte. Jag ska fråga efter midsommar hur de hanterar det och hur snabbt balen förbrukas.. hur snabbt ska en såndär rundbal gå åt nu på sommaren tycker du?
Just nu är det inte så jättevarmt.. 12-14 grader kanske.. men ibland blir det ju uppemot 20...

Jag vet nog inte hur snabbt den ska gå åt nu. Jag har inte ngn erfarenhet av det alls. Vi har aldrig haft dem när det har varit så varmt som 14 grader, mer än ngn enstaka dag. Sedan är jag ganska säker på att det kan vara olika bla beroende på hur torrt hösilaget är.
Det jobbiga är just det att man inte kan se allt. Men jag ska nog inte skrämma upp dig. Jag tycker ändå att man märker när den börjar bli dålig.

jo, men dåligt hösilage klingar mycket värre i mina öron än dåligt hö.
Man ska ju givetvis inte fodra med något utav det, men om en häst av misstag skulle få i sig ett par kg dåligt ensilag ser jag det allvarligare än om hsäten skulle få i sig 2 kg dåligt hö (om man räknar med att dålig=dålig)

Det är mkt möjligt att det är så. Jag känner det nog likadant själv. Men jag undrar om det är så. Varför skulle det vara farligare med dåligt ensilage än med dåligt hö?

Det kan ju vara så att många är sämre på att se om ett ensilage är dåligt än om hö är det. (Jag vet att det är svårt att se på hö också många gånger).

Tänkte mer att de mest patogena bakterierna finns i hösilage.. hö är mest "bara" (menar verkligen inte att det är bra!!!!) damm och mögel = oftast inte lika otäcka följder...

Tänkte mer att de mest patogena bakterierna finns i hösilage.. hö är mest "bara" (menar verkligen inte att det är bra!!!!) damm och mögel = oftast inte lika otäcka följder...

Mina tankar var mer inställda på en ensilagebal med ett ensilage av bra kvalite men som varit öppnad för länge (i solen). Och då jämfört med en dålig möglig höbal. Därav mitt senaste svar igär kväll.

Det kan säkert växa en massa läskiga bakterier i ensilage. Jag vet inte så mkt om vad de kan ställa till med /tack och lov) annat än att hästen kan bli jättesjuk och att det går snabbt.
Men de bakterierna kan väl bara utvecklas inuti balen när den är plastad? Men det stämmer kanske inte. Jag har inte en aning egentligen.

Senast ändrad:

KL
Jag tycker man ska vara försiktig med att spekulera i orsakerna till fång.
Sara Nyman, vet : "Än har man inte kommit på orsaken till fång."

...

Och det skulle vara intressant med den vetenskapliga artikeln som konstaterar att inplastat vallfoder (hösilage/ensilage) skulle vara farligare än hö.

KL
Jag tycker man ska vara försiktig med att spekulera i orsakerna till fång.
Sara Nyman, vet : "Än har man inte kommit på orsaken till fång."

Jag vill lära mig så mkt som möjligt om fång eftersom jag har en fånghäst. Jag är medveten om att man egentligen inte har lyckats bevisa ngt samband mellan ngn fångframkallande faktor och utvecklingen av fång. Men jag tycker ändå att det är bättre att ta reda på vilka de olika teorierna är än att inte veta ngt alls.

Till ts

jag hittade en annan lite äldre tråd om detta när jag letade efter ngt liknande i en annan tråd

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=727452&page=2

Det finns bla ett inlägg där från HelenaHandberg där hon skriver om fruktanhalten i ensilage. Hon tar upp ett par andra saker att tänka på som inte framkommer i det vi har diskuterat här. Enligt dessa så skulle ensilage ibland kunna innehålla mer fruktan (och kanske andra lättlösliga kolhydrater, mina tankar?) än hö.

Senast ändrad:

tack för länken.. Ja, HH har jag märkt förut verkar kunna mycket om foder och dylikt!

Jag har valt att inte göra det. Vi fodrar med ganska torrt hösilage och jag har förstått det som att risken för botulism är liten om man gör det. Risken är ganska liten i vilket fall som helst. Men jag vet egentligen inte hur pass bra val det är.

Men jag är mer tveksam till att fodra med det nu under sommaren. Det är nog inte ngn bra ide att ha plast över den då. Det blir för varmt när solen lyser på den. Nu hade jag mörk pressening över men ändå. Men de gör kanske av med den snabbt? Eller det är kanske inte så varmt ute?
Botulism drabbar ca 10 hästar i sverige varje år och oftast har flera av de som blir sjuka ätit ur samma bal. Så risken är väldigt liten, ville bara säga det så där helt apropå. ;)

Botulism drabbar ca 10 hästar i sverige varje år och oftast har flera av de som blir sjuka ätit ur samma bal. Så risken är väldigt liten, ville bara säga det så där helt apropå. ;)

Tack. Det är lite så jag tänkt innan. Men jag har faktiskt haft lite smått ångest sedan jag skrev det du citerar speciellt med den artikel som finn här på första sidan om hästarna som kvävts till döds.
Men jag visste inte att de ofta har ätit ur samma bal. Otäckt är det i alla fal. Jag har förstått det som att man inte kan märka just detta på balen. Man kan ju märka andra ohälsosamma saker som inträffat men inte just botulism. Eller har jag fel?

Tack. Det är lite så jag tänkt innan. Men jag har faktiskt haft lite smått ångest sedan jag skrev det du citerar speciellt med den artikel som finn här på första sidan om hästarna som kvävts till döds.
Men jag visste inte att de ofta har ätit ur samma bal. Otäckt är det i alla fal. Jag har förstått det som att man inte kan märka just detta på balen. Man kan ju märka andra ohälsosamma saker som inträffat men inte just botulism. Eller har jag fel?
Jo visst är det otäckt, men man ska ha ruggig otur också. Det finns ju dessutom flera typer av botulism och vaccinet täcker bara några av dem (två om jag inte minns fel) och då inte fullständigt vad jag förstått.

Vår erfarenhet av ensilage är att det fungerar jättebra hela vintern. Mot slutet av våren när det är varmt och det dessutom går åt lite mindre foder så fungerar det mindre bra.

Om det är 20-25 grader varmt så är det bara några få dagars hållbarhet egentligen.

Jo visst är det otäckt, men man ska ha ruggig otur också. Det finns ju dessutom flera typer av botulism och vaccinet täcker bara några av dem (två om jag inte minns fel) och då inte fullständigt vad jag förstått.

Minns inte om det var två eller tre olika typer av botulism som finns.. Men i Sverige har man bara uptäckt, eller hittat fall av, en eller två typer (minns ej hur många). Vaccinet som användes i Sverige täcker de som har förekommit här.. så att kalla det ofullständigt är inte helt rättvist....

Tack för at få siffror p hur många som drabbas och sambandet! :bow:

Tack för ditt svar! Men vad menas egenligen med "några få dagar"?

Tack för ditt svar! Men vad menas egenligen med "några få dagar"?

Jag svarade medvetet luddigt för jag kan helt enkelt inte svara exakt. Om en bale kanske håller max en vecka på vintern så kan det ju minska till 3-4 dagar på sommaren.

Du känner ju om en bale börjar bli varm tex.

Jag är tveksam till om det verkligen är så mycket som 10 konstaterade fall av Botulism. Antagligen är det 10 fall där man misstänker att hästen har dött av Botulism.

Däremot är det en väldigt plågsam död och jag själv vaccinerar mot Botulism. Den kostnaden är försumbar i det stora hela.

Vad jag vet så har man aldrig lyckats konstatera att en färdig vaccinerad (dvs fått sina tre sprutor) häst har dött i Botulism. Däremot så har någon häst dött sedan de bara fått en eller två sprutor.

I Sverige har man bara konstaterat Botulism av typ B (eller var det typ C?) och det är just den som vaccinet skyddar mot.

Det är någon här på Buke som för några år sedan förlorade två - tre hästar i Botulism.

Mvh

Tora

jo, precis.. Det är ju lite lättare när man är på plats och kan titta, känna och lukta. Men nu är jag inte på plats, hästen är utlånad och jag vet att hon utfodras med det. Men jag ska få hem henne på söndag igen!
3-4 dagar kan vara ett riktmärke då! Tack för det!

Jag hoppar in lite snabbt:

Enligt mina erfarenheter och efter lite diskutioner med hästfolk runt om är det svårare att algra hö så det håller sig bra än hösilage. Höet får varken torka speciellt mycket eller dra till sig fukt för att det ska hålla sig bra. Sedan är ju problemet med hösilage att det bör konsumeras så snart som möjligt vilket är svårare när man har ett mindre antal hästar. Med snart som möjligt menas som tumregel en vecka.
Många talar ju om att rulla ut hösilaget för att det ska hålla bättre, dock anser jag och många med mig att det påskyndar processen till negativ nedbrytning.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·
H
Foder & Strö Jag har bytt stall på min häst och på det nya stället ingår foder och strö, men det är hösilage som ingår och min häst har tidigare ätit...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: marti130
·
B
Foder & Strö Ja detta är juh konstigt egentligen.. låt oss säga att jag kan välja mellan hö och hösilage, värdena per kg TS är exakt likadana...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: Stall Olitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31