Hösilage-vad gäller?

M

merman

Vi tänker börja ge vår ponny hösilage.
Finns det fler skillander på hösilage och ensilage än vattenmängden? Fördelar/nackdelar?
Måste man vaccinera och i så fall mot vad?
Att vi börjar beror på att hon är dammkänslig och att jag inbillar mej att det finns större möjlighet att få bättre värden på hösilage än hö (iof beror det på hur sommaren blir men ändå).
Mycket tacksam för all information.

merman

Sv: Hösilage-vad gäller?

Mot dammet är hösilage bättre än hö, men det är större risk att få mögel. Jag hade satsat på ensilage, där är mer vatten, och mögelrisken är mindre. Rent näringsmässigt så behåller gräset näring och socker bättre när det är ensilerat, dels för att det inte är så stor risk att det regnar på det, eftersom man tar upp det nästan direkt, och dels för att ensilering är en typ av konservering.
Det är lite besvärligare att jobba med, men hästarna gillar det mycket bättre, tänk bara på att vänja dom lite i taget, annars kan det bli problem med magen.

jag skulle satsa på Hösilage och vaccinera mot Boutulism
Hösliag är lättare att hantera än hö (tycker jag) Dock behöver hästarna äta större mängd av det än hö (och ännu mer om de är tal om ensilage) eftersom att hö har en högre ts nivå, alltså mindre vatten.
Rör det sig om att fodre bara en häst skulle jag köpa småbalat hösilage, för en stor bal blir ju snabbt dålig.. (vad är det man säger? öppen 4a dagar på sommaren?)
En sak att tänka på om du köper småbalat från bonde är att det inte bör vara småbalat direkt ute på åkern, utan balat i större balar där och ompressat till små senare.
Anledningen till detta är egentlihen fröblandningen man sår med.. Sår man med en fröblandning med olika stora frön blir det lätt så att de minsta eller tyngsta fröna sås först, och således blir det ganska ojämnt på åker. (det kan alltså bli bara timotej i kanterna, Rajgräs innanför, vitklöver och ängsgröe.. [vet inte storleken på fröna dock] )
Om man pressar små balar direkt på åkern kan det alltså bli väldigt stora näringsmässiga skillnader från bal till bal.. Gör man stora bala och pressar om till små blir det jämnare.

Oj oj, va långt det blev :p

hösilage ska ligga ute på fält 1-2 dygn va?

En fråga om sockret i fodret? omvandlas inte det vid ensilering?
Ensilage som har lägre ts halt är det mycket lättare att få boutulismbakterier i...

Botulismen kommer sig , bl.a., av hur det är slaget.Alltså om det kommit med jord eller djur i balen, det har inte med vattnet att göra. Dock förökar de sig i låg ts halt eftersom de är anaeroba, därför är det bättre med hösilage i det fallet. Men när det är torrare så är chansen för mögelangrepp större, och eftersom mögel är mkt vanligare än botulism, så föredrar jag ensilage. Man behöver inte ge mer ensilage än hö, men det känns mer eftersom det är blötare. För att hålla hullet på min ena häst så får hon äta en och enhalv bal hö om dan, därför tycker jag det är bättre med ensilage, där jag helt enkelt kör till henne en kärra om dan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 701
Senast: Trolle
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 922
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix