hösilage=vaccinera??

L

Liiiinda

Bara undrar om man måste vaccinera mot botelism om man ger hästarna hösilage? jag vet några som inte gjort det, men kan det vara farligt om man inte gör det??

Sv: hösilage=vaccinera??

Jag gjorde det när jag hade foderhäst och gav ensilage. Tror inte att botulism är så vanligt men om hästen får det är det allvarligt.

Håller med föregående. Botulism är inte vanligt, men får hästen det så är risken stor att den dör. Har för mig att dödligheten för ovaccinerade hästar som drabbas av botulism ligger på 90%, eller om det var ännu högre? Jag tycker alltså att det är väldigt vettigt att vaccinera hästen om den ska gå på hösilage.

Måste också lägga till att enligt mig är hösilage annars ett utmärkt foder! Jag har en dammöverkänslig häst, så hö är uteslutet! Dessutom verkar hösilage mycket godare än hö. Det tycker min pålle också! =)

det är ju valfritt om man vill göra det. det är väl inte så stor risk att hästen får botulism, men om den får det är är risken stor att den dör.
så om min häst skulle få botulism och dö så vill inte jag tänka "om jag ändå hade vaccinerat". därför så vaccinerar jag! (tillägger att vacc. inte är ett 100% skydd)

I ett stall som ligger i närheten av det där mina hästar står, fick dom botulism i våras. En eller två hästar dog, resten blev bara lite dåliga.
De som dog var ej vaccinerade, resten var vaccinerade.

Båda mina hästar är vaccinerade.

Vaccinerar!

Dumt att chansa när det gäller liv :smirk:

Tänkte bara tillägga att det finns risk (även om den är väldigt liten) för hästen att dö av botulism om den inte är vaccinerad. Men det kan hända oavsett om den äter hö eller hösilage. Så skulle jag vaccinera min häst skulle jag göra det för att jag var rädd för att den skulle få botulism, inte för att jag fodrade med hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 917
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar