Hösilage till shettis (hittar inte min gamla tråd!)

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag la in en tråd ang om att ha shettis på fri tillgång på hösilage och undrade om vilket värde på proteinet som var lämpligt. Har nu fått tag i en foderleverantör som säljer små hösilage balar. På det hösilaget är protein/energi kvoten 6.04. Låter det bra för er foderkunniga eller ska jag söka vidare efter en ännu lägre kvot?

Funderar nu på att låta hästarna stå i stallet nattetid till att börja med och då långsamt vänja shettisen vid fri tillgång så att min quarter kan äta så mycket han kan (han har lätt för att bli tunn).

Om jag har en tillvänjnings period på minst 1 månad så kanske shettisen klarar det hela utan att få fång.

Så vad tror ni?

Sv: Hösilage till shettis (hittar inte min gamla tråd!)

Det låter som en perfekt kvot! :) Och bra att långsamt vänja hästarna (bägge...) vid fodret/fri tillgång.

Sv: Hösilage till shettis (hittar inte min gamla tråd!)

Min shettis går med fri tillgång på ensilage. Han har gjort det i två vintrar nu och det går bra. Verkar vettigt att göra halva dygnet "matfritt" i början.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 481
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt. Socker och energi låg ok, men proteinet var mer...
Svar
9
· Visningar
1 452
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama