Hösilage till Islandshäst

Sv: Hösilage till Islandshäst

Det är energimängden du ska hålla låg, för att hästen ska gå ner i vikt.
Lycka till!

Min erfarenhet säger mig att islandshästar inte är mer lättfödda än andra, men fodras ofta fel/för lite och rids inte tillräckligt.

håller med alfur, bukiga muskelfattiga islänningar är vanligt.
Tunna knotiga helt utan muskler finns det ochså många av.
Sen finns det småknubbiga kraftiga hästar ochså.

Det finns hela skalan av olika modeller idag, långbenta smala och en kraftigare variant.
Har man en rejäl islänning så får man utgå från det. Man kan inte begära att den skall se ut som en slimmad smäcker häst.

Hur hästen rids/ sadel är ochså viktigt för att hästen skall se välmusklad ut.

Min häst är kortbent, kraftig småmullig men är mycket bra musklad.
Hur fint musklad han var visste jag inte förrän massören varit där och öst beröm över en så välmusklad häst.
Jag är inte tillräckligt kompetent att kunna känna/se alla muskler och göra en korrekt bedömmning.
kan verkligen rekommedera en bra massör med islandshästvana, man lär sig massor om sin häst. hull, hur den rids, muskler på rätt ställe samt om den är stel någonstans.

KL

På ett sätt är islandshästar (och troligen andra ”naturraser”) mer lättfödda än lika stora ädlare hästar. Det beror på att naturens urval låtit dem utveckla en längre grovtarm. Det finns alltså mer utrymme att processa ut energi ur fibrer.

Men de behöver samma mängd protein per kroppsvikt ändå. De är i genomsnitt bensinsnålare men behöver samma byggstenar för att utvecklas.
Fodringsproblemen för islänningar består ofta i att man inte tänker på att fodret bestås av dessa 2 delar. Man tror lätt att ngt som har en hög siffra i kvoten mellan protein/energi skulle göra hästen fetare. Så ger man sitt islänning ett foder med låg kvot och får just en fet omusklad pålle.

Men eftersom den energi som kan utvinnas ur proteintillförseln ju är inräknad i MJsiffran så blir det ju tvärtom. Ju högre kvot desto mindre risk för fetma. MEN det viktigaste är ju de absoluta värdena på maten.
HH

Jag blir så glad, över att se detta skrivet. Jag vet att tjatat om och om igen, sänk intaget av energi och håll eller ev öka intaget av smrp. Därför blir jag glad när någon annan skriver med utgångsläge från islandshästens förmåga att tillgodose sig just grovfoder.

Jag har inte islänningar men en annan ras som väl anses ännu mer lättfödd än islänningar - shetlandsponnyer. Och min erfarenhet är faktiskt att om man fodrar dem med fri tillgång till ett grovfoder med högt proteininnehåll så verkar de äta mindre (mer mättnadskänsla eller nåt - i den mån de nu kan känna mättnad), så jag har inte haft några större problem med att de blir smällfeta trots fri tillgång på bra grovfoder...

Efter ha fått en utskällning på pm så tror jag inte att ts har någon lust i att fördjupa sig i hur man fodrar en häst på bästa sätt tyvärr.

Jag blir så glad, över att se detta skrivet. Jag vet att tjatat om och om igen, sänk intaget av energi och håll eller ev öka intaget av smrp. Därför blir jag glad när någon annan skriver med utgångsläge från islandshästens förmåga att tillgodose sig just grovfoder.

Man kan ju bara hoppas att droppen urholkar stenen....

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·
Foder & Strö TS per kg foder 47% RP 51 g per kg foder (109 per kg ts) SR 33 g per kg foder (71 per kg ts) MJ 4,9 per kg foder (10,5 per kg ts)...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka