Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med, ett utmärkt ensilage. Täcker upp bra för alla behov. Du behöver inte lägga till något annat egentligen. Motionera hästen på ett vettigt sätt så han håller hullet bara.Jag förstår inte ditt problem?!
Det ensilage du visar analysen för är ju nästan perfekt. Protein/energikvot på 7,6 och Ca/P-kvot på 1,73. Du behöver ju absolut inte ge något kraftfoder heller med ett sådant grovfoder. Den enda orsaken att h*n blir för fet är då att du ger för mycket foder och/eller att h*n får för litet motion.
Vi har också matglada islänningar som går på ensilage och får ransonera fodret för att de inte ska bli feta.
En kvot på 7,6 tycker jag är mycket till en matglad isis. Hade hellre velat ha ett sämre värde så han kunde få mer mat = längre ätttid.
Ni som tycker att jag är galen när det gäller min islandsvalack och detta foder kan ni förklara för en okunnig. H H jag förstår inte riktigt hur du menar hur mkt foder tycker du att han behöver mellan tummen och pekfingret. .
Kan verkligen fett omvadlas till muskler?
Min islandshäst är redan "lite" fet och med årets analysrapport på silaget lär det inte bli lätt att fodra. Jag har honom inhyrd så det är detta foder som gäller. Finns det någon vänlig själ som har förslag?
ts 59
sbrp 47
MJ 6,2
Ca 2,6
P 1,5
Mg 0,9
K 13,7
Ni som inte har någon erfarenhet av islandshästar och deras lättföddhet gör er inte besvär att svara.