Hösilage till Islandshäst

Bugaboo

Trådstartare
Min islandshäst är redan "lite" fet och med årets analysrapport på silaget lär det inte bli lätt att fodra. Jag har honom inhyrd så det är detta foder som gäller. Finns det någon vänlig själ som har förslag? :confused:

ts 59
sbrp 47
MJ 6,2
Ca 2,6
P 1,5
Mg 0,9
K 13,7

Sv: Hösilage till Islandshäst

Jag förstår inte ditt problem?!

Det ensilage du visar analysen för är ju nästan perfekt. Protein/energikvot på 7,6 och Ca/P-kvot på 1,73. Du behöver ju absolut inte ge något kraftfoder heller med ett sådant grovfoder. Den enda orsaken att h*n blir för fet är då att du ger för mycket foder och/eller att h*n får för litet motion.
Vi har också matglada islänningar som går på ensilage och får ransonera fodret för att de inte ska bli feta.

Jag förstår inte ditt problem?!

Det ensilage du visar analysen för är ju nästan perfekt. Protein/energikvot på 7,6 och Ca/P-kvot på 1,73. Du behöver ju absolut inte ge något kraftfoder heller med ett sådant grovfoder. Den enda orsaken att h*n blir för fet är då att du ger för mycket foder och/eller att h*n får för litet motion.
Vi har också matglada islänningar som går på ensilage och får ransonera fodret för att de inte ska bli feta.
Håller med, ett utmärkt ensilage. Täcker upp bra för alla behov. Du behöver inte lägga till något annat egentligen. Motionera hästen på ett vettigt sätt så han håller hullet bara.

En kvot på 7,6 tycker jag är mycket till en matglad isis. Hade hellre velat ha ett sämre värde så han kunde få mer mat = längre ätttid.

Du kan gå in på hippocampus.se och göra en beräkning så får du se vad som kan behövas.

Du kan oxå blanda upp det med halm om han står i egen box på tex natten.
Annars får du väl höra med de som har hästar i samma hage hur de tänkt göra.

En kvot på 7,6 tycker jag är mycket till en matglad isis. Hade hellre velat ha ett sämre värde så han kunde få mer mat = längre ätttid.

Du har missförstått det hela. En lättfödd häst ska ha en hög kvot. Litet energi per protein. Då kan den äta mer. Om kvoten är låg måste du ge mer kalorier för att den ska få i sig det protein den behöver. HH

:bow::bow: HH. När jag skaffade min lättfödda isis så fick man höra ett och annat om deras foder. Men jag går ibland mot strömmen och fick en fint musklad häst på mycket protein. Kvot 8 vissa år.

Ni som tycker att jag är galen när det gäller min islandsvalack och detta foder kan ni förklara för en okunnig. H H jag förstår inte riktigt hur du menar hur mkt foder tycker du att han behöver mellan tummen och pekfingret. Jag har varit in på Hippocampus och där får jag svaret att fodret innehåller mer protein och energi än vad hästen behöver och då har jag inte lagt till något. Visst behöver han protein för att bl.a bygga muskler men för mkt protein kan väl bli till energi oxå :confused:
Vad tycker ni är en rimlig mängd/dygn av detta foder.
Går i hagen på dagen står installad på natten rids ca 6 dag i veckan har lättare luftvägsproblem så man rider efter dagsformen.

En viss del av överskottsproteinet ovandlas till energi. Detta är redan med i beräkningen av omsättbar energi i analysen, så det är inget du behöver fundera så mycket på.
Överskottsprotein från grovfoder är ofarligt.
Att ett foderstatsuträkningsprogram säjer att det är för mycket betyder bara att det enligt tabeller är för mycket. Men det gör som sagt inget om det blir för mycket proteiner eftersom det kommer från grovfoder. Däremot om det blir för mycket energi så får du minska något på mängden.

I ditt fall hade jag inte räknat alls med det hösilaget utan jag hade gett så mycket som hästen behöver för att orka med arbetet och hålla ett bra hull. Blir hästen för smal - ge mer, blir hästen fet, minska lite.

Ni som tycker att jag är galen när det gäller min islandsvalack och detta foder kan ni förklara för en okunnig. H H jag förstår inte riktigt hur du menar hur mkt foder tycker du att han behöver mellan tummen och pekfingret. .

En islandshäst har en underhållsbehov på i storleksordningen 300 gram smältbart råprotein och 40 MJ. Tillkommer för arbete. .

Om du hade ett foder med låg kvot t ex 30 gr smältbart råprotein per kg och 8MJ då får du ge 80 MJ för att få ihop till 300 gram råprotein. Av MJöverskott blir man fet. För att få ihop 300 gr smrp med det foder du har går det åt 40 MJ. Helt perfekt! HH

Kan verkligen fett omvadlas till muskler? Nej det tror jag inte på. Jag ville bara försöka få hjälp av någon kunnig om hur mkt silage i kg som jag kan ge till min pålle. Alla andra siffror är överkurs för mig.:love:

Det är många i tråden som har talat om för dig att värdena är rent idealiska på ditt foder. Du behöver inte ge några tillskottsfoder. Jag har talat om det genomsnittsliga underhållsbehovet för en islandshäst. Sen får du ju lägga på för det arbete han gör. Då bör du komma upp i en OK nivå av torrsubstans också. En häst bör ha absolut minimum så mkt torrsubstans som motsvarar 1 % av sin vikt men helst mer.

Så läs svaren du fått sakta en gång till. Ameo skriver ju inte heller att fett blir muskler utan ungefär tvärtom. HH

Min islandshäst är redan "lite" fet och med årets analysrapport på silaget lär det inte bli lätt att fodra. Jag har honom inhyrd så det är detta foder som gäller. Finns det någon vänlig själ som har förslag? :confused:

ts 59
sbrp 47
MJ 6,2
Ca 2,6
P 1,5
Mg 0,9
K 13,7

Det här är en generell uppskattning för en 300 kgsknatte, inte en foderstat till specifikt just din häst:

För att göra det enkelt: låt oss säga att en häst väger 300 kg:
den måste då äta MINST 3 kg torrsubstans om dagen , helst över 4, 5 kg (1,5kg per 100 kg kroppsvikt) Det är alltså MINST 5 kg av ditt silage, men helst över 7,5 kg om dagen, och det kommer man ju lätt upp i.

Skulle vi utgå från den rekommenderade minigivan som jag tycker man ska utgå ifrån, 7,5 kg får den ca 350 g smrp och 46,5 g smrp (låter som väldigt typiska islänningsvärden om man frågar mig). Kan knappt bli bättre kvot. Du får förstås justera efter hur mkt din häst motionerar och hur den rör sig i hage, hur mkt den är ute osv.

JGA skulle börja med 7 kg för att se hur hästen ser ut på der. Öka om den blir smal och minska om den blir fet.
Sedan skulle jag lägga till 1 mått fosforbalans, selen och e vitamin i pyttelie betfor

Hur stor är hästen och vad väger den.
det är svårt att säga hur mycket grovfoder den behöver för att må bra.
Min häst behöver mer protein än vad hippo rekomenderar för att bygga muskler och inte bli bukig.
Förra året var kraft blå ok för att få rätt balans i foderstaten på vårt hö.

Tack för era svar! Men jag har en feeet häst som jag vill ska gå ner i vikt. Han rids ca 6 dagar i veckan går i hage på dagarna står installad på spån nattetid. Han har inte ens gått på bete i sommar för att minimera hans ätande. Ni som inte har någon erfarenhet av islandshästar och deras lättföddhet gör er inte besvär att svara. Nu avslutar jag detta för den här gången. :bow:

Ni som inte har någon erfarenhet av islandshästar och deras lättföddhet gör er inte besvär att svara.

Eftersom vi har islandshästar och även bantat ner riktigt feta islandshästar till normala nivåer så kan jag nog ha viss rätt att fortsätta svara TS;).

Det som kan uppstå är att hästen blir stressad av att inte få sitt tugg/fiberbehov tillgodosett. Äter hästen halm är det enklare, mycket fiber och ganska litet energi per timme som den äter. Fodrar man med det utmärkta ensilaget som beskrevs i början i sådan mängd att det täcker proteinbehovet så kan man låta hästen äta halm som fiberkälla/tuggterapi.

Det finns ingen enkel väg till lägre vikt, det måste få ta tid för att inte hästen ska må dåligt.

jag har ochså en lättfödd häst så jag förstår inte TS riktigt.
Det går inte att banta en häst med för lite stråfoder/ protein.
Har hästen gått på hö hela sommaren rids 6 dagar i veckan och är fet så så är det någonting som är fel.
Antingen på foderstaten eller bedömmarens kompetens.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·
Foder & Strö TS per kg foder 47% RP 51 g per kg foder (109 per kg ts) SR 33 g per kg foder (71 per kg ts) MJ 4,9 per kg foder (10,5 per kg ts)...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka