Hösilage till fånghäst? Vad gäller?

Sv: Hösilage till fånghäst? Vad gäller?

Ja, och ffa kom ifrån de där tvångstankarna om 'plastat hö'. Den här rädslan för lågt TS börjr ju ta sig extrema proprtioner liksom. Är fan om man ska behöva specialbeställa för att 50 - 55% TS liksom, och måste verkligen 'boka det', annars vill de inte ta så 'blött' då det blir osäljbart.

Och finns ju, förutom fördelarna som diskuterats i tråden, studie som visar att hästarna väljer det foder med lägst TS först. Men ändå finns det tom veterinärer som (av privat anledning troligen) anser att silage (oavsett form) inte är 'bra för hästar'..

Intressant detta! :D

Måste bara fråga vad som avses med "tidigare" i din text. Tidigare på säsongen eller tidigare i växtfasen?

För en förstaskörd är ju ofta mer uppväxt än en andraskörd, men den slås ju tidigare på säsongen.

Jag menar tidigare i växtfasen. Ju mer blad och mindre stälk det finns på gräset desto mer socker och mindre cellulosa består det av.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med din andra mening? Den kanske motsäger mitt resonemang ändå?
Här hos oss tar de förstaskörden tidigt. De hinner med minst tre skördar under en säsong om inte fler.

Det gäller bara om du skördar dem samtidigt på samma vall så som jag skrev nyss.
Men många slår ofta ensilagevallarna tidigare för att kunna ta fler skördar. det gör i alla fall bönderna här där jag bor. Det går inte att göra det med hö på samma sätt för det är svårare att ta in.

Ett gräs som slås tidigare innehåller mer socker och mindre fibrer än ett som har vuxit lite längre tid. Därför blir det så att ensilage innehåller mer socker än hö. Men det gäller ju om du på ngt sätt tänker dig det rent allmänt och naturligtvis inte för alla enslilagebalar jfr med vilken höbal som helst.

Ja ett gräs som slås tidigt innehåller en högre halt socker än om det slås sent. Men när det gäller slutprodukten hö resp. ensilage så innehåller ensilage mindre socker än hö.

Jag skulle nog ha förtydligat mig lite där...:D

"Min" höskördare tar oftast förstaskörden av silaget i mitten-slutet av juni, sedan höet och sedan en andra skörd silage i augusti. Inte på samma vall, såklart, men de är väl likvärdigt skötta och gödslade om man säger så.

I en förstaskörd av silaget finns en del ax med, även om det inte är jättegrovt.

I höet finns definitivt ax med, och har vi otur får vi ett ganska grovt och uppväxt hö iom att det kan dra ut på tiden innan vädret tillåter skörd.

Andraskörden av silaget brukar vara mycket spätt och bladrikt, i förra årets andraskörd (åtminstone det parti vi fodrade med) fanns knappt några grövre stjälkar med alls. Kanonhöga värden!

För oss är det alltså en väsentlig skillnad om man med "tidigt" menar tidigt på säsongen eller tidigt i vallens växtfas. :laugh:

Ja ett gräs som slås tidigt innehåller en högre halt socker än om det slås sent. Men när det gäller slutprodukten hö resp. ensilage så innehåller ensilage mindre socker än hö.

Inte enligt vad jag har hört på en föreläsning om utfodring av hästar på SLU, Ultuna.

Senast ändrad av en moderator:

Enligt uttalande/"föreläsning" av C. Müller på SLU så är hö det som innehåller störst andel socker om man jämför ensilage och hö.

Efter att ha bläddrat igenom det du länkat till, intressant, så tycker jag ändå inte att det framgår att detta gäller annat än om du jämför hö och ensilage från samma vall, skördat vid samma tid. Texten jag citerar ovan talar inte heller om vad som gäller om jag nu ska vara lite envis.

Nu har jag inte ngn skriftlig referens till det jag påstår. Den som föreläste tog upp detta i samband med en diskussion om olika fördomar kring utfodring med ensilage och menade att det kan ligga en del sanning bakom detta att ensilage ofta innehåller mkt energi. Då pga det jag skrivit tidigare. Nu står det visserligen i ngt av det du länkar till att en del av de fermenteringsprodukter som bildas kan utnyttjas som energi av hästen.

Men jag kan ha missuppfattat det jag hörde på föreläsningen och jag vill inte namnge föreläsaren och påstå på ett forum att h*n har sagt ngt som inte stämmer så jag ger mig i diskussionen.

Fast ensileringsprocessen förbrukar fruktan, och så det att per kg foder borde fruktannivån bli lägre nästan HUR man bär sig åt, iom det tidigare skriva (ensileringsprocessen) och att det är ett betydligt lägre TS i silage.

Förstaskärd är oftast också betydligt grövre än andraskörd, dvs det är inte taget så himla tidigt i växtfas.

Sen, det finns ju olika sätt, här tas silage och hö ungefär samtidigt (vet ingen som 'blandar', de tar det ena eller det andra, en del 'nödplastar' dock hö de inte får torrt)

Men, om man kan få reda på när det är slaget, och vädret då samt innan, borde man kunna välja ett silage som innehåller minimalt med fruktan som sagt..

Jag har förra året köpt en sent slagen andraskörd med kvot på 6,5 till min fånghäst, ts kring 70, luktar ensililerat även om det är ganska torrt. Har beställt detsamma i år. Skördas i aug-sept i skåne.

Han kan äta tillräckligt med ts utan att bli tjock, lagom låg mj.
100kgs balar går åt fort till mina två utan att det hinner bli sämre kvalitet.

Det tror jag många missar vad det gäller hösilage och får sjuka hästar. Balar öppna för länge alltså

Ja det blir ibland väldigt överdrivet. Min häst föredrar ett blötare foder och är inte så sugen på det som blir "höaktigt".

Kicki :laugh:

Den som föreläste tog upp detta i samband med en diskussion om olika fördomar kring utfodring med ensilage och menade att det kan ligga en del sanning bakom detta att ensilage ofta innehåller mkt energi. Då pga det jag skrivit tidigare. Nu står det visserligen i ngt av det du länkar till att en del av de fermenteringsprodukter som bildas kan utnyttjas som energi av hästen.

Men jag kan ha missuppfattat det jag hörde på föreläsningen och jag vill inte namnge föreläsaren och påstå på ett forum att h*n har sagt ngt som inte stämmer så jag ger mig i diskussionen.

Men ett välensilerat grovfoder förbrukar väldigt mycket socker. Så har man inte för hög ts-halt så blir processen gynnsam och sockret rasar i botten.

Det verkar som sagt finnas olika åsikter i ämnet men veterinären som röntagde min fånghäst att inte ge hösilage utan hellre ge hö.

Det verkar som sagt finnas olika åsikter i ämnet men veterinären som röntagde min fånghäst att inte ge hösilage utan hellre ge hö.

Det är i det läget man ber veterinären motivera sig! ;)
Veterinärer är sällan några foderexperter, så i de flesta fall bör man absolut ifrågasätta de foderråd veterinärer kommer med och be dem motivera sina råd.

Rent krasst så är det inte många veterinärer som har någon större koll vad ett ensilerat foder är och innebär. Finns väldigt mycket fördommar och okunnighet.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
216
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka