Hösilage till fånghäst? Vad gäller?

Willja

Trådstartare
Jag har hört båda att man INTE SKA GE hösilage till fånghäst och att man KAN GE hösilage. Vad gäller?

Det vore mycket lättare om vi kan ge hösilage då alla andra hästar i stallet får det (till hösten) och de får foder i hagen...

Sv: Hösilage till fånghäst? Vad gäller?

Det är klart att du kan ge ensilage med varierad ts-halt till en fånghäst, inga problem. Det som är viktigt är hur pass hög energi fodret har, vi ger inte samma ensilage till vår NF som kan få fång, som vi har t.ex. till mjölkkorna eller övriga hästar. Han får ett ensilage som vi tar från en väl utvuxen vall som ej gödslas samt inte bryts vart tredje år, utan är en 4-5 års vall.

Kicki :laugh:

Tackar! Då kör vi på det till hösten:-)

Det som är haken med silage är att varje bal riskerar bli ett foderbyte, och känsliga hästar kan reagera på det, och en magtarmstörning kan bädda för fång. Därför bör man sträva efter ett där det är jämna TS-halt mellan balarna, inte stora fluktuationer.

Jag vet många fånghästar som står på silage dock utan problem dock, och skulle själva inte vara rädd för att ge det. För lättfödda hästar fungerar oftast silage bäst, då kan man få ner MJ per kg foder markant jmf med hö, iom att det är mer vatten i silage, och på så sätt kunna ge mer kilo utan att eg ger mer energi.

pja, varje höbal på skullen kan också bli ett foderbyte, så det är nog i det allra flesta fall inget större bekymmer.

Fast det är ffa struktar, TS-halt och innehållsförändringar som stör magen. Dvs det är mindre påverkan/risk att byta från en höbal med X MJ och Yprotein, och som innehåller 76% timotej, till en höbal med Y MJ och X protein och som innehåller 98% timotej, än at byta från en silagebal som innehåller 70% TS till en i övrigt identisk men som innehåller 50% TS.

Dock som sagt, jag har inga problem eller rädslor att ge silage till fånghäst, min N fick efter sitt sista anfall fri tillgång på silage. 4 månader. Inga fler anfall (sen togs hon bort). Men jag skulle även på en icke-fånghäst akta mig för att ge där det skilde stort mellan balarna vad gäller TS-halt.

Mina fångisar (arab+ shettis) äter hösilage precis som dom andra hästarna jag har o det fungerar finfint. Köper iof mitt hösilage av en o samma bonde o får alla balarna från samma vall.

Jag har fodrat min fångis med mestadels hösilage sedan i vintras (höet riskerade att ta slut), och det har gått jättebra. Och då är hon en känslig häst som inte tål vissa foderslag och foderbyten speciellt bra...

Tänk bara på att vänja in det mycket långsamt, att ge tillräckligt mycket strå -blir de dåliga i magen är det ofta för att man ger för lite TS- och att ge ett BRA, välskördat foder av någorlunda jämn kvalité.

Nu hade vårt hösilage lite för högt MJ-värde -samma som höet/kg foder- men annars har jag inget emot att ge av det eftersom vårt oftast har bättre värden än höet. Tyvärr är de flesta i stallet utom ett par stycken rädda för att ge det, och balarna ligger på 2-300 kg, så det blir oftast hö hela vintern... :(

Vårt foder skördas av stallägaren själv, och han håller isär partierna så att vi vet att vi ger från samma välskötta vall hela säsongen.

*KL*

Tack för alla svar! Det känns genast tryggare:-) Vad jag hörde så skulle vi få silage från samma vall så det borde ju funka om jag vänjer in honom långsamt.

Har för mig att det i foderbladet för en tid sedan stod att det hade utförts undersökningar på hastiga byten mellan olika ts halter på hösilage/ensilage tagna på samma vall. Det hade inte märkts några negativa effekter på tarmfloran. Ts halten på ett bete borde kunna förändras hastigt från dag till dag beroende på torka/regn.

Det kan vara så att ett hösilage innehåller mer socker än vad hö gör eftersom man ofta skördar det tidigare och mer oberoende av vädret. Även om det försvinner en del av sockret i ensileringsprocessen (stavning?) så kan det ändå vara så att ensilaget/hösilaget innehåller mer socker.
Det beror antagligen på varför hästen fått fång från början med kan ändå vara lite mer olämpligt att ge än ett hö med lite andra mer ofarliga kolhydrater.
Man måste analysera de olika kolhydraterna för att få reda på detta. Det räcker alltså inte att bara jämföra energiinnehållet.

Sedan så tror jag att det tyvärr ofta är så att det är svårare för många att se om ett hösilage är dåligt. Alla bönder är inte lika bra på att göra hösilage och en del balar håller ojämn kvalite. Jag har också märkt att en del hästägare ger av dåligt hösilage till sina hästar. Man vill kanske inte slänga en hel bal (eller inte vet jag). Men hur man kan ge av ett hösilage där det tydligt märks att det har bildats en del andra syror kan i alla fall inte jag förstå. Jag menar inte att alla här på forumet ger sina hästar dåligt hösilage utan snarare att det kan vara så ett rykte uppstår.

Det som är ett problen vad gäller många hästägare, är att de vill ha så pass hög ts-halt, det såkallade "hösilaget". Ett foder som inte genomgår en bra process får inte samma "finnish" som ett välensilerat grovfoder. En process sker upp till c:a 70% ts och är då således ett ensilage, men det är inte de mest gynsamma förhållandena. Runt 60% är betydligt bättre och ger en jämnare kvalité.

Har för mig att det i foderbladet för en tid sedan stod att det hade utförts undersökningar på hastiga byten mellan olika ts halter på hösilage/ensilage tagna på samma vall. Det hade inte märkts några negativa effekter på tarmfloran. Ts halten på ett bete borde kunna förändras hastigt från dag till dag beroende på torka/regn.

Absolut, samtidigt så mitt första år med silage. Storbal, så kunde man räkna balar på hovarna sen. Blev en foderrand vid varje balbyte. Nu klarade de det finfint, och jag har inte fått 'randproblem' när jag gett småbal.

Men vet stall där en bal kan gå att krama vatten ur, en annan är som plastat hö osv, så skulle jag inte ha det till någon häst.

Min ponny har endast ätit hösilage sen han fick fång för fyra år sen och det har aldrig varit något problem :)

Det kan vara så att ett hösilage innehåller mer socker än vad hö gör eftersom man ofta skördar det tidigare och mer oberoende av vädret. Även om det försvinner en del av sockret i ensileringsprocessen (stavning?) så kan det ändå vara så att ensilaget/hösilaget innehåller mer socker.

Vad gäller sockerhalten så innehåller ensilage mindre socker än hö.

Det gäller bara om du skördar dem samtidigt på samma vall så som jag skrev nyss.
Men många slår ofta ensilagevallarna tidigare för att kunna ta fler skördar. det gör i alla fall bönderna här där jag bor. Det går inte att göra det med hö på samma sätt för det är svårare att ta in.

Ett gräs som slås tidigare innehåller mer socker och mindre fibrer än ett som har vuxit lite längre tid. Därför blir det så att ensilage innehåller mer socker än hö. Men det gäller ju om du på ngt sätt tänker dig det rent allmänt och naturligtvis inte för alla enslilagebalar jfr med vilken höbal som helst.

Satt just och läste den studien faktiskt.

Högst fruktanhalt har hö, sen hösilage och sist ensilage. Ensileringsprocessen, spec om det är tillsatt (rätt) ensileringsmedel förbrukar fruktan. Var väldigt mkt lägre halter i silage jmf med hö (hö hösilage låg mitt emellan), trots samma skördetid, samma vall. Enda som skilde var förtorkningen av grönmassan, och sen processen.

Dock innehåller hösilage högre glukos än de två andra.

Och, olika innehåll gör ju olika saker på värdet, men om det är samma val, samma växtlighet etc, så är hösilage det med lägst fruktanhalt.

Höet hade högre innehåll av sukros och fruktan jämför med hösilage och ensilage. Ensilage innehöll lägre fruktankoncentration än hösilage och hade ensilerats i större utsträckning. Hösilage hade högst glukosinnehåll.

Fruktanhalten var:
Hö 12,9 g/kg TS
Hösilage 5,4 g/kg TS
Ensilage 3,3 g/kg TS

Och per kilo foder blir det ju större skillnader, då värdet per kg foder blir mycket högre för hö än ensilage, då ensilaget har lägre TS/kg foder.

Det var dock ingen skillnad i tarmvätskan på nivåerna, oavsett vilket foder hästarna ätit.

MEN, det där gäller samma vall, samma skördetidpunkt osv. Och exakt samma växtsammansättning. Så svårt säga att silage generellt är lägre fruktan än hö, beror helt på VAD för växter som ingår, och när slaget.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Ett gräs som slås tidigare innehåller mer socker och mindre fibrer än ett som har vuxit lite längre tid. Därför blir det så att ensilage innehåller mer socker än hö. Men det gäller ju om du på ngt sätt tänker dig det rent allmänt och naturligtvis inte för alla enslilagebalar jfr med vilken höbal som helst.

Intressant detta! :D

Måste bara fråga vad som avses med "tidigare" i din text. Tidigare på säsongen eller tidigare i växtfasen?

För en förstaskörd är ju ofta mer uppväxt än en andraskörd, men den slås ju tidigare på säsongen.

Fast forest - vårens späda gräs har ju LÅGT fruktaninnehåll, enligt samma studie. Dock antar jag kallt de då räknar våren såpass långt in på året att VÄRMEN kommit, annars är det ju fel. Så då borde det ju teoretiskt inte vara avgörande datum det slås, utan snarare NÄR på dagen osv, och hur vädret varit innan osv?Det tas ju inte vallfoder förrän det växt ordentligt, det tas inte så tidigt att man har de där kalla nätterna.

Jag vill INTE säga att det stensäkert är säkrare fruktanmässigt med silage, men teoretiskt så om man har koll på exakt när det är slaget, och hur vädret var innan och samma dag, BORDE man kunna välja ett förhållandevis säkert silage?

Hö slås ju uteslutande när det är soligt och fint. Har det varit varmt dygnet om är det ju lugnt, men med 'kalla' nätter, så.. Silage tas mer väderoberoende, och du kan slå silage när det är skugga. Vill du ha lågt TS är det en FÖRDEL att slå det en molnig dag, annars är kruxet att hinna plasta allt innan det förtorkar för mycket. Och silage är inte lika nederbördsberoende.

Och silaget slaget när det är varmt dygnet om, varit tillräckligt med nederbörd, men molnigt, är ju det optimala fruktanmässigt..

Hmm, inser när jag skriver att min specialbeställning på silage kan bli en lyckträff. Vet att stora haken för producenten är att få det plastat INNAN det torkar för mkt, dvs blir för hög TS. Men att om jag specialbeställde kunde de (försöka) planera in så de fick ihop det med så låg TS. Om de då valde att slå en skuggig dag - så bingo. Hmm, jag vill ha svaaar snart på hur det gick och vad analysen blev. (Lite bekymrad de ska ha misslyckats, fast det inte skulle vara problem, sas det..)

Högst fruktanhalt har hö, sen hösilage och sist ensilage. Ensileringsprocessen, spec om det är tillsatt (rätt) ensileringsmedel förbrukar fruktan. Var väldigt mkt lägre halter i silage jmf med hö (hö hösilage låg mitt emellan), trots samma skördetid, samma vall. Enda som skilde var förtorkningen av grönmassan, och sen processen.

Som jag skrev i tidigare inlägg så skulle många ha mindre problem om de valde ett välensilerat grovfoder i stället för ett mellanting. Ovanstående är en av orsakerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
216
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka