Hösilage - "skötselråd"

bettysmatte

Trådstartare
Det är speciellt EN sak jag undrar över angående hösilage. Det är min första vinter som jag använder det (pga strul med hö, i kombination med att jag inte kan lagra det i år). Jag har fått råd att "lufta" det, dvs använda ett elektriskt "såg" (eller vad det här verktyget nu heter;) ) och skära upp balen och sedan strö ut silaget i en stor hög, i stället för att låta det vara kvar i balen och ta av den. Är detta "rätt" metod för ett torrt hösilage, eller är det bättre att låta det sitta kvar på balen och ta av den succesivt? Åsikter?

Sv: Hösilage - "skötselråd"

Man ska ta av plasten helt och hållet för att inte få kondens på insidan av plasten (SLU Ceciilia Müller rapport om småbalsensilering).

Balen ska förvaras torrt, svalt och rent. Risken om man sprider ut materialet är att syre och fukt startar mögel och svampangrepp över hela. Många tror (felaktigt) att man kan "torka" ensilaget genom att sprida ut det.

Om man hanterar ensilaget på samma sätt som mjölk så brukar det bli rätt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 862
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka