hösilage priser mm

M

M-Meduza

Det är så att vi ska ta hösilage i år på en åker som är ca 1,7 hektar.
Och eftersom jag bara har en o en halvhäst (ett halvblod samt en shetlands ponny) Så ska vi sälja det mesta.

Vi lejjer ut jobbet åt en som slår det samt en som balar det. Priset för detta har jag ej fått reda på än dock.

Balarna kommer ligga på 35-40 kg styck.

Åkern såddes in förra året och sen dess är inget taget på åkern.

Den är gödslag en gång och har växt enormt mycket.

Det jag är rädd för är att om det slås nu ganska tidigt så kommer det bli för mycket näring? Pratade med en bonde och han säger att jag bör vänta tills det står i blom?

Jag vill ge mina hästar så mycket strå foder som möjligt SÅ i hagen när det är snö och kallt kommer dom ha så gott som fri tillgång.
Jag har stora vinterhagar så det kommer finnas gräs till hösten men det är ju näringsfattig så då kommer det behöver mer men dom har ändå att äta på.

Så till saken..

Ska jag vänta till strax efter midsommar? och satsa på en stor skörd istället för två?

Vi har här fått en del regn varvat med solsken om det har något betydelse.

Vad kan man ta för det sedan? Analys kommer göras.

Har bara haft stora balar förut så jag har ingen aning. bara kollat runt lite och då ligger 40 kgs balar på 100 kr ca.

nu kommer ju arbetat vara lite avgörande också men det är skönt att ha en riktlinje också när man får svaret på hur mycket han som kör balarna kommer ta per bal ( för jag antar att man kommer betala så)

Ja är inte jätteinsatt i detta som det märks =) så fram med alla goda råd

Sv: hösilage priser mm

Har du en ponny som ska äta så kan det vara klokt att vänta till det gått i ax i synnerhet om dom ska ha fri tillgång. Priset kan ju variera, tillgång och efterfrågan samt var i landet man bor.

Kicki :)

Har du en ponny som ska äta så kan det vara klokt att vänta till det gått i ax i synnerhet om dom ska ha fri tillgång. Priset kan ju variera, tillgång och efterfrågan samt var i landet man bor.

ponnyn är defintivt inte känslig för foder. Visst lite runt är han allt :angel: men inte så att han tar skada samt motionerar han sig själv hela dagarna ;)

halvblodet är känsligare när det gäller foder..

bor i småland... har hittat 40 kg balar på nätet från i mellan 80 till 120 kr nu

vi har haft småbalar som legat mellan 40-50 kg sommartid. har betalat 90 kr/st för dom. skörden blir ju tidig i år (iaf. här), här står gräset redan i blom. mjölkbönderna har på sina stället slått gräset redan för drygt en vecka sedan.

vi har haft småbalar som legat mellan 40-50 kg sommartid. har betalat 90 kr/st för dom. skörden blir ju tidig i år (iaf. här), här står gräset redan i blom. mjölkbönderna har på sina stället slått gräset redan för drygt en vecka sedan.

Ja sverige är verkligen långt. :) För oss är det 2 veckor kvar tills att vi ska slå ut till korna och ytterligare 2 veckor på det tills det är dax för hästarnas foder.

ja mjölk bönderna har slagit här med men det är för att va max med näring i fodret som korna ska ha.... jag vill ha lagom. =) så ska vänta tills det blommar sen slå. borde bli ngn veckan innan midsommar.

ponnyn är defintivt inte känslig för foder. Visst lite runt är han allt :angel: men inte så att han tar skada samt motionerar han sig själv hela dagarna ;)

halvblodet är känsligare när det gäller foder..

bor i småland... har hittat 40 kg balar på nätet från i mellan 80 till 120 kr nu

Du har betydligt högre näringsvärde i foder som inte gått i ax. Så även om ponnyn inte är nämnvärt känslig så kan det gå åt skogen om han har fri tillgång på ett grovfoder som är slaget t.ex. 2 veckor innan axgång. Reglerar man foderintaget så är det ju ingen större fara. :)

jo, visst är det ;) min "gubbe" bor i hälsingland och skillnaderna är ju redan där stora :crazy: i år verkar det vara riktigt raketbränsle på gräset. vi har problem med att det växt för bra. gräset står redan upp till magen på storhästarna och shettisarna "försvinner" :crazy: det gick i ax redan förra veckan :angel:

Du har betydligt högre näringsvärde i foder som inte gått i ax. Så även om ponnyn inte är nämnvärt känslig så kan det gå åt skogen om han har fri tillgång på ett grovfoder som är slaget t.ex. 2 veckor innan axgång. Reglerar man foderintaget så är det ju ingen större fara. :)

nej jag ska vänta till det går i ax.. el i blomning som jag kallar det ;)

shettisen har gått på fritillgång på hösilage sen han va två.nu är han fem..

gått på mycket bete och förra året gick han på klöver bete..

Visst lite runt om magen.. (men inte mycket mer än halvblodet).. hade inga galler el något på hela sommaren.. vilket halvblodet hade lite..

nu i sommar får dom gå några timmar per dag på riktigt bete.. sen gå och leta strån resten av dagarna.. Då jag vill hålla både i så "bra" hull som möjligt..

har hört av bönder nu att det snart går i ax.. så det är väl snart dags att slå. vi ska slå halva i taget för annars blir det så mycket

Skulle vi slå hur i norrland nu så blev det inte mycket foder till korna. :) Men det händer mycket här på ett på en dryg vecka och som tur är så har vi ju ljust dygnet runt så det växer så det knakar, man får lite "dubbeltid". :) Men det dröjer ett tag innan det når under magen på pållarna. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar