Hösilage på lösdrift?

M

Maxmax

I stallet där jag har min häst finns det 4 hästar som får hösilage.
Hur mycket bör man fodra dom när de går ute dygnt runt? Det finns inget att äta i hagen knappt.

Vi är lite oense i stallet, jag vill att dom ska ha fri tillgång, medan de andra tycker det räcker att man ger dom ca 10 kg var. De andra tycker att de ska ha fri tillång på hö när det blir kallare ute. Just nu håller det sig kring -3 på nätterna och ca + 5 på dagarna.

Hur mycket ska man fodra hästar på lösdrift??

Sv: Hösilage på lösdrift?

Hur mycket hösilage man ska ge beror ju på fodret och hästarnas behov. Men fri tillgång på stråfoder är ju absolut det bästa, dvs har man ett mycket kraftigt hösilage kanske man inte kan ge fri tillgång men då kan man ge dom halm utöver hösilaget så att dom alltid har något att tugga på.

Absolut minimi är ju att dom inte får stå med tomma magar i mer än max 4-5 timmar.

10 kg hösilage är alldeles för lite mat över huvud taget om vi pratar stora hästar.

Ja det håller jag med om. Jag vet bara inte hur jag ska få de i stallet att förstå det. Skulle vilja ha det svart på vitt från någon som är "proffs". En forskare eller någon sån person. Vet ni om det finnss någon forskning att läsa?

Jag tycker att det beror på förutsättningarna ex
vilka hästar det är dvs lättfödda, svårfödda, dräktiga osv...
om de har ungefär samma behov
grovfodrets analys och hur det passar till hästen

Jag är nog inte riktigt med på vad det är du vill läsa forskning om, fri tillgång eller annat?

Minimum TS är allmänt vedertaget fakta, det står nog i alla någotsånär nya skrivelser om foderlära. Du kan leta fram massor av fakta om detta på internet och dra ut. Sök på rekommendationer av Christina Planck till exempel. En bra skrivelse är "SLU's Utfodringsrekommendationer för häst"

Bara att söka så hittar du massor!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka